به گزارش رکنا ، همزمان با ایام امتحانات نهایی دانش‌آموزان امسال هم همانند سال‌های گذشته کانال‌هایی در تلگرام فعال شده‌اند با عنوان سوالات امتحانات نهایی ۹۸!
شگرد کار این کانال‌ها بدین شکل است که با ادعای جعلی در اختیار داشتن سؤالات امتحانات نهایی مدعی می‌شوند با واریز ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان چند ساعت مانده به امتحان، سؤالات را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند!!

آموزش وپرورش چندین بار نسبت به کلاهبرداری این کانال‌ها از دانش‌آموزان هشدار داده است.
در این رابطه جواد مختار رضایی کارشناس ارشد فضای مجازی پلیس فتا با اشاره به اینکه متأسفانه در ایام نزدیک امتحانات برخی سوءاستفاده‌گران از استرس دانش‌آموزان بهره برده و کاسبی می‌کنند، گفت: دانش‌آموزان نیز تصور می‌کنند می‌توانند به سوالات دسترسی پیدا کنند در حالی که اینگونه نیست و به سختی می‌توان سوالات امتحانات نهایی را در فضای مجازی پیدا کرد.
وی افزود: در بحث خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی سه حالت وجود دارد، نخست برخی سوءاستفاده‌کنندگان، سوالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، حالت دوم پس از دریافت پول هیچ سوالی را در اختیار دانش‌آموز قرار نداده و او را بلاک می‌کنند و حالت سوم کلاهبرداری گسترده از دانش‌آموزان است.
کارشناس ارشد فضای مجازی پلیس فتا بیان کرد: عمدتاً از طریق رصدی که در فضای مجازی انجام می‌دهیم کانال‌هایی را شناسایی می‌کنیم که به فروش سوالات امتحانات نهایی می‌پردازند در همین رابطه شاهد شکایت فردی بودیم که عنوان می‌کرد سوالاتی که این کانال‌ها در اختیار او گذاشتند حتی در یک مورد با سوالات امتحانات نهایی مشابه نبود.
رضایی ادامه داد: همچنین فرد دیگری عنوان می‌کرد، ادمین یکی از کانال‌ها سوالات را در اختیار او قرار داده است که مشابه سوالات امتحانات نهایی نبود و ۱۲۰ هزار تومان هزینه دریافت کرده است، وقتی صاحب این کانال را پیدا کردیم عنوان کرد که فرد دیگری به او قول داده که سوالات را در اختیارش قرار دهد و آن فرد دوم گفت که فرد سومی سوالات را به او داده که آن هم سوالات سال‌های گذشته بود.

کلاهبرداری گسترده از دانش‌آموزان به اسم امتحانات نهایی
وی با اشاره به وضعیت سوم در خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی متذکر شد: این وضعیت بدترین حالت است که به کلاهبرداری بسیار از دانش‌آموزان منجر می‌شود به گونه‌ای که فرد برای پرداخت هزینه سوالات امتحانات نهایی به درگاهی هدایت می‌شود که فیشینگ است و درگاه اصلی بانک نیست و در آنجا تمام اطلاعات حساب خود را وارد می‌کنند اما پولی از فرد کسر نمی‌شود و چند ساعت بعد کل حساب او خالی می‌شود.
کارشناس ارشد فضای مجازی پلیس فتا ادامه داد: در این کلاهبرداری‌ها دانش‌آموز از شکایت می‌ترسد بنابراین میزان شکایت‌ها زیاد نیست و بیشتر از طریق رصدهایی که در فضای مجازی انجام می‌دهیم به این کانال‌ها می‌رسیم اما دانش‌آموزان باید بدانند اگر فردی با هزینه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان می‌خواهد سوالات امتحانات نهایی را به آنها بفروشد قطعاً کلاهبرداری است چرا که اگر فردی واقعاً به سوالات دسترسی پیدا می‌کرد اولاً آنکه نمی‌تواند به تعداد زیاد بفروشد و در نهایت آن را با هزینه بسیار بالا ارائه می‌کند که برایش صرفه مالی داشته باشد.
رضایی تأکید کرد: در بحث خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی کلاً یک مورد را در سال گذشته داشتیم که سوالات ۱۰ دقیقه قبل از برگزاری امتحانات نهایی لو رفته بود بدین صورت که قبل از جلسه از سوالات عکس گرفته و آن را منتشر کرده بودند.

خرید و فروش سوالات امتحانات را در سایت پلیس فتا گزارش دهید
وی بیان کرد: اگر دانش‌آموزی مشاهده می‌کند برخی افراد مدعی خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی هستند با مراجعه به سایت پلیس فتا در بخش گزارشات مردمی آن را ثبت کند و دانش‌آموزان باید بدانند که خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی جرم است و اغلب در سایت رسمی این کار را انجام نمی‌دهند و صفحات آنها فیشینگ است که باعث خالی شدن حساب افراد می‌شود و درگاه‌های بانک‌ها زیردامنه شاپرک هستند.

راهکار آموزش وپرورش برای ارتقای امنیت امتحانات نهایی
همچنین ملیحه مزینانی دکترای مدیریت آموزشی و کارشناس آموزشی منطقه ۱۶ آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه آموزش و پرورش راهکارهایی برای مقابله با کلاهبرداران و ارتقای امنیت امتحانات نهایی طراحی کرده است، گفت: سوالات امتحانات نهایی به صورت الکترونیک قبل از برگزاری آزمون برای مدیر مدرسه ارسال می‌شود اما او نمی‌تواند سوالات را باز کند چون رمزی به او داده نشده است و رمز بازگشایی فایل ۱۵ دقیقه مانده به برگزاری امتحان و زمانی که تمام دانش‌آموزان در حوزه امتحان حاضر می‌شوند در اختیار قرار می‌گیرد.
وی افزود: تعداد دانش آموزان در امتحانات نهایی زیاد نیست و مسئول حوزه ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای گرفتن پرینت از سوالات نیاز دارد همچنین چند دستگاه پرینتر برای حوزه‌های امتحانی درنظرگرفته شده است و عوامل اجرایی امتحان در کنار مدیر مدرسه در اتاق تکثیر سوالات هستند و پس از تکثیر سوالات آنها را داخل پاکت گذاشته که در جلسه امتحان و حضور ناظران در پاکت باز می‌شود.
کارشناس آموزشی منطقه ۱۶ آموزش و پرورش شهر تهران مطرح کرد: به خانواده‌ها متذکر می‌شویم که به دلیل تأثیر ۲۵ درصدی نمرات امتحانات نهایی در کنکور، فریب کلاهبرداران فضای مجازی را نخورند. همچنین درثبت نام مدارس شاهد نیز برخی کلاهبرداران فعال شده و اعلام می‌کنند می‌توانند دانش‌آموزان را در این مدارس ثبت‌نام کنند و کد رهگیری به خانواده‌ها ارائه و هزینه دریافت می‌کنند درحالی که اصلاً این کد رهگیری صحیح نیست و دانش‌آموز در مدرسه ثبت‌نام نشده است، ثبت‌نام در مدارس شاهد فقط از طریق سامانه سجا امکان پذیر است.
مزینانی با تأکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای جوانان بیان کرد: متأسفانه سواد رسانه‌ای خانواده‌ها و جوانان کم است و باید بین سواد رسانه‌ای و آسیب‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنیم. هم اکنون فضای مجازی به آسانی در دسترس بچه‌ها است اما طرز استفاده از آن را به شکل سواد رسانه‌ای آموزش نداده‌ایم هرچند که کتابی در این رابطه در سال سوم دبیرستان تدریس می‌شود اما در تمام پایه‌ها و حتی دوره ابتدایی می‌توان آن را اموزش داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟