خودکشی یک دختر بخاطر فقر مطلق در ایلام / نماینده مجلس اذعان کرد! + عکس

به گزارش رکنا، به دنبال انتشار خبر خودکشی دردناک دختر نوجوان هلیلانی از توابع استان ایلام، موجی از آه و افسوس در جامعه منتشر شد که علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام این مسئله را پیگیری کرد.

علی اکبر بسطامی گفت: مرگ این دختر ۱۱ ساله بر اثر فقر مطلق بوده است.پدر خانواده معلول جسمی و تحت پوشش بهزیستی است.سرپناه این خانواده یک چهار دیواری ۵۰ متری بدون سقف است که با مشارکت بنیاد برکت و بهزیستی تا این مرحله ساخته شده است.

وی افزود: بهزیستی یک‌میلیون تومان و بنیاد برکت در حد ۶ میلیون تومان برای ساخت این سرپناه کمک کرده اند و برای تکمیل ساختمان و سقف آن مسئولان مربوطه پیشنهاد دریافت وام به پدر خانواده می دهند که با توجه به فقر مطلق، دریافت وام در توان این خانواده نبوده است.

نماینده منتخب مردم ایلام در ادامه بیان کرد: لباس های این دختر ۱۱ ساله چنان مندرس و غیر قابل استفاده بوده اند که ایشان قبل از مرگش اقدام به سوزاندن تمام لباسهای مندرس و غیر قابل استفاده خود می نماید تا بعد از مرگش بچه های دیگر این لباس ها را نبینند.این خانواده هیچ گونه امکانات رفاهی و معیشتی اولیه هم ندارند.این دختر بچه بارها از فقر مطلق خانواده خود گله مند بوده است.

وی تصریح کرد: منطقه ای که این خانواده در آن زندگی می کنند نه خط تلفن ثابت و همراه ، نه آنتن تلویزیون و نه خانه بهداشت، راه مناسب و... ندارد. منطقه هلیلان و روستاهای آن به شدت نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری و نیازمند اعتبارات ویژه است.نظام مقدس جمهوری اسلامی و دستگاههای ذیربط در بخش محرومیت زدایی و رسیدگی به وضعیت محرومان‌پای کار است و باید با تلاش و جذب اعتبار در اولین فرصت به وضعیت این مناطق رسیدگی شود.

گفتنی است؛ در این دیدار ضمن همدردی با این خانواده؛ کمک هایی از طریق خیرین تحویل این خانواده شد.

علت خودکشی دختر ۱۲ ساله ایلامی چه بود؟

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با ابراز تاسف و تسلیت درگذشت دختر نوجوان اهل شهرستان هلیلان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بهزیستی ایلام، زهرا همتی اظهار کرد: در پی اعلام خبر ناگوار این دختر نوجوان تیم اجرایی و مددکاری این اداره کل متشکل از معاون اجتماعی بهزیستی استان، رییس بهزیستی شهرستان چرداول، مسئول مرکز اورژانس اجتماعی چرداول و مسئول بهزیستی هلیلان به منظور بررسی علت این موضوع صبح امروز به منزل خانواده متوفی اعزام و پس از انجام بررسیهای لازم و مصاحبه با اعضای خانواده نتیجه را به اینجانب اعلام کردند.

وی گفت: این خانواده ۵ نفره به علت معلولیت سرپرست خانواده از ناحیه یک دست، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که درچارچوب قوانین و دستورالعمل های مربوطه از کمکهای مستمر و غیر مستمر سازمان شامل کمک هزینه ساخت مسکن(۱۴۰ میلیون ریال)، مستمری ماهیانه(پنج میلیون و ۱۵۰ هزار ریال)، کمک هزینه معیشت( هر سه ماه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال)، هزینه کمک معاش(هشت میلیون ریال) و سایر کمکهای غیر مستمر نظیر بسته های غذایی برخوردارند اما بدلیل محرومیت مضاعف و فقر اقتصادی حاکم بر منطقه از بسیاری امکانات رفاهی و خدماتی، برخوردار نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه، بر اساس اعلام نظر والدین زینب، او دارای علایم افسردگی بود که به دلیل عدم آگاهی خانواده از این موضوع اقدامی در جهت درمان مشکلات روحی و روانی وی انجام ندادند، تصریح کرد: با توجه به دریافت مستمری و یارانه ماهیانه که مبلغی بالای ۱۰ میلیون ریال بوده و نیز فعالیت خانواده در زمینه دامداری(پرورش چند راس گاو) تامین حداقل نیازهای خانواده دور از انتظار نیست اما متاسفانه به دلیل فقر فرهنگی خانواده و عدم آشنایی آنان با روحیه حساس فرزندان، خواسته های اولیه آنان را نادیده گرفته که در نهایت با توجه به زمینه افسردگی این عضو خانواده متاسفانه اقدام به خودکشی کرده است.

همتی گفت: از دیگر مشکلات خانواده میتوان به عدم آشنایی والدین با مهارتهای فردی و برقراری ارتباط موثر با فرزندان و در نتیجه عدم اقدام مناسب جهت دریافت خدمات درمانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به فقر اقتصادی مضاعف منطقه که باعث تشدید آسیبهای اجتماعی متعدد در این منطقه شده ، حل این مشکلات به تنهایی از عهده بهزیستی خارج و نیازمند عزم جدی و همکاری عمومی دستگاه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین مشارکت خیرین است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام ابراز امیدواری کرد با تحقق این موارد شاهد رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه مناطق محروم استان از جمله شهرستان تازه تاسیس هلیلان و رفاه مردم عزیز ساکن این مناطق بوده و شاهد تکرار چنین رخدادهای تاسف بار نباشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: بازتاب ایلام

 

کدخبر: 558445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟