۳۰ تن در جریان آتش سوزی جنگل‌های خوزستان به دادگاه معرفی شدند

به گزارش رکنا ، "سرهنگ عزیز قلاوند" در مورد میزان آتش سوزی‌های سال جاری در مراتع و جنگل‌های استان خوزستان گفت: بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی‌ها در مزارع کشاورزی بوده که به جنگل‌ها سرایت کرده است.

وی ادامه داد: خرداد ماه که برداشت‌های محصول تمام و کشت پاییز هم انجام شد، روند کاهشی در آتش سوزی‌ها را شاهد بودیم و دیگر آتش سوزی به ندرت و خیلی کم اتفاق می‌افتد. باید بگویم در واقع قالب آتش سوزی‌ها از مزارع به سمت مراتع و جنگل‌ها بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان در مورد اقدامات انجام شده برای پیشگیری از آتس سوزی‌ها، بیان کرد: کار درخشانی که منابع طبیعی خوزستان انجام داد این است که حدود ۵۰ نفر دیده‌بان برای مناطق بحرانی بر اساس پایش‌هایی که صورت گرفته، استخدام کرد.

قلاوند تصریح کرد: حریق‌هایی که در جنگل‌های استان اتفاق افتاد حدود ۷ درصد بوده که حدود ۸۴ درصد از این آتش سوزی‌ها سطحی بوده است و با یک بارش سالیانه پوشش گیاهی آن مناطق بر می‌گردد، اما در رابطه با آتش سوزی‌هایی که دلیل آن خطای انسانی بوده سی نفر را شناسایی و به دادگاه معرفی کردیم و بیشتر این افراد عامل آتش سوزی در مزارعی بودند که به مراتع و جنگل‌ها رسیده است. در کل برای حدود هزار و ۲۱۵ هکتار زمین، تشکیل پرونده قضایی دادیم.

وی در ادامه بیان کرد: بیشترین آتش سوزی‌هایی که دلیل آن خطای انسانی بوده به صورت عمد نبوده است و غالب آنها سهوی بوده است، اما امسال در این زمینه نسبت به پارسال حدود ۹ الی ۱۰ درصد کاهش داشتیم اما اگر بخواهیم با سال‌های ۹۶ یا ۹۵ مقایسه کنیم آتش سوزی بیشتر بوده است و برای بازسازی و جبران خسارت فضاهایی که سوخته، محیط زیست برنامه‌هایی را دارد که توسط رئیس سازمان ‌جنگل‌ها برای بحث احیا و جبران خسارت‌ها برنامه‌های مدونی ابلاغ شده که امسال به صورت جدی اجرا خواهد شد.

وی در رابطه با امکانات موجود در آتش‌سوزی‌ها گفت: امسال در دو مرحله به ما تجهیزات دادند و حتی برنامه‌ای که برای پیشگیری از آتش سوزی داشتیم هم به درستی اجرا شد و ما در موضوع بالگرد سال‌ها مشکل داشتیم که امسال این مشکل هم برطرف شد.

قلاوند درباره میزان تلفات حیوانات در آتش سوزی ها افزود: در بیشتر آتش سوزی‌ها که اتفاق افتاد من به صورت میدانی حضور داشتم و خوشبختانه اصلاً موردی ندیدم و نه گزارشی رسید که حیوان و یا جانوری در این آتش سوزی‌ها آسیب دیده باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟