تعقیب تعرض کنندگان به محیط‌بانان بوشهری

فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در سال‌های اخیر تعرض به محیط‌بانان و مصدومیت و شهادت آن‌ها هنگام انجام وظیفه افزایش یافته است و هر ماه خبر‌های تلخی از مجروح شدن محیط‌بانان و حتی شهادت آن‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش رکنا، او افزود: امروز جان این قشر زحمتکش و مظلوم که با کمترین امکانات و حقوق و مزایای کم در حال پاسداری و حفاظت از طبیعت ایران هستند در خطر است. آخرین حادثه دلخراش در استان بوشهر در منطقه حفاظت شده‌ مُند رخ داد که دو نفر از محیط‌بانان شبانه هنگام جلوگیری از شکار آهو به دست شکارچیان هدف گلوله قرار گرفتند و مجروح شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: افزایش تعرض به محیط‌بانان کشور نباید عادی انگاری شود و باید با ریشه یابی اصولی و علمی اینگونه حوادث، اقدام‌های فوری برای کاهش چنین مواردی صورت گیرد و با متخلفان و تعرض کنندگان برخورد شود.

قلی‌نژاد با قدردانی از حمایت‌های دادگستری استان بوشهر از محیط‌بانان و محیط زیست استان عنوان کرد: حمله به محیط‌بانان نگران کننده است و باید افزون بر افزایش تجهیزات مناسب و متناسب برای حفاظت از مناطق و تنوع زیستی کشور و حفظ جان محیط‌بانان، آموزش جوامع محلی و شکارچیان جدی گرفته شود و اعتبار کافی برای افزایش تجهیزات حفاظتی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد.

او گفت: حفاظت از محیط زیست و حفظ میراث‌های طبیعی و ذخایر کشور برای نسل حاضر و نسل آینده است و محیط‌بانان حافظان میراث‌های طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: اقدام‌های مطلوبی برای تجهیز یگان حفاظت محیط زیست کشور در سال‌های اخیر آغاز شده که تکمیل تجهیزات نیازمند حمایت بیشتر و اختصاص بودجه است.

قلی‌نژاد بیان کرد: تصویب قانون حمایت قضائی از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی و آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۹۹ از کارهای خوبی است که در حمایت از محیط‌بانان صورت گرفته است و جای امیدواری دارد، اما پیشگیری از حوادث نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌های مربوط است.

او همچنین گفت: پس از تعرض و تیراندازی به محیط‌بانان منطقه حفاظت شده‌ مند، تعرض کنندگان شناسایی شده‌اند و پرونده قضائی تشکیل شده و تلاش برای دستگیری متخلفان در حال انجام است.

کدخبر: 739428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟