تفریح عرب های شیخ نشین با تحفه های قاچاق ایرانی

 قاچاق پرندگان شکاری ماجرای تکراری محیط‌زیست لرستان است، پرنده‌هایی که زنده گیری می‌شوند تا راهی شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس شوند؛ این بازار تجارتی پرسود برای قاچاقچیان رقم‌زده است.

به گزارش رکنا،  فصل پاییز که می‌شود پای شکارچیان و قاچاقچیان پرندگان به دشت‌های استان لرستان باز می‌شود، شکارچیانی که از استان‌های جنوبی کشور به طمع زنده گیری این پرنده‌ها کیلومترها راه را آمده‌اند تا وسیله تاراج داشته‌های طبیعی این مرز و بوم باشند.

تجارت شیخ‌نشینان عرب با پرندگان ایرانی

از دلیجه و شاهین گرفته تا عقاب و سارگپه هر کدام به چشم ابزاری که می‌تواند پول میلیونی به جیب شکارچیان واریز کند دیده می‌شوند، در حالی که هر کدام از این گونه‌ها ذخایر ارزشمند حیات وحش این دیار هستند.

انتشار اخبار دستگیری این افراد طی سال‌های گذشته همواره در صدر اخبار حوزه محیط زیست بوده است ولی همواره پای این پرسش در میان است که چرا تدبیری جدی برای مقابله با این معضل صورت نمی‌گیرد، معضلی که می‌رود نسل پرنده‌های شکاری را چالش جدی مواجه کرده و چرخه طبیعت را مختل کند.

به گزارش رکنا، محموله‌های پرنده‌های زنده‌گیری شده هر کدام برای خود قیمتی دارند، بستگی به نوع پرنده و کمیاب بودن آن نرخ گذاری روی این پرنده‌ها صورت می‌گیرد و به دست قاچاقچیان راهی مناطق شیخ نشین خلیج فارس می‌شود.

جالب آنجاست که زنده‌گیری و قاچاق این پرنده‌ها صرفاً به عنوان ابزاری برای سرگرمی و تفریح شیوخ عرب محسوب می‌شود تا به نوعی در رقابتی با هم هر کدام پرنده خاص و کمیاب تری را اسیر دست سرگرمی خود کنند.

استان لرستان به سبب موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی کوهستانی خود یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان شکاری است و به همین دلیل بسیاری از قاچاقچیان این پرندگان راهی این دیار می‌شوند تا بلکه بتوانند از این محل به نان و نوایی برسند، غافل از اینکه آنچه به تاراج می‌رود سرمایه ارزشمندی است که با هیچ رقمی قابل جبران نیست.

جریمه ۲ میلیارد ریالی برای قاچاق پرندگان شکاری

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان در این رابطه با اشاره به دستگیری یک قاچاقچی پرندگان در لرستان، اظهار داشت: با حکم قضائی و همکاری پلیس امنیت اقتصادی توانستیم این متخلف را دستگیر کنیم.

وی، عنوان کرد: از این قاچاقچی یک بهله شاهین را کشف کردیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه بر اساس قانون جریمه شکار یک بهله شاهین و این گونه پرنده نایاب حدود دو میلیارد ریال است، افزود: همچنین قانون برای این امر حبس و مجازات در نظر گرفته است.

وجود ۲۴۰ گونه پرنده در لرستان

فتحی بیرانوند بیان داشت: در این موقع از سال پرندگان شکاری شروع به تخم گذاری می‌کنند و برای جوجه‌های خود در این فصل در حال تهیه غذا هستند.

وی با اشاره به اینکه پرندگان شکاری برای تهیه غذا خیلی به مناطق نزدیک می‌شوند تصریح کرد: همین امر هم باعث می‌شود که به دام قاچاقچیان بیفتند.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه در لرستان حدود ۲۴۰ گونه پرنده وجود دارد که هر ساله مورد قاچاق، قاچاقچیان قرار می‌گیرند افزود: برخی از پرندگان شکاری که از متخلفین کشف و ضبط می‌کنیم توسط دامپزشک محیط زیست تیمار می‌شوند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: بعضی از این پرندگان که سالم و قابل رها سازی در طبیعت هستند، به طبیعت بازگردانده می‌شوند و بعضی‌ها هم که مشکل دارند و زخمی هستند تا ابد زمین گیر می‌شوند.

دستگیری ۴۷ متخلف زنده‌گیری پرندگان

وی با اشاره به درآمد هنگفت حاصل از قاچاق این پرندگان بیان داشت: این امر باعث شده که محیط‌بانان ما هر ساله محموله‌های زیادی از پرندگان را از قاچاقچیان پس بگیرند.

مدیرکل محیط زیست لرستان بیان داشت: در پنج ماهه اول سال ما توانسته‌ایم ۴۷ متخلف زنده‌گیری پرندگان را دستگیر کنیم و برای همه آنها پرونده قضائی تشکیل شده است.

استمرار پدیده قاچاق پرندگان شکاری دست این دیار را از داشته‌ای ارزشمند و کمیاب خالی می‌کند، داشته‌ای که با طمع سودجویان راهی قفس شیخ‌نشینان می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

پرنده ایرانی تجات

تجارت پرنده ایرانی

پرنده ایرانی

کدخبر: 602476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟