در طرح امنیت محله محور و بنا به درخواست مردم تعدادی از معتادین خطرناک از سوی ماموران انتظامی شناسایی و به کلانتری منتقل شدند که مشاور اجتماعی پلیس Police گفت و گویی به شرح ذیل با برخی از آن ها انجام داده است.

با خود می گفتم هر زمان بخواهم ترک می کنم

فرد میانسالی که لنگان لنگان راه می رفت و دائم خود و روزگار را لعن و نفرین می کرد، گفت: اوایل جوانی بنا به تحریک تعدادی از دوستانم که اصلا تناسب سنی و تربیتی با هم نداشتیم به مصرف سیگار و بعد از آن تریاک روی آوردم و بنا به طرز تفکر غلطی که از نشست و برخاست با این گروه دوستان ناشی می شد مصرف مواد مخدر Drugs را برای خود باعث غرور و نوعی ابراز وجود می دانستم اما زمانی که به خود آمدم دیدم بعضی از آن نارفیقان خود را از این مهلکه دور ساخته و از افرادی مانند من به رغم آن همه نیرو و قدرت جوانی تنها یک اسکلت متحرک باقی مانده و اصلا قدرت ترک ندارم.

وی ادامه داد: همین باعث شد دیگر قدرت کار و فعالیت مفید را از دست بدهم و پس از فروش تدریجی تمامی اموال و دارایی هایم به مشاغل کاذب و در نهایت سرقت Stealing از منازل و اماکن دست بزنم و با چند مرتبه دستگیری و بی آبرویی یک پرونده سیاه از خودم در بین خانواده و مردم باقی بگذارم.

اعتیاد دامنگیر فرزند معصومم نیز شد

زن جوانی که دائم یک نخ سیگار خاموش را بین انگشتانش جابجا می کرد، گفت: مواد مخدر در محیط منزل و در بین خانواده خودم اصلا جایی نداشت اما زمانی که بدون تحقیق به خواستگارم پاسخ مثبت دادم و وارد زندگی او شدم در معرض استعمال مواد از سوی شوهرم قرار گرفتم. اما بدون هیچ تلاشی جهت ترک دادن وی کم کم از روی لج و لجبازی خودم را نیز گرفتار کردم و خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می کردم معتاد Addicted شدم اما با تولد دومین فرزندم و ابتلای شدید او به یک نوع بیماری تنفسی فهمیدم علاوه بر خود، فرزند معصومم را نیز گرفتار رنج و درد کرده ام و هیچ تسکینی برای درد های او نخواهد بود.

وی که بی طاقتی و فشار عصبی از سر و رویش می بارید پس از روشن کردن یک نخ سیگار بیان کرد: حالا مجبورم علاوه بر تامین هزینه مصرف خودم و تحمل یک همسر معتاد که به تازگی روانی هم شده تا ابد گرفتار بیماری صعب العلاج فرزندم نیز باشم.

فکر کردم سیگاری ساده است اما...

جوان دیگری که بیش از 12 سال از معتاد بودن وی می گذشت، گفت: نخستین بار در یک مجلس جشن به ترغیب یکی از دوستانم به چند نخ سیگار ساده پک زدم و دیگر به هیچ وجه قصد ادامه مصرف نداشتم اما وقتی مدتی بعد دچار سردرد شدم و به همان نارفیق مراجعه کردم واقعیت جاسازی ماری جوانا به جای توتون در آن سیگار لعنتی را از زبان او شنیدم اما با غرور بی جا به سمت مصرف آن و کمی بعد تریاک سوق یافتم و زمانی که به خود آمدم کاملا به مصرف مداوم تریاک گرفتار شده بودم.

جز سستی و خمودی هیچ تسکینی در کار نیست

جوانی که دائم با یک پارچه کثیف عرق صورتش را پاک می کرد اظهار داشت: در یک محیط کارگری مشغول به کار بودم و به ترغیب همکاران که همگی از قشر آسیب پذیر جامعه بودند، مصرف مواد را آغاز کردم.

وی که دائم بدنش را می خاراند، ادامه داد: همیشه به دلیل انجام کارهای سنگین، بیش از حد خسته و ناتوان بودم تا این که برخی همکارانم یک نظریه احمقانه درباره اثر مواد مخدر در رفع خستگی و تسکین درد را مطرح کردند و این قدر توی گوشم تکرار کردند که نهایتا پای بساط دود نشستم اما نه تنها هیچ گونه تسکینی در کار نبود بلکه با افزایش ضعف و خمودی تمام توان سابق را هم از دست دادم و از سوی کارفرما هم جواب شدم و در نهایت خود را آواره کوچه و خیابان ها دیدم.

قربانی اعتیاد همسرم شدم

زن میانسالی که اصرار داشت برای شیر دادن به فرزند خردسالش زودتر آزاد شود، با افسردگی گفت:همسرم فرد کاری و زحمتکشی بود اما به دلیل کمرویی و غرور بی جا قدرت برخورد صحیح با دوست و رفقایی که منزل ما را به محل مصرف مواد تبدیل کرده بودند، نداشت و علی رغم هشدارهای مکرر من و خانواده اش همواره به رفقایی که از روی تفریح و تفنن مواد مصرف می کردند جا و پناه می داد تا این که در نهایت خودش هم گرفتار مصرف مواد شد.

من هم که دائم در معرض دود و دم بودم ناخواسته دور از چشم همسرم مقداری سوخته تریاک استعمال و پس از مدتی سایر دخانیات موجود را نیز امتحان کردم تا این که پس از مدتی با احساس وابستگی شدید به یکی از دوستان مراجعه کردم و او نیز به جای دلسوزی و راهی برای درمان، مصرف هروئین را پیشنهاد داد و این گونه با مصرف مقدار کمی از آن خود را به سختی گرفتار کردم.

فرزندم را به تکدی گری وادار می کنم

مرد میانسال که پوست صورتش کاملا خشک و بریده بریده شده بود گفت: از روی تفریح و تفنن با تعدادی از دوستانم مصرف مواد مخدر را آغاز کردم و علی رغم ممانعت و برخورد شدید همسر و فرزندانم دور از چشم اطرافیان به مصرف مواد افیونی ادامه دادم تا جائی که کم کم میزان مصرفم بالا و بالاتر رفت و دیگر موادی همچون تریاک و حشیش جواب گوی نیاز بدنم نبود و به مصرف هروئین و اخیرا شیشه روی آورده ام.

وی در مقابل سوالی در رابطه با ابتلایش به بیماری های مهلک و صعب العلاج سکوت اختیار کرد و در حالی که اشک از چشمانش جاری شد سرش را بین دو دست گرفت و گفت: تلخ ترین صحنه زندگی ام التماس دختر کوچکم است که چندین دفعه جهت تامین هزینه مواد او را مجبور کردم جلوی مردم کوچه و خیابان دست دراز کند و...

سخن پایانی

با توجه به شرح حال مختصر این چند نفر معتاد ولگرد و خطرناک می توان گفت سهل انگاری و مصرف تفریحی و تفننی مواد مخدر یکی از مهمترین عوامل گرفتاری افراد به اعتیاد دائم است.

اعتیاد به مواد مخدر به عنوان آسیب شایع عصر حاضر در شیوع و وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی بیشماری از جمله طلاق، فروپاشی خانواده،نزاع و شرارت، سرقت، تکدی گری، بی بند و باری های اخلاقی و... نقش دارد چرا که این قشر خیلی زود سرمایه های مادی و معنوی و وجه اجتماعی خویش را از دست می دهند و در جهت تامین هزینه های بالای مواد خود به هرگونه عملی دست می زنند.

برخی افراد نیز از روی نا آگاهی به کسب درآمد از امور خلاف و یا از روی سهل انگاری و برای تفنن به مواد مخدر و اعتیاد روی می آورند ولی نهایتا درآینده بیشترین آسیب ها متوجه فرزندان و خانواده های آن ها شده و پدیده های فرار Escape از منزل، معاشرت های خطرناک، روابط ناسالم ، تکدی گری، مشاغل کاذب و ... از سوی فرزندان و خانواده های آنان بر جامعه تحمیل می شود.

و نکته آخر اینکه بیائیم به شکرانه سلامت خود و خانواده خویش، درد و گرفتاری قشر آسیب زا و آسیب پذیر معتادان را درد و رنج خود و فرزندانمان بدانیم و در راستای ترمیم آسیب دیدگان این پدیده شوم هر چه از اقدامات مادی و معنوی که در توان داریم دریغ نکنیم. برای ورود به کانال تلگرام Telegram ما کلیک کنید.

ستوان دوم حسین جمالی زاده کارشناس اجتماعی پلیس بم استان کرمان

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

پسر سخنگوی دولت با شکایت شوم زن جوان به دردسر افتاد! + عکس

دوست صمیمی زنم فقط با نگاه من تسلیم شد !

عشقبازی شنیع دختر و پسر در واگن اتوبوسی قطار جنجال به پا کرد +عکس

تجاوز به زن جوان در اتاق زایمان بیمارستان توسط پزشک شیطان صفت + عکس

اقدام شوم فروشنده بی حیا با دختر بد لباس!

تجاوز وحشیانه راننده اتوبوس به دختر 12 ساله در اردوی تابستانی + عکس

اقدام چندش آور پسر جوان با مادرش در حمام

مرگ تلخ عروس پس از پایان شب حجله در کنار داماد مهربان + تصاویر

بی رحم ترین پدر دنیا روی جسد دخترش یادداشت نوشت ! +عکس

فرناز برای رسیدن به بهنام در دام کثیف افتاد / روح شیطانی فقط یک بهانه بود

اعدام 3 جوان شیطان صفت در زندان میناب

شرور معروف تهران چند روز قبل از عروسی با یک دختر، دوستش را کشت! + فیلم

جنین پیرمرد بی حیا در شکم دختر 13 ساله!

ماجرای اعتراف گیری از مائده هژبری + عکس

دختر 15 ساله برای یک شب صیغه شد !

 

کدخبر: 87285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟