حسن رعیت کیست ؟ /  لایه های پنهان یک حلقه فساد

به گزارش رکنا، برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت دوباره نام این متهم به فساد اقتصادی را بر سرزبان ها انداخت. حتما در روزهای اخیر از کیفر خواست این متهم که در یک شبکه فسادی مجموعه ای رقم خورده است مطالبی را خوانده اید. جرایمی از اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور تا ضربه به محیط زیست. اما آن چه امروز می خواهیم به آن بپردازیم بیشتر درباره شبکه ارتباطات این فرد است که با برخی مسئولان و مفسدان اقتصادی مثل اکبر طبری، قاضی منصوری، بابک زنجانی و... ارتباط داشته است.

حسن رعیت کیست و چرا بازداشت شد؟

حسن میرکاظمی که به رعیت شهرت دارد برخلاف شهرتش نه تنها زندگی رعیت واری نداشته که از آن چه درباره وی در خبرگزاری ها و کیفر خواست او دیده می شود می توان به زندگی شاهانه ای که دوست داشته برای خود بهشتی در همین دنیا بسازد پی برد.

بهشتی که گویا هفده قلاده ببر نیز در آن داشته است! در مرداد 98 حسن رعیت به اتهام فساد مالی دستگیر شد. در کیفرخواست صادر شده برای رعیت ۷ مورد اتهامی ذکر شده است: ۱-مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق دریافت مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک ها معادل ۴۰۰ میلیون یورو و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی ۲- مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها ۳- مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول ۴- مشارکت در پول شویی ۵- مشارکت در پرداخت رشوه ۶- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی ۷- قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت.

براساس اظهارات نماینده دادستان در جلسه نخست محاکمه حسن رعیت، وی در «یک شبکه فساد گسترده و سازمان‌یافته» حضور داشته است، مقام‌های بانفوذ را به باغ‌وحش خصوصی‌اش دعوت می‌کرده، حکم ماموریت جعلی به عنوان ضابط امنیتی داشته و با مفسدان اقتصادی روابط ویژه داشته است. در این جلسه از اکبر طبری، قاضی منصوری و بابک زنجانی به عنوان همدستان حسن رعیت نام برده شد.

رابطه با بابک زنجانی

پس از آن که نام بابک زنجانی بر زبان‌ها افتاد، تصویری هم از حسن رعیت در یک هواپیمای اختصاصی به همراه زنجانی منتشر شد. تصویری که به یکی از معروف ترین تصویرها درباره رعیت تبدیل شده است و نشان می دهد این دو باهم روابط دوستانه زیادی داشته اند. اما این روابط دوستانه از کی شروع شد؟

حسن رعیت در سال ۱۳۸۸ همراه با حسین شیرازی‌منش ( که در سال 92 بازداشت شد) به عضویت یک پروژه اقتصادی درآمده بود؛ پروژه‌ای که بعدتر و با ورود بابک زنجانی به آن، این دو را به عنوان دو دستیار و رابط اصلی بابک زنجانی در همه پروژه‌های اقتصادی اش تبدیل کرد.

از خرید و فروش هواپیما تا تجارت نفت، تأسیس بانک و... . زنجانی خودش در گفت و گویی که در اسفند 91 با بی‌بی‌سی فارسی داشته ضمن تمجید از میرکاظمی (رعیت) گفته که با او دوستی نزدیکی دارد و او از تجار خوب است.

زنجانی در یک گفت و گوی دیگر در شهریور 92 هم با تابناک در خصوص رعیت می‌گوید: «ایشان با ما دوست است و با وزیر اسبق نفت ایران هم هیچ رابطه خانوادگی ندارد. کاسبی خاصی هم با ایشان ندارم. فقط در گذشته یکی از هتل‌های وی را در کیش خریداری کردم و از آن جا همدیگر را شناختیم و چند مسافرت هم با هم رفتیم.»

رابطه با اکبر طبری و منصوری

چند ماه بعد از عهده دار شدن ریاست قوه قضاییه توسط آیت ا... رئیسی مبارزه با فساد دانه درشت ها شتاب بیشتری گرفت.

یکی از آن ها اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه بود اما هنوز یک ماه از دستگیری وی نگذشته بود که حسن رعیت هم دستگیر شد و خیلی ها آن را مرتبط با پرونده طبری و زنجانی دانستند. این که رعیت و طبری با هم در ارتباط بودند زمانی پررنگ تر می شود که نماینده دادستان در دادگاه حسن رعیت می گوید: «روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد به بازجو شماره رعیت را داد تا به واسطه نفوذ وی و اکبر طبری مشکل رفع شود.» نماینده دادستان می گوید: «یکی، دو سال پیش آقای منصوری از او و طبری درخواستی می‌کند که طبری به رعیت می‌گوید انجام بده؛ اما از منصوری فاصله بگیر.» جدا از این گفته های نماینده دادستان طبق گزارش مهر، علیرضا زاکانی در مرداد 98 در نامه به رئیس قوه قضاییه می نویسد: «میرکاظمی «ارتباط وثیق» با اکبر طبری داشته و با اعمال نفوذ طبری پرونده بدهی هزار و پانصد میلیارد تومانی او به بانک صادرات گلستان به نفع میرکاظمی مختومه شده است.»

رابطه با سعید مرتضوی

رابطه حسن رعیت با مرتضوی احتمالا به اتفاقات سال 88 بر می گردد اما رعیت باعث آشنایی مرتضوی مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی با بابک زنجانی بود. سعید مرتضوی درباره نحوه آشنایی اش با بابک زنجانی به شرق گفته: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»

البته در زمان بالا گرفتن مناقشه لاریجانی و احمدی‌نژاد بر سر وزارت رفاه در دولت دهم، فیلمی از برادر رئیس مجلس در مجلس منتشر شد که در آن، فاضل لاریجانی برای پیشبرد طرح خرید شرکت‌های شستا از سوی بابک زنجانی، درخواست هایی از سعید مرتضوی را مطرح می‌کند. در فیلم دیگری که در سال ۱۳۹۲ از اتاق کار سعید مرتضوی منتشر شد، نشان داده می‌شود که حسن میرکاظمی (رعیت) و بابک زنجانی به همراه حمیدرضا باقری درمنی (به عنوان سلطان قیر و فساد مالی اعدام شد) ماجرای درخواست مالی فاضل لاریجانی را برای سعید مرتضوی تعریف می‌کنند.

انتشار این دو فیلم نشان می داد که میرکاظمی (رعیت) رابط افراد مهم در بزرگ‌ترین پروژه‌های مالی مشکوک بوده است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که به گزارش فارس آشنایی زنجانی و مرتضوی زمینه‌ساز یک معامله ۴میلیارد یورویی بین زنجانی و مرتضوی شد و قرار بود زنجانی ۱۳۷ شرکت تامین اجتماعی را صاحب شود که با افشاگری رسانه‌ای این معامله ناکام ماند.

فرجام حلقه فساد

از این حلقه که حسن رعیت هم یکی از آن ها بود هم اکنون طبری در زندان است، بابک زنجانی محکوم به اعدام شده، منصوری در رومانی به طرز مشکوکی جان باخته، حمید باقری درمنی به جرم فساد اقتصادی اعدام شده و هنوز درباره پرونده حسین شیرازی منش هم جزئیاتی مشخص نیست که به کجا رسیده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟