به گزارش گروه حوادث رکنا، سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت:مواد روانگردان جدید توسط اتحادیه اروپا به عنوان مواد مخدر یا روانگردانی تعریف شده اند که در فرم خالص یا در یک ترکیب، در جداول کنوانسیون مواد مخدر 1961 یا کنوانسیون 1971 ذکر نشده اند اما ممکن است تهدیدی برای سلامت عمومی باشند که با تهدید موادی که در فهرست این کنوانسیون ها ذکر شده اند، قابل مقایسه است.

مواد روانگردان جدید لزوما به یک ماده تازه ساخته شده اشاره نمی کند چرا که برخی از NPS ها حدود 40 سال پیش سنتز شده و به عنوان یک کاندید دارویی معرفی شده اند. مواد روانگردان جدید به موادی اشاره می کند که اخیرا دوباره وارد بازار مواد مخدر شده اند و در جدول کنوانسیون های مواد مخدر ذکر نشده اند.

این مواد با نامهای متنوع و تحت عنوان " مواد هوشمند " ، " اوج قانونی" ، " مواد تحقیقاتی" ، " مواد گیاهی " ، به عنوان جایگزینی برای مواد تحت کنترل عرضه می شود. استفاده از مواد روانگردان جدید رو به افزایش است و تا کنون بیش از 600 نوع ماده روانگردان جدید به سازمان ملل گزارش شده است.

NPS ها را می توان بر اساس ساختار شیمیایی آنها دسته بندی کرد. بیشترین تعداد NPSها در سه دسته معروف به کاتینون های سنتزی، کانابینوئیدهای سنتزی ( که بزرگترین گروه NPS ها هستند) و فن اتیل آمین ها قرار می گیرند .

یکی از انواع NPS ها ( مواد روانگردان جدید) ، کاتینونهای سنتزی می باشد. کاتینون ماده موثر و اصلی موجود در گیاه خات است. خات (قات یا چات)، برگ‌های تازه و متراکم شده گیاهی درختچه مانند و همیشه سبز می باشد. محل رویش این گیاه افریقای شرقی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده و مواد مؤثره آن کاتینونCathinon و کاتینcathine می باشد. این مواد در اثر جویدن در بزاق دهان، آزاد و به سرعت جذب می شوند. ترکیبات کاتین و کاتینون از لحاظ ساختاری مشابه آمفتامین ها هستند و در بدن اثراتی مشابه آمفتامین ها ولی به صورت ضعیف تر ایجاد می کنند. کاتین و کاتینون جزو محرک های سیستم اعصاب مرکزی بوده در فرد مصرف کننده باعث افزایش فشار خون، ایجاد احساس سرخوشی، افزایش هوشیاری گشته و با افسردگی، تحریک پذیری، بی اشتهایی و مشکلات خواب همراه می باشد. این گیاه در اکثر کشورها جزو مواد تحت کنترل نبوده ولی ترکیبات کاتینون و کاتین جزو لیست مواد روانگردان کنوانسیون 1971 سازمان ملل فهرست بندی شده است.

همان طور که عنوان شد کاتینون از نظر ساختاری شبیه آمفتامین است. ساختار کاتینون می تواند به حالت های مختلفی که قابل پیش بینی هستند ، اصلاح شود و یک سری از ترکیبات جدید که از نظر ساختاری مرتبط با آن هستند را تولید کند. اولین کاتینون های سنتزی حدود 100 سال پیش برای مصارف پزشکی سنتز شدند .

مفدورن از مشهورترین کاتینون های سنتزی است که به عنوان داروی ضد افسردگی وارد بازار شد اما به دلیل سوء مصرف زیاد آن در سال 1930 ممنوع گردید. فلاکا و نمک حمام نیز جزو کاتینون های سنتزی محسوب می شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 540654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟