شکایت دختر 15 ساله مشهدی از پسر 15 ساله / او دوستانم را رها نمی کند !

پسر 15 ساله که مادرش برای درس خواندن برای او تلفن همراه خریده بود 100 گوشی موبایل را هک کرد.

به گزارش رکنا، دختر 15  ساله با مادرش به پلیس فتای شهرشان می آید. مادر به جای دخترش که خجالت می کشید صحبت کند، از فردی ناشناس شکایت می کند که گوشی تلفن همراه دخترش را هک کرده است. زن جوان در پاسخ به اینکه از کجا متوجه هک شدن گوشی دخترش شده است، اعلام می کند که آن ها چند روز قبل متوجه می شوند برنامه روبیکا روی گوشی تلفن همراه دختر نصب شده و فردی به  جای دختر 15  ساله اش با دوستان او چت کرده است. این درحالی بود که آن ها اصلا روبیکا را روی گوشی نصب نکرده بودند.

با شکایت مادر و دختر، بررسی های تخصصی و فنی گروهی از کارشناسان پلیس فتا خراسان رضوی بر روی پرونده شروع می شود. مأموران ابتدا با دراختیارگرفتن گوشی، تحقیقات فنی و تخصصی بر روی آن را آغاز می کنند.

احتمال اولیه، نصب یک بدافزار بر روی تلفن همراه بود که نتایج بعدی نیز این موضوع را تأیید کرد. کارشناسان با بدافزاری بر روی گوشی روبه رو شدند که پس از نصب از سوی فردی ناشناس، آیکون آن از فهرست نرم افزارها حذف شده بود، اما فعالیت این بدافزار پابرجا بود.

از آنجا که فرد تا اقدام به نصب بدافزار نکند، هیچ فردی امکان دسترسی به گوشی او را ندارد، مأموران دامنه تحقیقاتشان را پیرامون فعالیت های اخیر شاکی که تلفن همراه را برای استفاده از شبکه آموزشی شاد در اختیارش گذاشته بودند، گسترش دادند.

هک شدن با کلیک کردن روی یک لینک

بررسی های فنی درنهایت نشان داد که دختر 15  ساله در یک گروه تلگرامی بر روی یک لینک آلوده با عنوان نرم افزار دوست یابی کلیک کرده و اجازه نصب این نرم افزار را داده است، اما نرم افزار نصب نشده و او نیز بی خیال ماجرا شده است، غافل از اینکه فردی ناشناس از طریق این لینک آلوده به همه محتویات گوشی او دسترسی یافته است.

شناسایی هکر حرفه ای از میان 82 میلیون ایرانی

بی احتیاطی دختر نوجوان بر اثر ندانم کاری، به پرونده ای در پلیس فتا تبدیل شده بود، اما سخت تر از آن ردزنی یک شیاد در میان 82 میلیون ایرانی بود، کاری سخت و طاقت فرسا که مستلزم یک عملیات پیچیده و فنی در بستر سایبری بود، اقدامی که کارشناسان پلیس فتای شهرستان درگز آغاز کردند.

بررسی های شبانه روزی گروهی از کارشناسان با تمرکز ویژه بر روی پرونده، درنهایت مأموران را به یک شماره تلفن رساند که این اقدام مجرمانه با استفاده از این شماره انجام شده بود.

مأموران در تماس با این شماره به خانمی جوان از اهالی نیشابور رسیدند. این زن جوان که متهم به مزاحمت در فضای مجازی بود، در پاسخ به صحبت های مأموران اظهار بی اطلاعی کرد. او که متوجه منظور کارشناسان پلیس فتا نمی شد، به مقر این پلیس در شهرستان نیشابور هدایت شد.

دستگیری هکر 15 ساله

زن جوان با حضور در مقر پلیس فتای نیشابور که متوجه ماجرا شده بود، اعلام کرد که خط تلفن همراه به نام اوست، اما در اختیار پسر 15  ساله اش است تا با استفاده از اینترنت آن، درس هایش را در شبکه شاد پیگیری کند.

با دعوت این مادر و پسر به پلیس فتا، پسر پانزده ساله متعجب از عملکرد پلیس که توانسته بود او را شناسایی کند، به جرم خود اعتراف کرد.

پسر نوجوان درباره اینکه چطور این روش را آموزش دیده است، گفت که در شبکه های مجازی هنگام چت با پسری دیگر، این فرد ناشناس به او بد افزاری را معرفی کرده است که می تواند به گوشی شهروندان دیگر نفوذ کند. او نیز با انتشار لینکی آلوده در فضای تلگرام با عنوان نرم افزار دوست یابی، گوشی های تلفن همراه را هک می کند.

هک 100 تلفن همراه

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی درباره جزئیات این پرونده و چگونگی نفوذ به گوشی شهروندان بیان کرد: در این ماجرا پسر نوجوان لینک آلوده را با عنوانی فریبنده در شبکه های اجتماعی منتشر می کند که پس از بازکردن لینک از سوی افراد مختلف، بلافاصله بدافزار روی گوشی آن ها نصب و آیکون آن نیز ناپدید می شده است. با این شگرد، این فرد به محتویات گوشی تلفن همراه افراد دست می یافته است.

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به اینکه متهم تاکنون به 100فقره هک گوشی تلفن همراه اعتراف کرده است، تصریح کرد: انگیزه این متهم کم سن وسال از هک کردن گوشی تلفن همراه شهروندان فقط سرگرمی و کنجکاوی بوده است.

مراقب لینک های آلوده باشید

وی با بیان اینکه معمولا افراد شیاد با لینک های اغواگرانه همچون شارژ ارزان یا رایگان، نرم افزار صیغه یابی ، کاریابی و... اهداف شومشان را پیش می برند، از شهروندان خواست که برای دانلود هرگونه نرم افزاری به هیچ عنوان به فضای مجازی اعتماد نکنند و فقط از طریق سایت های معتبر نرم افزارها را دانلود

کنند.جهانشیری با اشاره به معرفی این نوجوان به مقام قضایی برای رسیدگی به جرمش اظهار کرد: از اقداماتی که می تواند جلو نفوذ افراد به نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی را بگیرد، رمزگذاری بر روی آن هاست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658126 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟