هر کدام از 4 دزد وظیفه خاصی داشتند / پلان های سرقت بی نقص بودند

به گزارش رکنا، چندی پیش ماموران در جریان دزدی از مشتریان بانک‌ها قرار گرفتند و نسبت به بازجویی از طعمه‌های این باند به سرنخ‌های جدیدی رسیدند و توانستند با بررسی‌های فنی و اطلاعاتی پرده از راز سناریوی دزدان بردارند.

پلان نخست دزدان

یکی از دزدان در گام نخست اجرای نقشه‌شان با چهره‌ای فریبنده در بانک‌ها حاضر شده و در کمین می‌نشست تا سوژه‌شان را شناسایی کند. زاغ‌زن دزدان پس از شناسایی طعمه‌شان در تماس تلفنی با دیگر اعضای باند مشخصات سوژه را که پول زیادی همراه داشت اعلام می‌کرد. در این مرحله یکی از دزدان که در جلوی بانک منتظر بود با دیدن طعمه‌شان وی را سایه به سایه تحت تعقیب قرار داد.

پلان دوم

طعمه دزدان زمانی که سوار خودرویش می‌شد، یکی از دزدان که در نزدیکی وی بود، با رسیدن به خودروی طعمه‌شان به بهانه افتادن گوشی موبایلش در کنار لاستیک خودرو روی زمین می‌نشست و وسیله نوک تیزی را زیر چرخ جا‌ساز می‌کرد و با برداشتن موبایلش از خودرو فاصله می‌گرفت. راننده خودرو که نمی‌دانست تحت‌نظر دزدان قرار گرفته، سوار خودرویش شروع به حرکت کرد و هنوز چند قدمی نگذشته بود که متوجه پنچر بودن لاستیک خودرویش شد و ناچار مجبور به ایستادن در کنار خیابان شد.

پلان اجرایی

طعمه دزدان در این سکانس برای جابه‌جایی چرخ خودرویش دست به کار شد و در حالی که سرگرم باز کردن پیچ‌ها بود، ناگهان صدای باز شدن در خودرویش را شنید.

علی در این لحظه روی پاهایش ایستاد و دید که مردی نقابدار کیف دستی‌اش را برداشت و سوار موتوری که در نزدیکی خودرویش توقف کرده بود، شده و پا به فرار گذاشت.

دزدی کیف پرپول کمتر از 10 ثانیه صورت گرفت و علی فرصت کمک گرفتن از مردم را نداشت و با فرار دزدان، پلیس در تماس تلفنی در جریان این سرقت قرار گرفت.

ماموران در گام نخست تحقیقات سراغ دوربین‌های مداربسته بانک رفته و با بررسی فیلم‌های ضبط شده توانستند یکی از زاغ‌زن‌های قدیمی را شناسایی کنند.

همین سرنخ کافی بود تا ماموران به مخفیگاه زاغ‌زن سابقه‌دار در جنوب پایتخت بروند، اما مشخص شد «حمیدرضا» از چندی پیش تغییر مکان داده است.

ردیابی‌های پلیسی ادامه داشت و این در حالی بود که سرقت‌های مشابه دیگری در پایتخت صورت می‌گرفت، ولی در تعدادی از این دزدی‌ها، سارقان نقشه دیگری را به اجرا در‌می‌آوردند.

یکی از طعمه‌های دزدان به ماموران گفت: برای دادن پول پیش خانه‌ام به بانک رفتم و چک صاحبخانه قبلی‌ام را نقد کردم و برای پرداخت آنها به صاحبخانه جدیدم با پول‌ها از بانک خارج شدم. مسیری را پیاده گذراندم تا در خیابان اصلی سوار تاکسی شوم که ناگهان صدای موتوسیکلتی را در کنار خودم شنیدم و تا خواستم حرفی بزنم، دیدم کیفم در دست یکی موتور‌سواران است، از ترس شوکه شده بودم و حتی نتوانستم حرفی بزنم و از مردم کمک بخواهم.

ماموران در این شاخه از تحقیقات سراغ دوستان سابقه‌دار حمیدرضا رفتند و آنها را به صورت نامحسوس تحت‌نظر قرار دادند تا اینکه اوایل مهرماه «کاظم» را سر قرار ملاقات با زاغ‌زن قدیمی مشاهده کردند.

بدین ترتیب پلیس در اقدامی غافلگیرانه 2 تبهکار قدیمی را دستگیر کرد و این در حالی بود که حمیدرضا و دوستش ادعای بی‌گناهی کردند تا اینکه حمیدرضا با دیدن فیلم دوربین مدار بسته بانک لب به اعتراف گشود.

زاغ‌زن قدیمی که راهی جز اعتراف نداشت، گفت: کاظم و دو تن دیگر از دوستانم که همگی سابقه‌دار هستیم، تصمیم گرفتیم مدتی دزدی کنیم و با پول‌های به دست آمده کاری راه بیندازیم.

کاظم وقتی دید همدستش نقشه‌شان را لو داده، افزود: در این سرقت‌ها نقش پنچر کردن خودروهای طعمه‌های‌مان بر‌عهده من بود که پس از من، «فرشاد» و «مرتضی» سوار موتور در پلان سرقت کیف پول‌ها وارد عمل می‌شدند.

وی ادامه داد: زمانی که متوجه می‌شدم طعمه‌مان پیاده است، در تماس تلفنی با مرتضی آنها را برای اجرای نقشه دوم‌مان که کیف‌زنی بود، با‌خبر می‌کردم.

ماموران با اطلاعات به دست آمده مخفیگاه 2 عضو اصلی این باند را در غرب تهران ردزنی کردند و اواخر مهرماه در حالی که آنها سعی داشتند از پشت‌بام خانه‌شان فرار کنند، در حلقه محاصره پلیس دستگیر شدند.

مرتضی در اعترافاتش گفت: در این مدت پول خوبی به دست آوردیم و همه آنها را جمع کردیم و خرج نکردیم، چون می‌خواستیم مغازه‌ای اجاره کنیم و در کار لباس‌فروشی به صورت گسترده فعالیت کنیم که دستگیر شدیم.

بنا بر این گزارش، تجسس‌های برای شناسایی دیگر طعمه‌ها و جرائم احتمالی اعضای این باند 4 نفره ادامه دارد.

هشدار پلیسی

سرهنگ سلطانی، معاون سابق مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران گفت: امروزه با پیشرفته شدن اقدامات بانکی دیگر کمتر کسی به بانک مراجعه می‌کند و برای انتقال پول می‌توان از طریق اینترنت نیز استفاده کرد. وی افزود: درست است که برای انتقال پول‌های میلیونی باید شرایطی را از قبل برای مشتری معرفی کرد، اما در صورت لازم می‌توان برای دادن پول نقد از چک‌های رمزدار بین‌بانکی استفاده کرد. سرهنگ سلطانی ادامه داد: دزدان همیشه در کمین سوژه‌های‌شان هستد و در بانک‌ها باید با دید بیشتری به رفتارهای اطرافیان‌تان دقت کنید و در زمان گرفتن پول حتی‌المقدور یک نفر را همراه خود داشته باشید تا کار را برای اجرای نقشه دزدان سخت کنید و هرگاه با حوادث عجیبی مانند پنچری خودرو مواجه شدید، احتمال دهید که خطری در کمین است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672460 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟