ناگفته های کشف سکه های قدیمی در گورستان ابن بابویه شهرری

سکه‌های کشف شده آرامستان ابن بابویه شهرری مربوط به دوره آل‌بویه است.
 معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد که سکه‌های تحویلی پلیس از آرامستان ابن بابویه شهرری مربوط به حکومت آغازین دوره آل‌بویه است.

به گزارش رکنا ، مرتضی ادیب زاده روز پنجشنبه اظهار داشت: این سکه ها پس از بررسی کارشناسی میراث فرهنگی مشخص شد که مربوط به دوره آغازین آل بویه و جنس ‌آنها نقره‌ است.

به گفته وی این سکه های تاریخی پس از دو ماه اکتشاف و دستگیری متهم توسط پلیس به میراث فرهنگی استان تحویل داده شده است.

ماجرای کشف سکه های تاریخی در قبرستان ابن بابویه شهرری چه بود؟

معاون میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: ۱۴۱ سکه سالم و مابقی نیز خرد شده و به هم چسبیده هستند.

ادیب زاده افزود: با دستور دادستان ری تحقیق و پیگیری موضوع کشف سکه ها در دستور کار مراجع انتظامی قرار گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: عرصه آرامستان ابن بابویه شهر ری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ضوابط حفاظتی است و از این رو پیرو مذاکرات و مکاتبات پیشین با اداره اوقاف شهرستان ری و نیز متولیان گورستان(آرامستان) ابن بابویه اعلام شده که مطابق قانون و به منظور حفاظت از سایت تاریخی ابن بابویه، هرگونه تدفین و خاکبرداری در این عرصه تاریخی بدون اخذ مجوز و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان تهران، ممنوع است.

آل بویه یا بوییان یا دیالمه (۳۲۰–۴۴۷ ق / ۹۳۲–۱۰۵۵ م) حکومتی ایرانی از دودمان‌های دیلمی شیعه پس از اسلام است که در بخش مرکزی و غربی و جنوبی ایران و عراق فرمانروایی می‌کردند که از دیلمان در لاهیجان گیلان برخاسته بودند.

مؤسسین این سلسله علی، حسن و احمد، سه پسر دیلمی بویه بودند که در رکاب سپاه مرداویج بودند و پس از او، ترقی کردند. علی که اصفهان را در دست داشت، به جنوب لشکر کشید و فارس را به چنگ آورد، در حالی که حسن جبال را به تملک درآورد و احمد کرمان و خوزستان را تسخیر کردند. حسن با پیش‌روی به سوی غرب در سال ۹۴۵ میلادی وارد بغداد شد. یک سال بعد مستکفی خلیفه عباسی را سرنگون و او را با المطیع جایگزین کرد.

بدین ترتیب دوره ای از ۱۱۰ سال سیطره بوئیان بر خلافت آغاز شد، سیطره ای که تثبیتش برای بوئیان ۱۲ سال زمان برد. آنان عنوان امیرالامرا را که رسماً به فرمانروایان بویی بغداد داده شده بود، اختیار کردند.

براین اساس نیز ابن بابویه نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن هستند. نام این گورستان برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آن جا واقع شده‌ است.

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن‌بابویه در شهر ری واقع شده‌ و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است، این گورستان ۱۰ هکتار وسعت دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟