کلاهبرداری با شارژ تلفن همراه از شهروندان ساده مشهدی + عکس

به گزارش رکنا، از مرد جوان خواسته شده بود تا برای پاره ای توضیحات به پلیس فتای خراسان رضوی مراجعه کند. اما او هر چه فکر می کرد که علت این احضار چه می تواند باشد به نتیجه ای نمی رسید. مردجوان خود را شهروندی قانون مدار می دانست به خصوص در فضای مجازی و با علم به اینکه چه کاری درست و چه کاری خلاف قانون است، هیچ گاه دست از پا خطا نکرده بود اما احضارش چه معنی ای می توانست داشته باشد.

او با یک کلاف سردرگم از سؤال های مختلف در ذهنش، پله های پلیس فتا را بالا رفت و خود را در برابر یکی از کارشناسان این پلیس تخصصی یافت. وقتی به او اعلام شد که متهم به برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان است، به لکنت افتاد و گفت که نمی داند آن ها چه می گویند.

اما کارشناس پلیس فتا مستنداتی را به او نشان داد که براساس آن ها او پس از برداشت غیرمجاز از حساب سایر شهروندان اقدام به خرید شارژ تلفن همراه کرده است. مرد جوان که انگار تازه چیزهایی به یادش آمده باشد، برای مأموران توضیح داد: « مادر همسرم کانال فروش لوازم آرایشی پرمخاطبی در تلگرام دارد. من هم عضو این کانال هستم و گاهی به او برای جمع و جور کردن سفارش هایش کمک می کنم. روزی یک آگهی در کانالش دیدم و صاحب آگهی با این عنوان که " اد بزن جایزه بگیر " اعلام کرده بود در ازای تبلیغ و اضافه شدن اعضای کانالش جایزه می دهد، من هم چندین نفر را به کانالش دعوت کردم که در ازای آن به من کدهای شارژ ارزان قیمت تلفن همراه داد و با پرداخت یک سوم قیمت واقعی اش این شارژها را خریدم. اصلا فکر نمی کردم که این کارش می تواند غیرقانونی باشد.»

با اطلاعاتی که مرد جوان داد، مادر همسرش نیز فراخوانده شد و تمام اظهارات دامادش را تایید کرد. از آنجا که متهمان این پرونده اظهاراتشان یکسان بود و هر دو مرتکب خرید شارژهای تلفن همراه با منشأ وجوه سرقتی شده بودند، این احتمال وجود داشت که آن ها به نوعی قربانی یک کلاهبرداری شده اند و با این شگرد مجرم واقعی ردپای خود را پاک کرده و این افراد را به جای کلاهبردار معرفی کرده است.

شناسایی شگردی شیادانه

به دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، تحقیقات تکمیلی برای شناسایی شگرد به کار گرفته شده در این پرونده و دستگیری متهمان آغاز شد.

کارشناسان متوجه شدند که وجوه سرقتى در یکى از استان هاى کشور به حساب تعدادى از افراد واریز و از آنجا نیز به حساب هاى دیگرى منتقل و سپس این وجوه صرف خرید شارژ تلفن همراه از سوی تعداد زیادى از شهروندان در سراسر کشور شده است و افرادی بی گناه ندانسته تبدیل به قطعاتی برای تکمیل پازل شیادانه یک کلاهبردار شده اند.

با روشن شدن موضوع و با تلاش شبانه روزى و اقدامات فنى و پلیسى کارشناسان پلیس فتا متهم اصلى این پرونده به همراه همدستش در استان دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

متهمان دستگیر شده برای انجام مراحل قضایى به دادسرا اعزام شدند و با توجه به گستردگى دامنه فعالیت کلاهبردارى در این پرونده و احتمال افزایش رقم کلاهبردارى و برداشت هاى غیرمجاز صورت گرفته، تحقیقات تا مشخص شدن رقم دقیق کلاهبردارى ادامه دارد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوى با اشاره به حجم بالای جرائم سایبرى در حوزه برداشت هاى غیرمجاز از شهروندان خواست تا با رعایت نکات و توصیه هاى پلیسى قبل از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران سایبرى امنیت خود را حفظ کنند و براى حفظ سرمایه هاى خود که در حساب های بانکی از آن ها نگهداری می شود، حتما حساب سرمایه گذاری و حساب خرید خود را از یکدیگر جدا کنند و در صورتی که قصد خرید اینترنتی دارند درباره درگاه های بانکی ای که هدایت می شوند، حساسیت داشته و به تمام موارد ایمنی در این سایت ها توجه کنند.

سرهنگ جهانشیری خاطرنشان کرد: شهروندان مى توانند با درخواست رمز یکبار مصرف (OTP) از بانک ها و دانلود نکردن نرم افزار از منابع نامشخص نظیر شبکه هاى اجتماعى از کارت هاى عابر بانک و موجودى حساب خود بیشتر مراقبت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 499758 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟