جزئیات جولان کرونا در 21 کشتی / در بندر امام رخ داد

کرونا با جهش دلتا فراگیر شده است. کرونای جهش یافته خطرناک تر از کرونای هندی و انگلیسی بوده و اکنون 21 کشتی در بندرامام به دلیل شیوع کرونا و آلودگی به کرونا قرنطینه شده است. از مجموع 160 کشتی که مشکوک به کرونا بودند 21 کشتی آلوده به کرونا شناسایی شدند و تست کرونا 35 خدمه این کشتی ها مثبت اعلام شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر گفت: ۱۶۰ کشتی در بندر امام‌خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفته و از ۵۶ کشتی نیز تست پی.سی.آر گرفته شده است که از این تعداد، سرنشینان ۲۱ کشتی آلوده شناسایی شده و تست ۳۵ نفر از خدمه این کشتی‌ها مثبت اعلام شده است.

دکتر محمد شنبدی روز چهارشنبه بیان داشت: وضعیت شیوع کرونا در بندر ماهشهر برای مدتی تثبیت شده بود و شیب کاهشی داشت؛ اما متاسفانه از هفته قبل وضعیت سینوسی و آمار مبتلایان افزایشی شد. 

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: ۵۰ درصد تست‌های پی.سی.آر در بندر ماهشهر مثبت بوده که این موضوع نشان‌دهنده فعال شدن چرخه انتشار ویروس در شهرستان است؛ همچنین شهرستان‌های اطراف بندر ماهشهر در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند که از مسوولان شهرستان، شهروندان و آحاد مردم درخواست داریم وضعیت را جدی بگیرند. 

رییس شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر اضافه کرد: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان در شهرستان، برای کنترل بیماری لازم است همه‌ مسوولان و مردم به کمک کادر درمان بیایند و مثل گذشته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند. 

وی با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را حتما  رعایت کنند. 

شنبدی تعداد نفرات واکسینه شده در برابر ویروس کرونا در بندر ماهشهر را حدود ۱۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در هفته‌های گذشته به دلیل متوقف شدن واردات واکسن، روند واکسیناسیون در شهرستان کند شده بود که خوشبختانه در هفته جاری، روند واکسیناسیون از سر گرفته شده است. 

رییس شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر خاطرنشان کرد: سالمندان بالای ۷۰ سال می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های بهداشتی در سطح شهرستان، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کنند و امیدواریم به زودی واکسیناسیون سالمندان ۶۵ سال به بالا و دیگر گروه‌های هدف با دریافت سهمیه از وزارت بهداشت در شهرستان آغاز شود. 

وی استقبال از واکسیناسیون در بندر ماهشهر را ضعیف دانست و اظهار کرد: افرادی که در شهرک‌های حاشیه‌ شهرستان ساکن هستند، استقبال مناسبی از واکسیناسیون ندارند و این موضوع سبب می‌شود چرخه انتقال ویروس همچنان فعال بماند. 

شنبدی افزود: وظیفه‌ انسانی، وجدانی و شرعی ماست که از واکسن استفاده کرده و در توقف چرخه انتقال ویروس مشارکت کنیم تا شهرمان را از ویروس کرونا پاک کنیم. متاسفانه در شهرستان عده‌ای به خرافات و حرفهای غیرمنطقی که هیچ زمینه‌ علمی هم ندارند، توجه کرده و از فرصت واکسیناسیون استفاده نمی‌کنند. 

این مقام مسوول متذکر شد: طبق تحقیقات انجام شده، واکسن مرگ‌ومیر در اثر کرونا را تا ۹۹ درصد کاهش می‌دهد. 

شنبدی یادآور شد: در حال حاضر ۵۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های بندر ماهشهر بستری هستند که حال ۱۲ نفر از آن‌ها وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند؛ همچنین در هفته گذشته، سه تن از همشهریان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم. 

رییس شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر در خصوص آغاز پیک پنجم شیوع کرونا هشدار داد و بیان داشت: بندر امام‌خمینی(ره) یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر کشور است که از حدود دو ماه پیش، بندر امام‌خمینی(ره) و بندر صادراتی را تحت نظر قرار گرفتیم و با کمک اداره کل بنادر و دریانوردی، توانستیم از نظر کنترل کرونا یکی بهترین از بنادر در سطح کشور باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سوش هندی به دلیل غربالگری مناسب در بنادر تاکنون از بندر امام وارد کشور نشده است و وزیر بهداشت به همین جهت از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تقدیر کرد. 

شنبدی افزود: تاکنون ۱۶۰ کشتی مورد بررسی قرار گرفته و از ۵۶ کشتی تست پی.سی.آر گرفته شده است که از این تعداد، ۲۱ کشتی آلوده شناسایی شده و تست ۳۵ نفر از خدمه این کشتی‌ها مثبت اعلام شده است که آن‌ها را قرنطینه کرده و ورود آن‌ها را به لنگرگاه ممنوع اعلام کردیم. 

همچنین نگرانی‌هایی در خصوص پایلوت‌های ناظر بر کشتی‌ها وجود وارد که رییس شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر در این‌باره بیان داشت: این پایلوت‌ها با لباس ایزوله وارد کشتی‌ها می‌شوند و آن‌ها را نیز تحت نظر داشته و در صورت نیاز قرنطینه می‌کنیم. 

شنبدی تاکید کرد: ازسرنشینان کشتی‌ها در خورموسی و در ۷۰ مایلی بندر امام تست گرفته می‌شود و اگر تست خدمه کشتی مثبت شود، به آن‌ کشتی اجازه ورود به لنگرگاه داده نمی‌شود.

کدخبر: 701328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟