شرط ۲میلیاردی آدم ربایان برای آزادی ۱۲ملوان ایرانی / سه سال اسارت در شرایط سخت !

به گزارش رکنا، این صیادان که اهل روستای رمضان‌کلگ نیکشهر هستند، اوایل آذرماه سال ۹۸ برای صید ماهی عازم آب‌های بین‌المللی شدند. سه هفته بعد در حالی‌که خانواده‌ها منتظر بازگشت ملوانان بودند، فیلمی از آنها در فضای مجازی و روی یک لنج گداخته منتشر شدکه نشان می‌داد به اسارت پلیس موزامبیک درآمده‌اند. پس از دستگیری صیادان، دولت موزامبیک اعلام‌کرد ملوانان به دلیل حمل موادمخدر دستگیر شده‌اند، این در حالی است‌ که به گفته اقوام ملوانان، آنان بار مواد مخدر همراه نداشتند. صیادان در یک مکان بسیار آلوده نگهداری می‌شدند و به‌گفته ملوانان، مسوولان زندان موزامبیک غذای بسیار کمی به آنان داده و از نظر بهداشتی نیز در شرایط ایده‌آلی نبودند. ملوانان اسیر، نان‌آور خانواده‌های‌شان هستند و مادران، همسران و فرزندان‌شان در شرایط ناگوار معیشتی زندگی می‌کنند.

مهران غفوریان‌که یکی از اقوام صیادان اسیر و پیگیر اقدامات مربوط به آزادی آنان است گفت: «آخرین باری‌ که توانستیم با ملوانان صحبت‌ کنیم، دو ماه پیش بود و به‌شدت از وضعیت خود در زندان موزامبیک ناراحت هستند. حجم غذای‌شان بسیار ناچیز و بی‌کیفیت بوده و دچار سوءتغذیه شده‌اند. با برادر همسرم که صحبت می‌کردم، می‌گفت در زندان اگر کسی‌کاری انجام دهد که به مذاق زندانبانان خوش نیاید، به تلافی آنها ما را هم اذیت می‌کنند. حجم غذای‌مان در حد غذای کودک و مثل فرنی است‌ که سیرمان نمی‌کند. جراحت‌های ناشی از سوختگی وضعیت بدی پیدا کرده و به درمان نیاز داریم اما کسی‌کمک نمی‌کند.»

پیگیری های وزارت خارجه برای آزادی 12 ملوان ایرانی

او ادامه داد: «وزارت خارجه برای آزادی صیادان مدتی امروز و فردا می‌کرد اما ما پیگیر بودیم. یک ماه پیش از طریق نماینده خودمان در چابهار و نیکشهر کار صیادان را پیگیری کردیم و گفتند نامه‌ای به وزارت خارجه ارسال کرده‌ایم و وزیر هم برای آزادی آنان اعلام آمادگی‌ کرده است. آن‌طور که به ماگفته‌اند، موزامبیک سفارت ندارد و از طریق کشور ماداگاسکار با یک وکیل ارتباط برقرارکرده‌اند تا اقدامات مربوط به آزادی ملوانان را انجام دهد. وزارت خارجه هم قول داده که دو میلیارد تومان پول درخواستی‌ کشور موزامبیک را خود پرداخت خواهد کرد. خانواده ملوانان چشم‌انتظار بازگشت آنها هستند.»

غلامحسین بلوچزهی (ناخدا)، عارف بلوچزهی، یاسر بلوچ، منصور چاکرزهی، حشمت بلوچزهی، مهراب بلوچی، علی بلوچ، شهرام بلوچی، عبدالغفور بلوچزهی، خالد بلوچی، محمد بلوچی و عیسی بلوچی ۱۲ملوانی هستند که از حدود سه سال پیش در اسارات زندان کشور موزامبیک هستند.

کدخبر: 803168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟