اشد مجازات در انتظار مسببان حادثه متروپل آبادان / وزیر کشور خبر داد

به گزارش رکنا، صبح جمعه و همزمان با پنجمین روز حادثه ریزش برج متروپل ، امدادگران برای باز شدن جبهه جدیدی که بتواند روند آواربرداری را تسریع کند ضلع شرقی «متروپل» را تخریب کردند. طبق اظهار احسان عباسپور فرماندار آبادان تا ظهر جمعه آمار قربانیان متروپل به  24 نفر رسیده بود.

 احمد وحیدی وزیر کشور نیز که برای رسیدگی به این واقعه در آبادان حضور دارد گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ رئیس جمهور عملیات آواربرداری و خطرزدایی از برج متروپل آبادان سرعت گرفته و به وضعیت خانواده‌های جانباختگان رسیدگی می‌شود. سازه باقی مانده برج متروپل ناپایدار و خطر آفرین است و هم‌ اکنون وارد مرحله خطرزدایی برای سرعت بخشیدن به آواربرداری ناشی از توده‌های آویزان بتنی هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، گفت: در حادثه متروپل، متأسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است کسانی که برای کسب درآمد بیشتر براحتی با جان مردم بازی کردند، به هیچ وجه قابل گذشت نیستند من فکر می‌‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا درخصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی قاطعی خواهد کرد. حتماً باید سایر پرونده‌هایی را که در این حوزه و شهر هستند رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایت‌های موجود باید رسیدگی شوند.

وحیدی بیان کرد: بحث اول ما آواربرداری است و دوم نیز خطرزدایی است که الان در این مرحله هستیم و مراحل بعدی بنا به بررسی‌های کارشناسان و متخصصان است. به هر حال فعلاً در مرحله رفع خطر هستیم. از همه استان‌ها و شرکت‌های فعال در استان خوزستان مشارکت داشته‌اند. همه دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، مدیریت بحران کشور، اورژانس، قرارگاه خاتم، سپاه، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شرکت پالایش نفت فعال بوده‌اند و کار با هماهنگی پیش می‌رود.

 وزیر کشور عنوان کرد: از محبت همه مردم آبادان تشکر می‌کنم و از مردم می‌خواهم به محل حادثه نزدیک نشوند.

 موقعیت جغرافیایی متروپل کار را برای امدادگران سخت کرده است

محمدحسین نامی، رئیس ستاد بحران وزارت کشور گفت: موقعیت بد جغرافیایی ساختمان که در هسته اصلی شهر قرار داشته، دسترسی به ساختمان مورد نظر را سخت و امدادگران را با مشکل مواجه کرده بود که با تدابیر لازم تاکنون کارها با سرعت و شتاب بیشتری انجام شده است.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان گفت:  این حادثه نتیجه سهل‌انگاری مسئولان دولت‌های گذشته است که بدون نظارت و کارشناسی اجازه ساخت چنین سازه‌ای را صادر کرده‌اند و قطعاً باید با متخلفان برخورد شود.

 کمک های بی وقفه مردمی

 تلاش‌های امدادگران برای یافتن گرفتار شدگان در زیر آوار متروپل در حالی ادامه دارد که خانواده افراد گرفتار شده هم به کمک آنها رفته‌اند. یکی از افرادی که دو نفر از بستگانش را از دست داده به «ایران» گفت: در زیرزمین و در حال آواربرداری برای پیدا کردن اجساد هستیم. حال و روزم به قدری بد است که توان صحبت ندارم. اینجا همه دارند کمک می‌‌کنند هر کسی که قوم و خویشش در متروپل زیر آوار مانده به اینجا آمده تا به امدادگران کمک کند. مردم با دست خالی سنگ و بتن جا‌به‌جا می‌‌کنند.

متأسفانه آزمایشگاهی پشت برج متروپل بوده که در این حادثه تخریب شده است. از آنجایی که در شهر‌های اطراف از جمله مینوشهر آزمایشگاه یا کم است یا نیست، مردم برای آزمایش به آبادان می‌‌آیند که در این حادثه چند نفری گرفتار آوار شدند و جان باختند.

جدال 6 ساعته یک دختر با مرگ

 فاطمه قاسمی، یکی از کارمندان شرکت متروپل است که به طرز معجزه‌آسایی از مرگ نجات یافته است، پدر این دختر جوان به خبرنگار «ایران» گفت: دخترم لیسانس حقوق دارد و یک سالی می‌‌شود که در هلدینگ عبدالباقی مشغول به کار شده بود. دفاتر هلدینگ طبقه ششم بود و تنها یکی از دفاترش در طبقه اول بود که دخترم در آنجا کار می‌‌کرد و پاسخگوی مشتری‌ها بود.

او ادامه داد: روز دوشنبه دوم خرداد ساعت از 12 گذشته بود که یکی از همکاران دخترم با من تماس گرفت و خبر ریزش متروپل را داد. فوراً خودم را به آنجا رساندم. خیابان بسته شده بود، به سختی راه باز کردم تا به برج‌ها رسیدم. با دیدن ساختمان، شوکه شدم. بتن روی بتن خوابیده بود. هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند حس آن لحظه مرا توصیف کند. با خودم گفتم خدایا چطور دخترم را از زیر این آوار پیدا کنم و نجات دهم؟ با تلفن همراه دخترم تماس گرفتم اما جواب نمی‌داد.

مرد میانسال گفت: همکار دخترم با من تماس گرفت و گفت که فاطمه گفته در ضلع غربی متروپل داخل مغازه‌ای گیر افتاده است. با عجله به آنجا رفتم و با دست خالی شروع به کندن زمین کردم. هر لحظه امکان داشت بقیه ساختمان هم بریزد اما برایم مهم نجات دخترم بود، ستون‌ها کج شده بودند. بقیه مردم و امدادگران به کمکم آمدند یکدفعه دست دخترم را دیدم که از خاک بیرون مانده بود. با کمک چندین نفر بتن‌ها را کنار زدیم. پای دخترم زیر یک ستون گیر کرده بود و نمی‌توانست تکان بخورد. خدا به تمام کسانی که کمک کردند تا دخترم را نجات دهم خیر بدهد، آنها تیرآهن آوردند و موفق شدیم دخترم را بعد از 6 ساعت حبس از زیر خاک‌ها و بتن‌ها بیرون بیاوریم.

پدر فاطمه ادامه داد: مشکلی اصلی نبود تجهیزات توسط آتش‌نشانان و امدادگران بود. ما خودمان مجبور شدیم شیشه مغازه تجهیزات پزشکی را بشکنیم و از داخل آن تجهیزات برداریم و به مداوای دخترم بپردازیم.

مرد میانسال گفت: دخترم گفت در لحظه حادثه عبدالباقی، سالار کشفی که کارشناس مشاور عمرانی شرکت بود، منشی و چند کارمند دیگر در طبقه ششم بودند. دخترم بعد از ریزش آوار به داخل مغازه طبقه پایین سقوط کرده و زیر میزی افتاده که میز جان او را نجات داده و از ریزش آوار به سرش جلوگیری شده بود اما همکارش که پسری 19 ساله به نام علیرضا بود به طبقه منفی یک افتاده و جان باخته که جسدش را صبح (جمعه) بیرون کشیدند. دخترم در بیمارستانی در اهواز بستری است و هنوز شوکه است حال روحی خوبی ندارد. می‌گوید چند ثانیه قبل از این حادثه متوجه شدند از ساختمان سنگ در حال ریزش به خیابان است در حالی که متعجب بودند ناگهان ساختمان شروع به لرزش کرده و ریخته است.

قطع عضو کارگر ساختمانی

عبدالله بحرانی، یکی از کارگرهای ساختمانی است که در زمان حادثه ریزش متروپل در طبقه دهم این ساختمان مشغول کار بود اما ناگهان زیر پایش خالی شد و زمین و زمان به هم ریخت. برادرش می‌‌گوید معجزه شد که او زنده ماند. دو برادرم در متروپل کارگر بودند یکی از برادرها برای انجام کاری از برج خارج شده بود که این اتفاق افتاد و بلافاصله به ما خبر داد و به کمک آنها رفتیم برادرم را همان موقع پیدا و به بیمارستان منتقلش کردیم اما مجبور شدند پای عبدالله را قطع کنند و هنوز در کماست.

این مرد گفت: برادرم و دو باجناقش به نام‌های ‌هاشم  که 27 سال داشت و مرتضی  24 ساله در این پروژه کارگر بودند. البته یکی از اقوام مان به نام امین  هم در این پروژه با برادرم کار می‌‌کرد. جسد‌ هاشم را پنجشنبه شب پیدا کردند و جسد مرتضی را یک روز قبل‌ترش، اما هنوز جنازه امین پیدا نشده است. زنده ماندن برادرم هم معجزه بود که موفق شدیم او را همان لحظات اولیه از زیر آوار بیرون بکشیم و به بیمارستان ببریم. اما هنوز به هوش نیامده و ما نگران او هستیم.

او ادامه داد: برادرم یک دختر دو ساله دارد و فرزند دیگرش قرار است یک ماه دیگر به دنیا بیاید. زمانی که متروپل سقوط کرد، من در محل کارم بودم. ساعت 12:20 متروپل سقوط کرد و  خودم را به آنجا رساندم و به کمک برادرم و دوستان و افرادی که آنجا بودند، برادرم را پیدا کرده و از زیر آوار بیرون کشیدیم. خدا را شکر می‌‌کنیم که این حادثه  غروب یا اول شب اتفاق نیفتاد وگرنه باور کنید صدها نفر جان خود را از دست می‌‌دادند. با ریزش مترو پل، مردمی که در آن نزدیکی بوده و جان سالم بدر برده بودند، به کمک مغازه‌داران کنار متروپل و  زیر آوار گرفتار شده‌ها آمدند و مردم را از زیر آوار نجات می‌‌دادند.

کدخبر: 785351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟