ماجرای مفقود شدن 11 هزار تست کرونا در «خوزستان» چه بود؟

به گزارش رکنا، رشد غیرقابل کنترل اپیدمی کرونا، افزایش آمار مبتلایان و عدم ارائه آمار تفکیکی استان‌ها که به درخواست وزارت بهداشت اجرایی شد، برای خارج کردن مردم از دایره امن و وارد کردن استرسی ناخواسته کفایت میکرد اما شب گذشته در گفت‌وگویی که در شبکه استانی خوزستان پخش شد خبری مبنی بر گم شدن ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان منتشر شد.

مجری این برنامه تلویزیونی از ۲۹ هزار تست کرونایی خبر داد که ۱۱ هزار کیت آن‌ها که از سراسر استان نیز بود مفقود شده است، سرپرست بهداشت خوزستان هم که گویا از این خبر ناگهانی به اندازه کافی جا نخورده بود گفت:تنها نمونه‌گیری به عهده مراکز بهداشت است و پس از آن نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ها منتقل می‌شوند.

وی افزود: آزمایشگاه در اختیار ما نبوده و تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و یک واحد جدا است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: یکی از مطالبه‌گرها در این زمینه خود ما هستیم چرا که ما از مردم نمونه گرفتیم و آن‌ها به سراغ ما می‌آیند و جواب می‌خواهند.

وی افزود: اگر نتوانیم جواب مردم را بدهیم شرمنده آن‌ها می‌شویم چون ما نمونه‌ها را گرفتیم.

مفقودی نداشتیم

دانیالی، مسؤول آزمایشگاه‌های کرونا در خوزستان در واکنش به این خبر گفت: در ابتدا باید اعلام کنم که مجموع نمونه‌گیری‌ها ۲۹ هزار نفر نیست بلکه ۵۰ هزار و ۳۴۳ مورد است.

وی افزود: ثانیا ما هیچ ۱۱ هزار تست کرونای مفقودی در استان نداشتیم و در نتیجه این مطلب را به عنوان کسی که از روز اول در پایه‌گذاری و راه‌اندازی این آزمایشگاه نقش داشته به شدت تکذیب می‌کنم.

تکذیب می‌کنیم

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز پس از پیگیری خبرنگار فارس در جوابیه‌ای این ادعا را تکذیب و اعلام کرد:

ادعای مطرح شده در این برنامه کاملا کذب و به دور از واقعیت مطرح شده است؛ در خصوص نمونه‌های سرپایی اخذ شده در آزمایشگاه‌های کروناویروس قابل ذکر است تا به حال تعداد ۵۰هزارو ۳۴۲ عدد نمونه پذیرش شده که از این تعداد ۴۳هزارو ۳۷۷عدد آن پاسخ داده شده است. از تعداد ۶هزارو ۹۶۵ نمونه باقیمانده نیز تعداد ۳هزارو۵۰۰ نمونه امروز ۲۶ خرداد پاسخ داده خواهد شد.

مابقی نمونه‌ها به تعداد ۳هزارو ۴۶۵ نمونه به دلیل برخی اشکالات در نمونه‌ها مانند عدم رعایت زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه‌گیری قابل آزمایش نبوده‌اند که از این افراد مجددا نمونه‌گیری شده است. این تعداد تنها شش درصد کل نمونه‌ها است، درحالیکه تا ده درصد به عنوان نمونه‌های مخدوش در همه‌ی آزمایشگاه‌ها یک استاندارد و غیرقابل اجتناب است. شگفت‌آور آنکه این مساله بدیهی چگونه بزرگنمایی، تحریف و به سرعت در رسانه‌های مختلف و با عنوان کاملا کذب مفقود شدن نمونه‌ها پخش شده است.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که مجری برنامه مذکور به عنوان سند اظهارات نادرست خود، به جلسه مورخ ۱۴ خرداد در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره کرده در حالیکه در جلسه مورد اشاره به هیچ عنوان مباحث مربوط به آزمایشگاه‌ها مطرح نگردیده بلکه موضوع اصلی جلسه مذکور، رسیدگی به وضعیت محل‌های نمونه گیری بوده است.

به نظر میرسد مطرح کردن چنین ادعاهای کذبی در یک برنامه زنده آن هم از طریق رسانه ملی که می‌بایست محل انتشار اطلاعات موثق باشد، تنها باعث تشویش اذهان عمومی، ایجاد نگرانی میان مردم و انداختن آب در آسیاب دشمنان قسم خورده نظام و تهیه خوراک برای رسانه‌های معاند و در ادامه سناریوهای چند روز گذشته در جهت تخریب روحیه مسؤولین و مدافعان سلامت مردم است که در ماه‌های گذشته مخلصانه در حال جانفشانی و مراقبت از بیماران هستند و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات خود از نیروهای خدوم حوزه بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا تقدیر به عمل آوردند.

شکایت می‌کنیم

فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در شبکه خبردرباره موضوع «مفقود شدن 11 هزار تست کرونا در خوزستان»، اظهار داشت: این موضوع از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز منتشر نشده بلکه سوال مجری صداو سیما بوده که از وی پرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه این ادعای مجری صدا و سیمای خوزستان کاملا کذب است،گفت: تاکنون 50 هزار و 342 نمونه تست در استان خوزستان گرفته شده که 3465 نمونه تست به دلیل برخی اشکالات تکنیکی در نمونه گیری قابل آزمایش نبوده و باید مجدد تست انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه این میزان تست که باید مجدد انجام شود تنها 6 درصد کل تست‌هاست، بیان داشت: در همه آزمایشگاهها تا 10 درصد ممکن است اشتباه صورت گیرد.

ابول نژادیان تصریح کرد: روزانه گزارش و آمار نمونه گیری خود را به مراکز نظارتی و وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم و استان خوزستان در خصوص نمونه گیری از موارد مشکوک، رتبه دوم کشور را داراست.

وی با بیان اینکه 2500 تا 3500 تست را در روز انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد:ما این موضوع مطرح شده از سوی مجری صداو سیما خوزستان را از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کنیم و اگر مجری صداو سیما مستنداتی در خصوص ادعای مطرح شده درباره مفقود شدن تستها دارد در مراجع ذیصلاح ارائه کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟