آگهی کار روی کشتی کار دست این جوان مشهدی داد / او کلاهبردار حرفه ای شد

مرد جوان از مدت‌ها قبل در پی کار به همه جا و همه کس سر زده و رو زده بود. هر کجا که امیدی داشت شاید برایش کار پیدا شود، چه فضای مجازی و چه ادارات دولتی فرم پر کرده بود. اما به جز چند موقعیت کاری پیش‌پاافتاده، اتفاق دیگری برایش نیفتاده بود. او وقتی با آگهی «کارگر ساده روی کشتی» در یکی از سایت‌های واسطه‌گر روبه‌رو شد و از مزایای آن، همچون حقوق آنچنانی، بیمه و... مطلع شد، بدون لحظه‌ای تأمل با شماره آگهی تماس گرفت.

به گزارش رکنا، صدای مطمئن آن سوی خط با لحنی شمرده و امیدوارانه، شرایط و مزایای این شغل را در کنار مشقت‌هایش بر‌می‌شمرد، به نحوی که مرد جوان مطمئن شود اصلا او را برای این کار ساخته‌اند و می‌تواند به خوبی از عهده کار برآید. اما وقتی صدای آرام آن سوی خط اعلام می‌کند که افراد دیگری هم برای برعهده گرفتن این شغل، ثبت‌نام کرده و آن‌هایی که زودتر مدارک لازم را ارسال کنند، در اولویت استخدام هستند مرد جوان دیگر نمی‌فهمد که چگونه مدارک لازم به خصوص دو حساب تازه افتتاح شده در دو بانک را آماده کند. او بلافاصله همه مدارک به همراه کارت‌های بانکی و... را به آدرس داده شده با پست پیشتاز ‌می‌فرستد و منتظر تماس همان مرد خوش‌صدا می‌ماند، تا وعده نهایی را به او بدهد.

مرد جوان ناخواسته کلاهبردار حرفه ای شد

مدتی گذشت و خبری از کار بر روی کشتی نشد‌. هر روز که می‌گذشت، مرد جوان ناامیدتر می‌شد و این ثبت‌نام را همچون دیگر اسم‌نویسی‌های قبلی، بی‌اثر می‌دانست تا اینکه کارشناسان پلیس فتای شهرستان سبزوار به او زنگ می‌زنند و از او می‌خواهند که برای پاره‌ای از توضیحات به مقر این پلیس مراجعه کند. این فرد با اطمینان از اینکه پلیس به اشتباه او را فراخوانده، رأس ساعتی که خواسته شده بود به محل اعلام شده، مراجعه می‌کند.

کارشناسان پلیس فتا مستندات زیادی به مرد جوان نشان می‌دهند. طبق این مستندات او متهم بود به کلاهبرداری از طریق فیشینگ اطلاعات و سرقت‌های سریالی از حساب‌ شهروندان مختلف در سراسر کشور. تمام پول‌های سرقتی هم به دو حساب تازه افتتاح شده او واریز و از آن برای خریدهای اینترنتی، کالاهای لوکس و گران‌قیمت استفاده شده بود.

او که با اتهام سرقت ده‌ها میلیونی روبه‌رو شده بود، پس از تشکیل پرونده و معرفی به مقام قضایی، تمام ماجرا را در تحقیقات اعلام کرد و اطلاعاتی که داشت را در اختیار قاضی پرونده گذاشت. در این بین اما شاکیانی بودند که تنها به دنبال وصول پول‌های ربوده‌ شده‌ خود بودند و تمام تقصیرها را گردن متهم جلوی چشمشان می‌انداختند. تعدادی از افراد هم که پس از خرید کالا در سایت دیوار و واریز وجوه به حساب این فرد به کالای خریداری شده‌ خود نرسیده بودند، شکایت از این فرد را حق قانونی خود می‌دانستند تا جایی که مرد جوان مجبور به پرداخت ۱۳میلیون تومان غرامت شد، اما هنوز هم شکایت‌ها از او ادامه داشت.

هم‌زمان با روند رسیدگی به این پرونده، مقام قضایی، پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی را مأمور رسیدگی به سرنخ‌های موجود برای شناسایی عامل اصلی پرونده کرد.

کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی با تحقیقات همه جانبه خود در فضای سایبری توانستند رد یک متهم را در شهر تهران بزنند. بررسی نقش این فرد در پرونده، حکایت از آن داشت که تمام کلاهبرداری‌های تلفنی با خطوط تلفن همراهی صورت گرفته که به نام او بوده است.

با فراخواندن این فرد به پلیس فتای تهران، این فرد در اظهاراتش اعلام کرد که مدت‌ها قبل کارگاه تولیدی در تهران داشته و تعدادی مهاجر به عنوان کارگر برای او مشغول به کار بوده‌اند. او با تهیه تعدادی سیم‌کارت به نام خودش، آن‌ها را برای ارتباط بیشتر، در اختیار گارگرانش می‌گذارد و پس از تعطیلی کارگاه با سهل‌انگاری به دنبال بازپس گرفتن این سیم‌کارت‌ها یا مسدودسازی آن‌ها برنمی‌آید. براساس ادله موجود تعدادی از کلاهبرداری‌های تلفنی از خطوطی که به نام این فرد بود، انجام شده است. کارشناسان پلیس فتای تهران نتایج تحقیقات خود را در اختیار پلیس خراسان رضوی قرار دادند.

با ورود تحقیقات به این مرحله، چتر اطلاعاتی کارشناسان پلیس فتا گسترده‌تر شد، تا جایی که به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، ردی از عامل اصلی کلاهبرداری که با درج آگهی در قالب فروش کالا و استخدام کارگر ساده، سوژه‌های خود را در سایت دیوار شهرستان‌ها دنبال می‌کرد، به دست آمد و پس از هماهنگی با مقام قضائی پرونده برای دستگیری متهم به صورت نیابتی به دادسرای مربوط در شهرستان محل فعالیت متهم فرستاده شد.

سرهنگ جواد جهانشیری با بیان اینکه تحقیقات برای دستگیری متهم یا متهمان این پرونده ادامه دارد، افزود: علت ایجاد این کلاف سردرگم کلاهبرداری متأسفانه رعایت نکردن حریم خصوصی در خرید آگاهانه از سایت واسطه‌گر اینترنتی دیوار بوده است، بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود با در اختیار داشتن سیم‌کارت‌هایی که به نام خودشان است مراقب مسئولیت حقوقی آن باشند و در نگهداری اطلاعات حساب بانکی ‌شان نیز دقت کنند و هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند.

این مقام انتظامی از شهروندانی که بنا به هر دلیلی دچار مشکل سایبری شده‌اند یا راهنمایی می‌خواهند، خواست تا در تماس با شماره تماس 096380 مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا، مشکل خود را حل کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

محمد جواد ابوعطا

کدخبر: 665536 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟