نقشه عجیب هکر حرفه ای برای خانواده دانشجویان ایرانی خارج کشور

کلاهبرداری مشهد اتفاق افتاد. این بار هکر حرفه ای از دانشجویان خارج از کشور برای کلاهبرداری استفاده کرد. متهم به کلاهبرداری دستگیر شد. متهم اعتراف کرد با این شیوه 500 میلیون تومان کلاهبرداری کردم. این متهم از چندین خانواده کلاهبرادری کرده است.

اوایل مرداد امسال، مرد میانسالی با حضور در پلیس فتای استان خراسان رضوی از فردی به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.

شاکی در جریان تحقیقات پلیسی گفت: پسرم در آلمان، دانشجوی رشته پزشکی است. به خاطر شرایط کرونا مدت‌هاست نتوانسته به ایران و زادگاهش مشهد سفر کند. از چند هفته قبل تعدادی از دوستان او و اقواممان مقابل خانه‌ام آمده و برگه‌هایی را همراه داشتند که نشان می‌داد آنها مبلغی از حدود ۵تا ۱۰۰میلیون تومان به حساب ارزی پسرم واریز کرده‌اند. یک ماه گذشته و هنوز پسرم پول‌هایشان را بازنگردانده است. با شنیدن این حرف‌ها شوکه شدم؛ چراکه اگر پسرم پولی نیاز داشت از خودم می‌گرفت. بنابراین تلفنی با پسرم حرف زدم و در گفت‌وگو با وی متوجه شدم او با هیچ‌کدام از آنها حرفی نزده و پولی دریافت نکرده است. فرد کلاهبرداری به جای پسرم از بقیه پول گرفته است.

 در ادامه ماموران با پسر این مرد تلفنی گفت‌وگو کردند که وی گفته‌های پدرش را تایید کرد و گفت هیچ‌کدام از دوستان و اقوامش را فریب نداده و پولی از آنها نگرفته است.

در جریان تحقیقات معلوم شد مدتی قبل این پسر دانشجو با فردی در واتس‌اپ و تلگرام ارتباط دوستی پیدا کرده و با او درددل می‌کرده و این اواخر آن مرد جوان اعلام کرده بهتر است تصویری با هم حرف بزنند که پسر دانشجو قبول کرده بود. بعد از آن لینک اینترنتی برای او ارسال کرده تا با کلیک روی آن هزینه ارتباط اینترنتی‌شان کمتر شود اما پس از کلیک، ارتباطش با آن پسر به طور کامل حذف شده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد، این مرد هکر بوده و با هک حساب کاربری پسر دانشجو به جای او از دوستان و اقوامش پول گرفته است.

این در حالی بود که چند خانواده دیگر که فرزندشان دانشجو بودند و در دام این هکر گرفتار شده بودند با مراجعه به پلیس فتا شکایت‌های مشابهی مطرح کردند.

جست‌وجوها ادامه داشت تا این‌که چند روز پیش رد هکر به دست آمد و او در خانه‌اش در یکی از محله‌های جنوبی شهر مشهد بازداشت شد. متهم با انتقال به پلیس فتا به کلاهبرداری‌های سریالی اعتراف کرد و گفت: به خاطر شیوع کرونا از کارم بیکار شدم و بعد از چند ماه پول‌های پس‌اندازم تمام شد. پولی برایم نمانده بود تا این‌که از طریق دوستم با هک شبکه‌های اجتماعی و لپ‌تاپ آشنا شدم. تصمیم به فریب دانشجویان خارج از کشور گرفتم. بعد از آن که با دختران و پسران دانشجو ارتباط می‌گرفتم و اعتمادشان را جلب می‌کردم، لینک را می‌فرستادم و با کلیک روی آن من به سیستم‌شان دسترسی پیدا می‌کردم.

متهم ادامه داد: بعداز آن خودم را به جای دانشجویان جا می‌زدم و برای کاربرانی که با آنها در ارتباط بودند، پیام ارسال می‌کردم و به بهانه بیماری یا تصادف پول درخواست می‌کردم. از آنها می‌خواستم پول را به حساب ارزی‌ام واریز کنند و وانمود می‌کردم این حساب متعلق به یک صرافی است. با این شیوه 500 میلیون تومان کلاهبرداری کردم.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در این باره گفت: با اعتراف متهم، تحقیقات از او  ادامه دارد. با هشدار به کاربران فضای مجازی از آنها می‌خواهیم  در ارتباط‌گیری در فضای مجازی  دقت لازم را داشته باشند تا گرفتار هکرهای مجازی نشوند. همچنین اگر کاربران از سوی آشنایان خود پیام کمک دریافت کردند از صحت پیام مطمئن شوند.

کدخبر: 715560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟