ریحانه عامری / پدر بی رحم 3 سال با فکر کشتن ریحانه عامری زندگی می کرد + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 1.12M | مدت زمان ویدیو: 00:00:18

به گزارش رکنا، دوشنبه 28 خرداد ماه دختر 22 ساله کرمانی به نام ریحانه عامری توسط پدرش و با یک میله آهنی به قتل رسید و خواهرش دومین بار نتوانست جان ریحانه را نجات بدهد. خواهر ریحانه عامری وقتی پدرش اعتراف کرد دخترش را با تبر به قتل رسانده است نزد تیم تحقیقاتی فاش کرد دختر 22 ساله کرمانی در سال 96 نیز تا لب مرگ پیش رفته بود.

پدر ریحانه عامری ۳ سال پیش اقدام به قتل او کرده بود!

به گزارش رکنا این تحقیقات نشان داد پدر ریحانه عامری که از دست رفتارهای دخترش خسته شده بود 3 سال پیش ریحانه را تا حد مرگ کتک زده است تا جاییکه دست و پای ریحانه عامری شکسته بود و خواهرش با رساندن دختر 22 ساله کرمانی به بیمارستان و نجات او از دست پدر کرمانی باعث شده است تا او از قتل نجات یابد.

ریحانه عامری دختر کرمانی با سرنوشت مشابه رومینا اشرفی دختر تالشی و فاطمه برحی دختر آبادانی به قتل رسیده است قتل ناموسی و قتل خانوادگی که زنگ خطری به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سه قتل؛ سه جنایت ، سه زن کشی ، در یک ماه گذشته رخ داد. رومینا اشرفی دختر 13 ساله تالشی اولین قربانی جنایت های خانوادگی خرداد ماه 99 بود . دختری که پدرش سر او را به داس از بدن جدا کرد آن هم به جرم اینکه عاشق پسری شده بود و می خواست با او ازدواج کند و براساس این دلدادگی از خانه فرار کرده بود. او را بعد ازاینکه گرفتند و دادگاه به خانواده سپرد. پدر او را در خواب با داس کشت. همچنان خبر این جنایت در صدر اخبار جنایی کشور بود در کمتر از 24 ساعت دو قتل مشابه در دو استان مختلف کشور رخ داد.

 فاطمه برحی – دختر 19 ساله آبادانی که یکسال قبل به عقد پسر عموی خود در آمده بود ولی نمی خواست به این ازدواج ادامه دهد و درخواست جدایی خود را به خانواده اعلام کرده بود اول مورد خشم پدر واقع شده و با سم مسموم شد که مادر نجاتش داد و در ادامه، همسر او را لب شط برد و با چاقو سر از بدنش جدا کرد.

خبر فاطمه برحی هنوز در اخبار جای خود را نیافتاده بود که ریحانه عامری را پدرش با تبر کشت. پدر با رفتارهای دخترش مخالف بود و همین شد که او را به قتل رساند

سه جنایت سیاه، در کمتر از یکماه خبر از جولان خشونت در جامعه می دهد. خشونت هایی  که هر دلیلی دارند  و نشانه هر چه هستند،  زندگی زنان را نشانه گرفته اند.

واکنش به قتل 3 دختر توسط مردان خانواده / قتل ناموسی یا ...

شاید اگر لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان  و مقابله با خشونت علیه زنان در مجلس گرفتار تصویب و اجرایی شدن نبود و زودتر از اوج گیری خشونت در جامعه به نتیجه می رسید، می شد امیدوار بود که چنین قتل هایی تا این میزان  راحت شکل نمی گرفت و قاتلان به خصوص پدرانی که فرزندانشان را می کشند تصور نمی کردند که به راحتی می توانند، بعد از جنایت از مجازات سنگین دور بمانند.

پروانه مافی – نماینده مجلس دهم و عضو سابق فراکسیون زنان مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در واکنش به این سه قتل خانوادگی و کشته شدن سه دختر از سوی خانواده چنین گفت : با تلاش زنان مجلس دهم و نشست هایی که با رئیس قوه قضائیه برگزار شد، لایحه تامین امنیت زنان و کرامت ( لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت)، که مدت ها در این قوه قضائیه مانده بود با دستور رئیس قوه قضائیه از این قوه خارج شد ، اصلاحات لازم صورت گرفت و به دولت تحویل داده شد.

وی با تاکید بر اینکه با وقوع قتل رومینا اشرفی، رئیس جمهوری دستور دادند که هر چه سریعتر لایحه تامین امنیت زنان و کرامت زنان آماده ارسال به مجلس بشود ادامه داد :با توجه به اینکه با دستور رئیس جمهوری این لایحه از نوبت کمیسیون لوایح خارج شده و در اولویت قرار گرفته است تاکید بنده این است که این لایحه هر چه سریعتر به مجلس بیاید ،مصوب شده و قانونمند شود. زیرا برای بسیاری از این مسائل و خشونت هایی که در حال حاضر مطرح است در این لایحه برنامه ریزی شده است و در برابر این نوع خشونت ها ؛ برخورد های مناسب با خشونت تعیین شده  و لایحه خوبی برای حمایت از زنان در برابر خشونت است که قادر است ، بسیاری از این خشونت ها را مهار کند و  افراد متوجه می شوند که با انجام رفتارهای خشونت آمیز حتما مجازات خواهند شد و به حتم، نتیجه رفتار نادرست خود را خواهند دید که در نهایت قطعا این میزان از خشونت کاهش خواهد یافت و حتی به صفر نزدیک می شود.

تصویب قانون و آموزش غیر مستقیم به مردم

پروانه مافی با بیان اینکه تعیین قانون ، نوعی آموزش غیر مستقیم برای مردم است  تا بدانند اگردر مسیر غلط حرکت کنند در نهایت درگیر این قوانین و مجازات ها خواهند شد ادامه داد: بر این اساس بهتر است که هر چه سریع تر لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت به مجلس بیاید ،تکلیف آن روشن شده، جزو قوانین کشور قرار گرفته و در مسیر اجرا قرار بگیرد.

نماینده مجلس دهم با مورد خطاب قرار دادن رسانه های کشور گفت : رسانه های شنیداری ، مکتوب ، حتی در فضای مجازی باید به آموزش مردم بپردازند و در حقیقت غیر مستقیم ، فضای مجازی کشور باید به آموزش مردان ، زنان و کودکان بپردازند و حقوق دو جنس را بر هم بازگو کنند و آموزش حقوق و قوانین داشته باشند. مشخص شده است که آموزش از طریق فضای مجازی اثر وسیعی دارد و می تواند درصد بالایی از مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد. این بخش از کار فرهنگی بسیار مهم است و باید نهادهای فرهنگی ما که متاسفانه یا خوشبختانه زیاد هم داریم به آن کمرنگ می پردازند.16 ، 17 نهاد فرهنگی مسئول داریم که چون تعداد زیادی دارند هیچکدام هم مسئولیت مشکلاتی که در حوزه فرهنگ هست را نمی پذیرند و گردن نمی گیرند ولی به هر صورت این نهادها وجود دارند و باید بتوانند آموزش های مستقیم و غیر مستقیم را به مردم بدهند تا هر فرد جامعه، حقوق خود را بشناسند. پرداختن به آموزش حقوق متقابل افراد جامعه از زن و مرد و کودک چه غیرمستقیم و چه مستقیم مثلا به شکل کلاسیک مدرسه ای و دانشگاهی می تواند موثر باشد.  از طریق آموزش می توانیم  جامعه را تربیت کنیم و به مرزهای روشن آگاهی برسانیم. البته بخش آموزش ، برنامه های بلند مدت است.

روح جامعه زخمی از وقوع قتل های خانوادگی

پروانه مافی با تاکید بر اینکه بسیار زشت و ناپسند است که هر ماه ،وقوع چنین قتل هایی را شاهد باشیم افزود: نهادهای فرهنگی ، آموزش عالی و آموزش و پرورش باید برای کاهش این نوع اتفاقات حرکت کنند و آموزش های درستی را شکل بدهند. ادامه روند این  اتفاقات و تکرار پشت سر هم این نوع جنایات و مخابره آن برای مردم ، روح جامعه را جریحه دار می کند و زخمی که از این ناحیه چه به مردان و چه به زنان و چه به خانواده وارد می شود ، ماندنی است و التیام بخش نیست . نباید اجازه دهیم این نوع موضوعات تکرار شود.

لزوم تعیین مجازات های سریع برای مجرمان این پرونده ها

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم با گفتن از اینکه تسریع در برخورد با مجرمان این پرونده ها بسیار مهم و حائز اهمیت است ادامه داد: تعیین مجازات برای مجرمان این پرونده ها به طور مثال پدر رومینا اشرفی و آن پسری که این دختر 13 ساله را به نوعی فریب داده و با فاصله سنی زیاد موجب فرار او از خانه و وقوع این قتل شد باید بر اساس قانون ولی با سرعت صورت بگیرد و به ذهن جامعه ای که درگیر این پرونده ها می شوند این اطلاع رسانی انجام گیرد که در برابر این رفتارها، مجازات ، تعیین و اجرا شده است . اگر قرار باشد بررسی این پرونده ها طولانی مدت ادامه بیابد، این تاخیر در مجازات می تواند اثر منفی بر جامعه بگذارد. برای اینکه تعیین مجازات ها تاثیر بر جامعه داشته باشد و کاهش این نوع جرایم را شکل دهد باید سرعت در رسیدگی باشد ، خارج از نوبت مورد بررسی و تعیین مجازات صورت گیرد زیرا موضوع یک فرد ، دو فرد نیست ،مبحث یک جامعه ده ها میلیونی است که با شنیدن وقوع این جنایات دچار آشفتگی می شوند و فشارهای روحی و روانی ایجاد می شود که قادر خواهد بود اشکال بعدی را رقم بزند.

عملکرد ناموفق خانه های امن در حفاظت از زنان

پروانه مافی با اشاره به خانه های امنی که برای کاهش جرایم خشونت آمیز نسبت به زنان شکل گرفته است ولی موفقیت چندانی در مسیر هدف خود نداشته اند گفت : خانه های امنی که بهزیستی ایجاد می کند  خیلی خوب است  ولی مدیریت این خانه ها  و قوانینی که بر روند کاری آنان باید حاکم باشد هنوز قوانین محکمی نیست و عمدتا سلیقه ای عمل می کنند یا به جهت اینکه قانون محکمی وجود ندارد ، نمی دانند چه باید بکنند و طبیعا امکان دارد به خاطر همین کمی قوانین حمایتی ، تصمیمی را بگیرند که چارچوب درستی نداشته باشد. دستگاه های مختلف برای کاهش این جرایم باید بسیج شوند. بهزیستی باید بالاخره قوانینی که بر این خانه ها حاکم است را بر اساس کمبود ها ، اصلاح کند.

امید به تصویب سریع لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت

نماینده مجلس دهم با گفتن از اینکه مهمتر از همه نهادها ، مجلس می تواند در کاهش این نوع خشونت ها کمک و یاری رسان جامعه باشد گفت: مجلس با تصویب قانون تامین امنیت زنان در برابر خشونت و تعیین چارچوب های مجازات ها، کاری خواهد کرد که دادگاه ها در برابر این جرایم، مجازات های مناسب تعیین کنند . لذا امیدواریم هر چه زودتر شاهد ارسال لایحهه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت به مجلس باشیم. البته باید کارهای فرهنگی در حوزه مختلف فرهنگی نیز همزمان صورت بگیرد و در بخش اجتماعی هم بهزیستی ،کار مناسب خود را صورت دهد.

درخواست از نمایندگان مجلس یازدهم

پروانه مافی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: از نمایندگان مجلس یازدهم درخواست دارم در بخش نظارتی کار خود به این دستگاه های اجرایی نظارت مستقیم داشته باشند و از این دستگاه ها بخواهند که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ، ضعف ها و کمبودها را به سرعت جبران کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟