بازداشت شیطان اینستاگرام در مشهد

به گزارش رکنا،  زن جوان مدت‌ها بود که عضو یک صفحه شخصی در اینستاگرام شده بود و پست‌های او را تماشا می‌کرد، بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. اما یک روز متوجه شد که از سوی صاحب صفحه پیامی برایش رسیده است. وقتی این پیام را گشود، متوجه غیراخلاقی بودن این پیام شد. زن جوان به موضوع اهمیتی نداد و احتمال داد که پیام اشتباهی برای او ارسال شده است اما این اقدام بارها و بارها تکرار شد و هر بار مطالب زننده‌تر می‌شد، تا جایی که در پیامی به این فرد علت مزاحمت‌هایش را جویا شد، اما فرد ارسال‌کننده پیام‌های غیراخلاقی نه تنها جوابی به او نداد که مزاحمت‌های سریالی‌اش بیشتر شد. او با شکایت از فرد مزاحم به دادسرای ناحیه هفت مشهد و دریافت مرجوعه قضایی برای ادامه شکایتش به پلیس فتای خراسان‌رضوی هدایت شد.

مزاحمت های سریالی در فضای مجازی / پلیس مشهد فاش کرد

شاکی با مراجعه به پلیس فتا و طرح موضوع شکایتش، خواستار برخورد قانونی با فرد متخلف شد. او تمام ادله موجود را که شامل محتواى غیراخلاقى و خلاف شئونات بود را به کارشناسان ارائه کرد. مأموران با دریافت این پرونده تحقیقاتشان را با تمرکز در فضای مجازی آغاز کردند و از آنجا که مزاحم فردی آشنا بود او را شناسایی و برای توضیحات به پلیس فتا فراخوانده شد.

متهم مردی جوان بود. او وقتی با اتهام مزاحمت سایبری با ارسال محتواهای غیراخلاقی روبه‌رو شد، اعلام کرد که اصلا از این موضوع اطلاع ندارد. مرد جوان در اظهاراتش به کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی اعلام کرد: «‌از چیزهایی که می‌گویید اصلا خبر ندارم، من حتی شاکی را هم تاکنون ندیده‌ام و او را نمی‌شناسم. اگر هم اتفاقی از سوی صفحه من افتاده، من بی‌تقصیرم. چند وقت پیش با دیدن تبلیغاتی در فضای مجازی مبنی بر جذب ممبر و دریافت وجه، خام شدم و به خواسته فردی ناشناس تن دادم که بعد فهمیدم او کلاهبردار است. نه تنها پولی به من نرسید که مدیریت صفحه اینستاگرام و تلگرامم را هم از دست دادم و از آن به بعد هرکاری کردم نتوانستم جلوی اقدامات مخرب این فرد را بگیرم. چند نفر از دوستان هم با من تماس گرفته‌اند و مطالب مشابهی راگفته‌اند. من خودم از این فرد شکایت دارم.»

در جست‌و‌جوی متهم اصلی / یک زن و مرد از فردی ناشناس شکایت داشتند

کارشناسان اداره فنى پلیس فتای استان پس از بررسى اظهارات و ادعاهای این فرد، متوجه شدند که تمام اظهاراتش صحت دارد و از چندی قبل مدیریت شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرامش، از سوی فردی ناشناس انجام می‌شود.

مأموران که دوباره به نقطه آغاز تحقیقاتشان رسیده بودند، دامنه اطلاعاتی خود را گسترش دادند و پس از رصد فضای مجازی توانستند هویت فرد دیگری را به عنوان متهم ردیف اول شناسایی و اقدامات لازم برای دستگیری این فرد را آغاز کنند. متهم با هماهنگى قضایى به پلیس فتا فراخوانده شد‌، متهم ردیف اول در مواجهه با ادله فنى جرم خود را پذیرفت و کنجکاوى و سرگرمى و ایجاد طنز را عامل مزاحمت‌هاى مکرر خود براى زن جوان ( از طرف فالور آشنایش) بیان کرد.

روش‌ها برای پیشگیری از دردسرهای مشابه

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به تشکیل پرونده برای متهم ردیف اول و معرفی او به مقام قضایی، از شهروندان خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نفوذ هکرها به حساب‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.

سرهنگ جواد جهانشیری درباره روش‌های پیشگیرانه اعلام کرد: شهروندان می‌توانند با انتخاب رمز دومرحله‌اى از هرگونه دسترسى غیرمجاز پیشگیرى کنند. به کاربران شبکه‌هاى اجتماعى و پیام‌رسان توصیه مى‌کنیم، همانند فضاى حقیقى مراقب رفتار خود در فضاى سایبرى باشند و مسئولیت شهروندى خویش را بپذیرند، هرگونه مزاحمت در فضای مجازی جرم محسوب شده و با متخلفان به صورت حقیقی برخورد می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

محمد جواد ابوعطا

 

کدخبر: 567618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟