قهرمان کشتی جهان طناب دار را از گردن کرامت پاره کرد

مصطفی حسینخانی یک قاتل از مرگ حتمی نجات داد.

به گزارش رکنا، در این روزها که اخبار جهش‌های چند باره کرونا و مرگ و میر بیماران کرونایی زندگی‌مان را احاطه و روح و روانمان را فرسوده، شنیدن خبر رهایی جوان محکوم به قصاص، درست چند روز قبل از اجرای حکم، با پادرمیانی یک ورزشکار محلی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی، لذتبخش است.

جوانی که سال‌ها پیش به خاطر یک اشتباه در نزاع خونینی مرتکب قتل شد و بعد از تحمل ۵ سال حبس، قرار بود ماه گذشته قصاص شود؛ اما با وساطت «مصطفی حسینخانی» قهرمان کشتی جهان، از یک قدمی چوبه‌دار به آغوش زندگی بازگشت، تا بعد از ۵ سال شادی را مهمان دل رنجدیده پدرو مادرش کند و یک دنیا مهربانی به ۲ کودک خردسالش هدیه بدهد.

ماجرا قتل خونین در شمیران نو چه بود ؟

۵ سال پیش در یکی از کوچه‌پسکوچه‌های شمیران نو، «کرامت» و دوستش بر سر موضوعی با هم درگیر شدند، درگیری که چند دقیقه بیشتر طول نکشید اما در نهایت یکی از دو جوان را راهی قبرستان و دیگری را روانه زندان کرد. کرامت که باور نمی‌کرد به خاطر یک اشتباه، مُهر قاتل بر پیشانی‌اش بنشید، با دنیایی حسرت و پشیمانی به امید بخشش خانواده مقتول و یافتن فرصتی برای جبران مافات، ۵ سال پشت میله‌های زندان ماند.

اما اولیای دم تقاضای قصاص کردند و درخواست بخشش پدر و مادر پیر کرامت، پادرمیانی اهالی و هیأت امنای مسجد محله فایده‌ای نداشت و در آخرین جلسه دادگاه که آبان ماه برگزار شد، حکم قصاص کرامت تأیید و برای بهمن ماه لازم الاجرا شد. همه کسانی که برای گرفتن رضایت تلاش کرده بودند، ناامید بودند. روزها و ساعت‌ها به سرعت می‌گذشت و چند روز بیشتر تا اجرای حکم قصاص باقی نمانده بود که با پادرمیانی «مصطفی حسینخانی» ورزشکار خوشنام هم‌محله‌ای و قهرمان کشتی جهان ورق برگشت.

یک ماه مهلت گرفتیم ۲ میلیارد جورکنیم

برای اطلاع از کم و کیف ماجرای آزادی کرامت به سراغ مصطفی حسینخانی رفتیم ولی او با این سخن که «کاری که برای رضای خدا انجام شود را نباید در بوق و کرنا کرد» حاضر به مصاحبه نشد. «مهدی کریمی» از معتمدان محله که همراه حسینخانی پیگیر رهایی کرامت بود، ماجرا را این‌طور شرح می‌دهد: «وقتی آقای حسینخانی فهمید که کرامت ۲ بچه کوچک دارد نتوانست بیکار بنشیند و تلاش کرد از خانواده مقتول رضایت بگیرد.

اولیای دم در ازای پرداخت مبلغ ۲ میلیارد تومان حاضر به دادن رضایت شدند و آقای حسینخانی از آنها یک ماه مهلت خواست تا پول را جور کند.» کریمی ادامه می‌دهد: «راه سختی جلو پایمان بود. می‌دانستیم که تهیه این مبلغ آن هم در شرایطی که وضع اقتصادی مردم خوب نیست، بسیار دشوار است. آقای حسینخانی به دفتر من آمد و درباره این موضوع با هم صحبت کردیم و قرار شد در صفحه اینستاگرام خود، برای تأمین دیه درخواستی اولیای دم مقتول از مردم درخواست کمک کند.»

از خارج کشور هم حمایت کردند

آزادی؛ عیدی قهرمان جهان به یک زندانی

هر چند برای پدر و مادر پیر کرامت که بعد از یک عمر زندگی، تنها دارایی و سرپناهشان یک خانه نقلی کلنگی است، جور کردن حتی بخشی از پول دیه درخواستی ممکن نبود، اما تعویق حکم قصاص، کورسوی امیدی در دل این پدرو مادر روشن کرده بود. همین موضوع بار مسئولیتی که حسینخانی بر دوش گرفته را سنگین می‌کرد. کریمی در این‌باره می‌گوید: «آقای حسینخانی برای جور کردن پول از اعتبارش که ارزشمندترین سرمایه‌اش است، مایه گذاشت و درخواست کمک را همراه با شماره حساب در صفحه اینستاگرامش استوری کرد. دوستان و بچه‌های محله هم این استوری را به اشتراک گذاشتند.

خدا را شکر درخواست کمک این پهلوان بی‌جواب نماند و سیل کمک‌های طرفداران این جوان با اخلاق و مردمی سرازیر شد. هرکسی در حد توانش کمک می‌کرد. از کارمندان بانکی که حساب در آن باز شده بود تا طرفداران و دوستداران آقای حسینخانی در نقاط مختلف ایران و حتی خارج از کشور.» این معتمد محله ادامه می‌دهد: «فرصت کم بود و چیزی به روز اجرای حکم نمانده بود. هر روز آمار واریز کمک‌ها را از بانک می‌گرفتیم. خدا را شکر وضعیت خوب بود، رقم‌های اهدایی از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان بود. دوستداران آقای حسینخانی از برخی کشورها کمک کرده بودند. به لطف خدا و اعتبار آقای حسینخانی این پول در کمتر از یک ماه جور شد و موفق شدیم رضایت اولیای دم را بگیریم.»

انتظار برای بازگشت پدر

به گفته کریمی با پیگیری آقای حسینخانی و وکیل پرونده، کرامت که حالا مجازات جنبه عمومی جرم را پشت سر گذاشته قرار است به‌زودی آزاد ‌شود تا شب‌عید در کنار خانواده باشد. «علی» و «مهدی» دو کودک خردسال که پررنگ‌ترین خاطره مشترکشان با پدر محدود به دیدارشان در زندان است، این روزها با ذوق و شوق به مادر کمک می‌کنند تا خانه را برای ورود پدرشان بیارایند. آنها روزشماری می‌کنند تا نوروز امسال را در آغوش پر مهر پدر جشن بگیرند.

آشنایی با مصطفی حسینخانی

«مصطفی حسینخانی» کشتی‌گیر وزن ۷۴‌کیلوگرم کشتی آزاد است. این ورزشکار متولد سال ۶۸ و ساکن محله شمیران‌نو است و از سال ۸۳ با عضویت در تیم‌ملی کشتی در رده نوجوانان وارد دنیای حرفه‌ای ورزش شده. این ورزشکار ۶ دوره قهرمانی در مسابقات جام‌جهانی کشتی آزاد و کسب چندین مدال در تورنمنت‌های بین‌المللی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. حسینخانی آبان ماه امسال در رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات جهانی صربستان برگزیده شد. او در شرایطی توانست نفر اول انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد شود که چند هفته‌ای به خاطر ابتلا به کرونا در بستر بیماری بود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟