رقابت شیطانی حامد با 7 همکلاسی نابغه در کنکور / به عقل جن هم نمی رسد + عکس

7 کنکوری در رقابت شیطانی همکلاسی شان سرنوشت تلخی نصیب شان شد و آینده شان را باختند.

وقتی حکم آمد هفت دانش‌آموز قروه‌ای بازنده دوئل نابرابر ویرایش‌ها و تغییرات شدند، رای دادگاه هم سرنوشت این همکلاسی‌ها را تغییر نداد. دادگاه کیفری دو شهرستان قروه حکم بر محکومیت حامد داد.

یکی از همان ۲۶دانش‌آموز رشته علوم‌انسانی مدرسه نمونه هاشمی قروه. متهمی که اطلاعات کنکوری سال ۹۹ هفت همکلاسی‌اش را دستکاری کرد. همین ویرایش‌ها شدند نقطه سیاهی در آینده این دانش‌آموزان. حامد به دلیل اخلال در داده‌های رایانه‌ای محکوم به پرداخت جزای نقدی ۱۰میلیون ریال در حق صندوق دولت شد. این رأی قطعی بود.

به گزارش رکنا، هیچ ارگان یا سازمانی یاور این هفت داوطلب نشد. نه آموزش‌وپرورش و نه سازمان سنجش. پنج کنکوری با وجود تغییرات و ویرایش‌های متهم پرونده راهی دانشگاه شدند، اما نه در آن دانشگاهی که می‌خواستند و نه در آن رشته‌ای که رویایش را داشتند. ماندند میلاد و عمران. دو دانش‌آموز نمونه هاشمی قروه که از دانشگاه بازماندند.

ماراتن نابرابر برای میلاد و عمران با ویرایش‌های بسیار مغایر ثبت شده بود. رشته تحصیلی، زبان انگلیسی و حتی محل آزمون دستخوش تغییرات اساسی شده بودند.

این در حالی بود که عامل همه این دردسر بزرگ، رشته‌ای را در دانشگاه دولتی می‌خواند که همه این هفت همکلاسی آرزویش را دارند.

پرونده دستکاری‌های اطلاعات آزمون کنکوری‌ های قروه با شکایت دانش‌آموزان به جریان افتاد. ۱۰روز پس از انتخاب رشته کنکور سراسری بود که حامد دستگیر شد. پسری که به دلیل اختلاف شخصی آینده همکلاسی‌هایش را نشانه گرفت. او تحت بازجویی قرار گرفت، ولی با قرار وثیقه دوباره به دانشگاه بازگشت.

منتظر احضار دادگاه بودیم

کنکور

امیرحسین احمدی یکی از آن هفت داوطلبی است که از متهم شکایت کرد. اما هنوز مبهوت مانده که شکایتش چه شد. نه در هیچ دادگاهی احضار شد، نه حتی حکم برایش ارسال شده است.

«منتظر بودیم تا دادگاه احضارمان کند. تنها من و حامد عبدالمالکی از متهم شکایت کرده بودیم. تا اینکه برای حامد پیامکی ارسال شد که نشان از حکم نهایی دادگاه می‌داد. حتی پیامک برای من هم نیامد. از آنجا که متهم زیر ۱۸ سال بوده، یک میلیون تومان جریمه شده است. آن هم به نفع دولت.»

نتوانستم دوباره در کنکور شرکت کنم

امیرحسین هم نتوانسته بود همان رشته‌ای را که می‌خواست انتخاب کند. اطلاعاتش تغییر نکرد، اما رشته‌های انتخابی‌اش حذف شد.

امیرحسین احمدی هم کنکور ۹۹ برایش رنج مضاعفی داشت.

او  از این روزهای تلخ گفت: «کنکور دادم. رشته فرهنگیان را انتخاب کردم. اما وقتی اسامی دعوت‌شدگان برای مصاحبه رشته فرهنگیان آمد، نامی از من وجود نداشت. معترض شدم که سازمان سنجش اعلام کرد شما هیچ رشته فرهنگیانی انتخاب نکردید و هر روز دو رشته انتخابی‌تان را حذف کرده‌اید.»

امیرحسین از عامل این دستکاری‌ها شکایت کرد که حامد دستگیر شد. او می‌گوید: «من نتوانستم رشته فرهنگیان را انتخاب‌کنم. در حال حاضر دانشگاه آزاد رشته حقوق درس می‌خوانم. واقعا راضی نیستم. می‌خواستم دوباره کنکور بدهم، اما وحشت داشتم. هراس از دستکاری اطلاعات کنکوری.»

اما حامد در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواند، رتبه کنکورش هم با سهمیه ۳۰۰ شد. او در بازجویی‌ها ادعا کرده بود که کدملی‌ها را از برگه امتحانی‌ها برداشته و با استفاده از آن وارد سازمان سنجش شده و اطلاعات را تغییر داده است.»

وحشت از آمون ۱۴۰۰

کنکور

همه این دردسرهای کنکور ۹۹ برای میلاد لطفی یکی دیگر از این هفت دانش‌آموز قروه‌ای هم افتاد، اما شدیدتر. محل اخذ دیپلمش مرودشت شیراز ثبت شده بود. محل تولد از قروه به لامرد فارس تغییر کرده بود. رشته‌های انتخابی‌اش هم حذف شده بود. این شد که او هم نتوانست راهی دانشگاه شود.

نتوانست شکایت کند. حتی قصد داشت که ادامه تحصیل را از زندگی‌اش حذف کند. «روحیه‌ام را باخته بودم. شرایط روحی خیلی بدی داشتم. زندگی‌ام دستخوش انتخابات و ویرایش‌هایی شده بود که هیچ دلیلی پشت آن وجود نداشت. هراس و وحشت از کنکور دوباره هم داشتم. در وقت اضافه بود که در کنکور ۱۴۰۰ ثبت‌نام کردم.»

باید کتاب‌های کمک درسی می‌گرفت، اما از پس هزینه‌هاش برنیامد.

در روستای کنگره قروه زندگی می‌کند. باید به پدر هم در کشاورزی و دامداری کمک می‌کرد.

«از روزی که تصمیمم را گرفتم برای کنکور ترس و اضطرابم بیشتر شد. می‌ترسیدم دوباره اتفاقی بیفتد. هیچ کسی هم پشت‌مان را نگرفت، هرچه از سازمان سنجش خواستیم فایده‌ای نداشت، حتی آموزش‌وپرورش هم کاری نکرد. در آخر هم پرونده با پرداخت یک میلیون تومان جریمه بسته شد.»

حامد زندگی همه را سیاه کرد

کنکور

عمران محمدیان هم یکی از همین هفت نفر است. در روستا خشکمرود زندگی می‌کند. پدر او هم کشاورز است. او تصمیم گرفت درس بخواند تا با ورود به دانشگاه کمک خانواده‌اش باشد. یک سال تمام تلاش کرد، حتی پول خرید کتاب کمک‌آموزشی هم نداشت. تنها به کتاب‌های درسی‌اش اکتفا کرد.

امیدی برای تحصیل نداشت. انگیزه‌اش از بین رفته بود.  می‌گوید: «من فقط یک سال درس خواندم که وارد مدرسه نمونه بشوم. در مدرسه هم سه سال به شدت برای کنکور خواندم که به دانشگاه فرهنگیان بروم تا از گرسنگی نمیریم، بتوانم زندگی خوبی داشته باشم و آینده‌ام در روستا از بین نرود.

خانواده‌ام خیلی کمکم کردند تا بتوانم درس بخوانم. اما من کمک‌خرج خانواده‌ام هستم. باید در دامداری و کشاورزی به پدرم کمک می‌کردم. دیگر مثل پارسال نتوانستم درست درس بخوانم.

حامد زندگی مرا سیاه کرد. خواستم شکایت کنم، ولی خانواده‌ام مانع شدند و گفتند خدا رو خوش نمی‌آید زندان برود.»

کسی کمک نکرد

عمران هم قبل از آزمون ۹۹متوجه ویرایش اطلاعاتش شد، زمانی که کارت ورود به جلسه را تحویل گرفت. محل تولدش از قروه به کامیاران تغییر کرده بود. محل امتحان مریوان و رشته‌اش ریاضی ثبت شده بود.

عمران در ادامه می‌گوید: «با نماینده سازمان سنجش صحبت کردم، می‌گفت اصلا امکان ویرایش وجود ندارد و اصلاح نمی‌شود. همین شد که اصلا نتوانستم آزمون ۹۹را هم بدهم. هیچ کس هم پیگیر پرونده نشد. کمک‌مان نکرد. آزمونی را که برایش زحمت کشیده بودیم به ناحق از دست دادیم. هیچ کس هم دست‌مان را نگرفت در آهر هم پرونده با جریمه یک میلیونی بسته شد.»

بعد از انتشار این خبر در روزنامه  یک خیر از عمران حمایت کرد. خیری که تا روز آزمون به این داوطلب جامانده از کنکور کمک کرد و انگیزه داد. او باعث شد تا عمران دوباره آزمون دهد و او را در کنکور ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد. هزینه‌های کتاب و مخارجش را داد تا عمران آینده‌اش تباه نشود. سرنوشتش در دستان حامد متهم پرونده سیاه‌تر رقم نخورد. خودش می‌گوید: «اگر این خیر نبود در همان روستایمان تا آخر عمر دامداری می‌کردم. تا آخر عمر مدیونشون هستم.»

پرونده کنکور ۹۹ قروه بسته شد

پرونده اخلال و دستکاری کنکور ۹۹ در قروه با رأی قطعی دادگاه بسته شده است. حامد که متهم به تخریب، حذف و اخلال در داده‌های دیگری در سامانه‌های رایانه‌ای است، حالا در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواند و تنها به جریمه یک میلیونی محکوم شده است.

او با قید وثیقه ۷۰میلیونی آزاد بوده که قاضی شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب قروه با توجه به ماده ۲۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری قرار جلب به دادرسی متهم را صادر کرده بود.

کدخبر: 704524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟