قاتلی که بی صدا جان 235 زن و مرد ایرانی را 5 ماه گذشته گرفت

به گزارش رکنا ، قاتل خاموشی که بی صدا و بدون درد جان می‌گیرد و قربانی حتی لحظه‌ای حضور قاتل را حس نمی‌کند، هر سال جان چند صد نفر را می‌گیرد.

قاتل خاموشی که بی صدا و بدون درد جان می گیرد و قربانی حتی لحظه ای حضور قاتل را حس نمی کند، این قاتل آرام و بی صدا چیزی جز یک گاز بی بو و بی رنگ نیست، گاز مونوکسیدکربن یا همان قاتل خاموش هر سال جان عده ای را می گیرد.

قاتل خاموشی که بی صدا جان می گیرد

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به مسمومیت تنفسی شود، گاز مونو اکسید کربن (co) است. مونوکسید کربن گازی است بی رنگ و بی بو که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود.


آمار مرگ با قاتل خاموش در کشور

این گاز به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گاز‌های غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۸، ۷۸۴ نفر بر اثر مسمومیت فوت شده اند که ۵۹۰ نفر مرد و ۱۹۴ نفر زن بوده اند و در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۲۳۵ نفر جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۱۸۱ نفر مرد و ۵۴ نفر زن بوده اند.

آرزو دهقانی دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مسمومیت با مونوکسیدکربن و علائم آن اظهار کرد: علائم مسمومیت با مونوکسید کربن شامل سر درد و ضعف، سرگیجه، بی قراری، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها است. علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بسیار شبیه به آنفلوانزاست که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟