کرونایی شدن دانشمند ایرانی در زندان امریکا! + عکس

به گزارش رکنا، دانشمند ایرانی زندانی در ایالات متحده که چندی پیش از وضعیت فجیع بازداشتگاه‌های این کشور و رفتار غیرانسانی مأموران حفاظت مرزی و گمرکی آمریکا پرده برداشته بود، به ویروس کرونا مبتلا شد.

روایت روزنامه گاردین از ابتلای سیروس عسگری به کرونا

روزنامه «گاردین» به نقل از خانواده و وکلای او نوشت: «وکیل او روز سه‌شنبه متوجه شده که تست ابتلای وی به کووید۱۹ مثبت است و در تماسی که عسگری با گاردین داشت، به سختی سرفه می‌کرد و گفت که برای چند روز است که تب دارد».

این دانشمند ایرانی چندی پیش ضمن اشاره به وضعیت آلوده و پر ازدحام بازداشتگاه‌های «پلیس مهاجرت و گمرک ایالات متحده» (با نام اختصاری آیس)، به همین روزنامه گفته بود، مأموران این سازمان تقریبا هیچ اقدامی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این مکان‌ها انجام نمی‌دهند و بیماران مبتلا را به حال خودشان رها می‌کنند تا بمیرند.

دکتر سیروس عسگری درباره بیماری اش چه گفت؟

گاردین با بیان اینکه عسگری و خانواده‌اش خواستار آزادی وی و انتقال به یک مرکز درمانی هستند، به نقل از او نوشت: «منطقی است که مرا هرچه سریعتر به یک بیمارستان بفرستند. من به آنها اعتماد ندارم. اگر اتفاقی بیفتد، آنها به سرعت واکنش نشان نمی‌دهند... ترجیح می‌دهم این مکان آلوده را ترک کنم».

این دانشمند ۵۹ ساله ایرانی، توضیح داد: «تاسیسات بازداشتگاه آیس در الکساندریا در [ایالت] لوئیزیانا هیچ تدابیر نظافتی پایه هم ندارد و دائم بازداشتی‌های جدید از سراسر این کشور بدون هیچ استراتژی برای کاهش تهدید کووید۱۹ به آنجا آورده می‌شود».

به نوشته گاردین، مأموران آمریکایی روز سه‌شنبه به وکیل عسگری خبر دادند که تست ابتلای وی به ویروس کرونا مثبت بوده اما به خود او چیزی نگفته بودند تا اینکه وی در تماس تلفنی با وکیلش این موضوع را متوجه می‌شود. مأموران آیس به وکیل عسگری گفته‌اند که او فقط زمانی برای انتقال به بیمارستان آزاد خواهد شد که در تنفس مشکل حاد داشته باشد.

این دانشمند ایرانی پیشتر درباره وضعیت فجیع بازداشتگاه‌های آیس در آمریکا نکات زیر را به صورت موردی بیان کرده بود:

بازداشتی‌ها هیچ دسترسی به ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده ندارند.

این تاسیسات از نظافت معمول تخت‌ها یا مکان‌های خواب برخوردار نیست.

وی علی‌رغم سابقه بیماری تنفسی، برای دو هفته حتی اجازه استفاده از ماسک شخصی خودش را نیز نداشت.

بازداشتی‌ها با مشکل نظافت مواجه هستند و تاسیسات نیز بوی تعفن می‌دهد.

به دلیل اینکه بازداشتگاه الکساندریا برای نگهداری موقت افراد استفاده می‌شود، هیچگونه خدمات لباس‌شویی در آن ارائه نمی‌شود.

نه تنها دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری فیزیکی، بلکه هیچکدام از اصول بهداشتی درباره ویروس کرونا رعایت نمی‌شود.

گاردین در ادامه نوشت که وضعیت این بازداشتگاه، به صورت خاص برای این دانشمند ایرانی بسیار نگران‌کننده است زیرا با توجه به سابقه بیماری تنفسی وی، در صورت مبتلا شدن به ویروس کووید۱۹، احتمال بروز «ذات‌الریه» در او وجود دارد. عسگری قبلا درباره عواقب ابتلای احتمالی به کرونا گفته بود: «گمان نمی‌کنم دوام بیاورم».

عسگری روز گذشته (سه‌شنبه) در تماس تلفنی با گاردین، ضمن اشاره به نبود امکانات برای حمام کردن و عدم دسترسی به میوه تازه، توضیح داد: «این بازداشتگاه جمعی آنهم در زمان شیوع این ویروس منحوس، بسیار غلط است. دیگر به چه مدرکی نیاز دارند؟»

روایت وکیل خانواده عسگری از بازداشتگاه آیس:  فاجعه بار است

«مهرنوش یزدانیار» وکیل خانواده عسگری به گاردین گفت: «باور نمی‌کنم که این اتفاق افتاده باشد. این فاجعه‌بار است. هر ترس و نگرانی که داشت، به واقعیت تبدیل شده است و نهایتاً کووید۱۹ گرفت. او یک مرد بی‌گناه است که هیچ جرمی مرتکب نشده است. او نباید پشت میله‌های زندان باشد. چرا دولت آمریکا هنوز او را در بازداشت نگه می‌دارد؟»

وی درباره وضعیت اسفناک بازداشتگاه آیس گفته بود که غذا در این تاسیسات بسیار ناکافی است و فقط یک وعده غذای گرم در ساعت ۵ عصر و دو وعده غذای بسیار کم به عنوان صبحانه و ناهار به آنها داده می‌شود و هیچ راهی برای تهیه خوراکی از خارج از آنجا نیست. همچنین به دلیل شلوغی زیاد و حضور ۱۰۰ نفر در یک اتاق بازداشتگاه، او مجبور است برای خوابیدن دستمال کاغذی در گوش‌هایش بگذارد و اکنون به اختلال خواب دچار شده است.

سیروس عسگری کیست؟

دکتر عسگری، استاد دانشگاه شریف و دانش‌آموخته رشته «مهندسی و علم مواد»، در ماه نوامبر به اتهام بی‌اساس سرقت اطلاعات محرمانه تجاری مرتبط با فعالیت‌های خودش در دانشگاه «اوهایو»، متهم شد اما دولت آمریکا نتوانست در دادگاه اتهامات علیه وی را ثابت کند و بدین ترتیب او مبری شد.

وی از روز دهم مارس (۲۰ اسفند ۹۸) به بازداشتگاه الکساندریا منتقل شده و خواستار بازگشت به ایران است اما مأموران آیس اجازه استفاده وی از پرواز بازگشت یا حتی آزادی موقت برای دیدار با خانواده خود در آمریکا را نمی‌دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟