به گزارش رکنا، گودرز نیازی در رابطه با جعل و مراقبت‌های پیشگیرانه از آن، با اشاره به این‌که قوانین کیفری ازجمله قانون مجازات اسلامی ماده ۵۲۳ تا ۵۴۲ را به جعل اختصاص داده‌است، اظهار کرد: قانون ارتکاب اعمالی مانند مخدوش کردن مندرجات در اسناد و مدارک را جرم دانسته و برای آن مجازات‌هایی تعیین کرده‌است.

وی با بیان این‌که درواقع جعل یک سند یا نوشته یعنی تغییر متقلبانه یک سند یا نوشته به نفع دیگری، عنوان کرد: برای جلوگیری از تقلب متن چک را با یک قلم بنویسید که جعل شدن آن مشخص شود، مبلغ چک را هم به صورت ریال و هم تومان در چک درج کنید، بر روی نوشته‌های چک به ویژه مبلغ عددی آن چسب شیشه‌ای بکشید.

نیازی ادامه داد: افراد بی‌سواد برای جلوگیری از جعل تا حد امکان از افراد امین برای نوشتن چک یا هر نوع سند معتبر کمک بگیرند، سعی کنید امضای روی اسناد و چک‌ها دارای نام و نام‌خانوادگی باشند، مندرجات اسناد و چک‌ها را طوری تنظیم کنید که قابل الحاق یا حذف نباشند، سعی کنید چک‌ها را قبل از صدور امضا و ممهور به مُهر نکنید، از صدور چک سفید یا چک امانت و ضمانت خودداری کنید، از در اختیار گذاشتن چک به افراد غیر یا ناشناس خودداری کنید، به‌محض فقدان یا سبقت اوراق بهادار، اسناد و چک در اسرع وقت بانک مربوطه، مرجع قضایی و انتظامی را کتباً مطلع کنید، هنگام تحویل اوراق بهادار و دسته‌چک از مرجع مربوطه حتماً برگ شماری کنید.

کارشناس پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان تأکید کرد: هیچ‌گاه از افراد ناشناس که معروفیت یا اعتبار کافی ندارند چک قبول نکنید، چراکه احتمال دارد چک مسروقه یا جعلی باشد.

وی در رابطه با چک‌های تضمینی رمزدار و مسافرتی، گفت: ضمن شناسایی کامل پرداخت کننده قبل‌از انجام معامله به نزدیک‌ترین شعبه بانک مراجعه کرده و از اصالت آن مطمئن شوید.

به گزارش رکنا، نیازی ادامه داد: از گذاشتن اوراق بهادار، دسته چک و مُهر روی میزکار خودداری کنید، در تمام مدت استفاده از چک تمام مندرجات در آن‌را به طور کامل در ته چک بنویسید و افراد غیرمطمئن و ناشناس را از میزان موجودی حساب‌های خود مطلع نکنید.

کارشناس پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان تصریح کرد: درمورد گذرنامه‌ها و ویزا لازم است که حتماً شخص متقاضی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به سفارت خانه یا مرجع مربوطه مراجعه کند، لذا از دادن مدارک خود به افراد غیر و خارج از ضوابط اداری خودداری کنید.

وی عنوان کرد: از دادن اسناد ومدارک معتبر خود مانند شناسنامه، گذرنامه، گواهی‌نامه رانندگی و جَواز کسب و ... به افراد ناشناس خودداری کنید و اگر افرادی در قالب مأموران به شما مراجعه می‌کنند قبل‌از شناسایی کامل و رویت کامل مدارک از دادن اطلاعات به آن‌ها خودداری کنید.

نیازی با اشاره به این‌که امروز با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته رایانه‌ای جعل شناسنامه، چک دولتی، چک مسافرتی و... و. راحت‌تر شده‌است، اظهار کرد: در صورت سرقت مدارک در اولین فرصت به آگاهی مراجعه کرده و مشخصات و مدارک را در اختیار مأموران ذی ربط قرار دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟