سیر تا پیاز مرگ مرموز نوزاد و نقص عضو مادر افغانستانی در بوشهر

به گزارش رکنا، به دنبال اتفاقاتی که برای یک مادر و نوزاد در بیمارستان مهر برازجان افتاده بود، با بررسی دقیق موضوع و گفت‌وگو با شاهدان ماجرا گزارشی در این خصوص منتشر شد.

پس از انتشار این گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر در مطالب و بیانیه‌هایی جداگانه‌ توضیحاتی را ارائه کردند که با تحقیقات صورت‌گرفته مغایرت داشت.

صحبت‌ها و اظهارات مادر باردار می‌توانست حقایق را روشن کند که به دلیل فوت نوزاد و داغدار شدن خانواده وی این اتفاق چند روزی به تعویق افتاد.

حالا صحبت‌های این مادر و شرح ماجرا، حقایق را در مورد موضوع بیش از پیش روشن کرد.

‌‎این مادر افغان که نوزاد خود را ساعاتی‬ پس از زایمان از دست داده است، ضمن تأیید خبر هفته پیش پیرامون اتفاقات رخ داده در بیمارستان، توضیحاتی تکمیلی در این باره را به صورت زیر ارائه داد.

تکذیب اظهارات علوم پزشکی و تأمین اجتماعی

در انتهای دوره بارداری هر دو روز یک‌بار طبق دستور پزشک برای گرفتن نوار قلب نوزاد به بیمارستان مهر مراجعه می‌کردم که در یک نوبت، تاریخ مراجعه بعدی روز جمعه بود و بنا به صلاحدید پزشک مقرر شد روز شنبه ۱۰ آبان جهت گرفتن نوار قلب به بیمارستان مراجعه کنم.

روز شنبه و پس از انجام معاینات، پزشک شرایط را عادی توصیف کرد و مقرر شد دو روز بعد یعنی دوشنبه ۱۲ آبان مجدداً به بیمارستان مراجعه کنم. در این بین از پزشک پرسیدم آیا اگر درد هم نداشتم لازم به مراجعه هست یا خیر ؟ که ایشان گفتند حتماً باید مراجعه کنید.

روز دوشنبه بدون هیچ درد و خونریزی و … به بیمارستان مراجعه و علی‌رغم عدم‌وجود درد و همچنین خوب بودن نوار قلب جنین، پزشک دستور بستری بنده را داد.

تا فردا صبح (یعنی سه‌شنبه) بستری بودم و بعد از ظهر سه شنبه پزشک با تزریق آمپول فشار اقدام به انجام عمل زایمان کرد. تا قبل از این هیچ درد و علائمی نداشته و صرفاً به دستور پزشک اعتماد کرده و عمل کردم.

پزشک متخصصی که مرا سزارین کرده بود آمد و مرا روی صندلی نشاند و با درآوردن گوشی‌اش گفت من از شما فیلم می‌گیرم لطفاً شما بگویید که از وضعیت مطلوبی برخوردارید و همه چیز منظم و طبق اصول پزشکی بوده که من برآشفتم و ضمن ابراز تأسف از این رفتار خلاف اخلاق حرفه‌ای این پزشک، حاضر به گفتن چنین سخنان دروغی نشدم‌‎ با تزریق آمپول‬ فشار رفته رفته درد شروع شد و پزشک به همراه دو ماما ضمن توصیه به من برای انجام زایمان، اقدامات اولیه را در این زمینه انجام دادند. به دلیل شدت درد و طولانی شدن مدت زایمان قوت جسمانی من بشدت تحلیل رفته بود و توانی نداشتم.

‌‎پس از این اتفاقات پزشک و دو ماما در کنار من بودند و پس از گرفتن نوار قلب به من گفتند که قلب نوزاد نمی‌زند. در این لحظه خون ریزی خفیفی هم در من اتفاق افتاده بود و پزشک دستور فرستادن من به اتاق عمل را داد.

‌‎در اتاق عمل قبل از جراحی به دلیل شدت درد در حال ضعف بودم و فقط خاطرم است که کادر بالای سرم چندباری به صورتم زدند و حالم را می‌پرسیدند و شنیدم که می‌گویند خانم از شدت بی حالی و درد، ضعف کرده است.

از اینجا تا بعد از زایمان دیگر چیزی به خاطرم نمی‌آید!

‌‎پس از زایمان و بازگشت هوشیاری مرا به بیمارستان گنجی منتقل کردند و در بدو ورود دکتر بیمارستان اجازه گرفت که مرا چک کند و در همان ابتدای چک یک گاز از محل زایمان بیرون آورد که برای خود و همراهان پزشک تعجب‌آور بود تا جایی که دکتر من در بیمارستان مهر که آنجا بود گفت من فکر می‌کردم گاز را در شکم جا گذاشته‌ایم.

مرگ نوزاد و نقص عضو مادر

در آنجا دکتر گفت رحم شما به دلیل پارگی به صورت کامل تخلیه شده است و دیگر امکان بارداری را ندارید.

‌‎ پس از تمامی این اتفاقات پزشک متخصصی که مرا سزارین کرده بود آمد و مرا روی صندلی نشاند و با درآوردن گوشی‌اش گفت من از شما فیلم می‌گیرم لطفاً شما بگویید که از وضعیت مطلوبی برخوردارید و همه چیز منظم و طبق اصول پزشکی بوده که من برآشفتم و ضمن ابراز تأسف از این رفتار خلاف اخلاق حرفه‌ای این پزشک، حاضر به گفتن چنین سخنان دروغی نشدم.

‌‎بنا بر اظهارات بیمار، اکنون این سوال پیش می ‬‌آید که چرا بیماری که هیچ علائم زایمانی مثل درد، خونریزی و پارگی کیسه آب نداشته و بیمار خودش هم هیچ تمایل به بستری شدن نداشته و فقط برای انجام نوار قلب رفته بوده، پذیرش و قبل از موعد بستری شده است؟

چرا وقتی وزن نوزاد بالغ بر ۴ کیلوگرم است و نشانه‌ای از تولد هم دیده نمی‌شود باید کادر پزشکی قریب به یک ساعت به شکم مادر برای زایمان نوزاد فشار بیاورند؟‌‎

روابط عمومی بیمارستان مهر پیرامون شرح اتفاقات این حادثه جوابیه‌ای فرستاد و گفت: مادر با درد به بیمارستان مراجعه کرده و اکنون شرایط مادر پایدار است در صورتی که که بیمار این اظهارات را رد می‌کند! نوزاد نیز همان روز فوت شده بود و روابط عمومی بیمارستان بدون توجه، به آن اشاره‌ای نکرده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در واکنش به این خبر ، آن را کذب و اشتباه دانسته و گفته بود: پک کردن و جانمایی گاز در شکم بیمار امری مورد تأیید علم پزشکی است حال آنکه این موضوعات مطرح است؛ پک کردن شامل مجموعه‌ای از گاز می‌شود نه یک عدد، چرا که بنا به اظهارات بیمار یک گاز از ایشان خارج شده است. بیماری که رحم آن کاملاً تخلیه شده است و علت خونریزی نیز پارگی رحم بوده دقیقاً در کجا خون ریزی داشته که نیاز به پک داشته باشد و اصلاً گاز در شکم بیمار جا نمانده بوده است و تنها در محل زایمان جا مانده بوده است آن هم یک گاز و نه بیشتر یا پک گاز!

انتظار می‌رود مسئولان حوزه سلامت استان بوشهر به جای اینکه دنبال تکذیب و صدور بیانیه باشند، برخوردی دقیق و قانونی با چنین مواردی داشته باشند تا شاهد تکرار این اتفاقات تلخ نباشیم. چرا که حدود شش ماه پیش مشابه این اتفاق در بیمارستان بوشهر اتفاق افتاد و در آنجا مادر و نوزاد هر دو جانشان را از دست دادند و حتی پزشک متخصص توبیخ هم نشد و همچنان به طبابت ادامه داده و می‌دهد!؟.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 626773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟