تبعات رانندگی بدون گواهینامه چیست ؟

به گزارش رکنا،  سرهنگ " علی اصغر شریفی" در برنامه شهر امن  صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت در خصوص تبعات رانندگی بدون گواهینامه و  رانندگان فاقد گواهینامه توضیح داد .

وی گفت : در آیین نامه راهنمایی و رانندگی زمانی  اتفاق  می افتد که مالک وسیله نقلیه ، خودرو و یا وسیله نقلیه را در اختیار  فردی  قرار  می دهم که گواهینامه ندارد .

سرهنگ شریفی  اذعان کرد : در ماده 119 آیین نامه راهنمایی و رانندگی ، مسئولیت کیفری  متوجه فردی  می گردد که با دانستن  اینکه می داند این فرد فاقد گواهینامه است وسیله نقلیه را در اختیار وی قرار داده است .

وی بیان داشت : در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ثبت نمرات منفی  باعث ضبط گواهینامه خواهد شد و وسیله نقلیه اگر بدون گواهینامه  رانندگی نماید خودرو به پارکینگ رفته و فرد خاطی  به دادگاه معرفی  می گردد

اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص رانندگی بدون گواهینامه

این مقام پلیسی گفت : اگر راننده ای  تصادف  کرده و گواهینامه نداشته باشد طبق  ماده 15 بیمه شخص ثالث ، بیمه ضرر مالی  را به فرد زیان دیده پرداخت خواهد کرد ولی  برای اینکه جبران خسارت نماید از فرد خاطی  می تواند تمام و یا بخشی  از  دیه را که پرداخت کرده از فرد مقصر حادثه پس بگیرد .

رئیس مرکز اطلاع رسانی  پلیس راهور تهران بزرگ گفت : در قانون بیمه شخص ثالث  ، فرد مقصر مشمول پرداخت خسارت می گردد یعنی  اگر  راننده مقصر باشد به وی خسارت تعلق میگیرد ولی  قانون گذار  یک استثناء گذاشته و آنهم این است که راننده گواهینامه داشته باشد و اگر فرد خاطی  گواهینامه نداشته باشد بیمه به وی دیه ای  پرداخت نخواهد کرد .

وی افزود : در قانون مجازات اسلامی  هم ذکر گردیده که کسانی  هم که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نمایند ، جرم تلقی شده و دیگر تخلف  نیست و به حبس تعذیری بین 6 ماه تا یکسال محکوم و سوء سابقه ای  هم برای آنها درج می  گردد که  در صورت رویت و توقف وسیله نقلیه ای  که راننده آن اقدام به رانندگی  بدون گواهینامه  می نماید  مانند توقیف  موتورسیکلت ها، برای بار اول جریمه و یا حبس دارد و برای  بار  دوم  ور در صورت تکرار قاضی  محترم حتما حبس را در نظر خواهد گرفت .

کدخبر: 807363 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟