پشت پرده عجیب مرگ پرستار کرمانی بخاطر آنفلوآنزا + عکس

به گزارش رکنا، ابتلای او به ویروس ‌١‌N‌‌H١‌ از همان ‌لحظه ورودش به بیمارستان محرز شده بود و پزشکی قانونی هم پس از مرگ، تأیید کرد.»

با اینکه بیمارستان ‌و پزشکی قانونی ابتلای فرهاد امیرپورسعید را به آنفلوآنزا تأیید کرده‌اند، اما محمد صابری، رئیس اورژانس ١١٥ ‌کرمان می‌گوید این تکنیسین، دچار بیماری آسم از نوع شدیدش بوده و این بیماری حالش را وخیم ‌کرده و جانش را گرفته است.

صابری می‌گوید که مرگ امیرپورسعید به دلیل عود بیماری آسم ‌بوده است. او مشکلات ریه داشت و ابتلای او به آنفلوآنزا هم تا زمان مشخص شدن آزمایش، قطعی نیست: «‌نمونه‌گیری‌ها انجام شده و باید منتظر نتیجه ماند.» ‌

تکنیسین اورژانس یکی از پایگاه‌های کرمان را به بیمارستان بردسیر بردند. بیمار علایم ‌شدید سرماخوردگی داشت، تب بالا، سردرد، عفونت و سرفه. مشکوک به آنفلوآنزا بود. چند ساعتی در بیمارستان بردسیر ‌بستری شد، اوضاع وخیم‌تر که شد، او را به بیمارستان افضلی‌پور کرمان منتقل کردند. شانزدهم آذر بیمار ‌دچار حمله شدید تنفسی شد. او را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کردند. حالش بهتر نشد و درنهایت پس ‌از ١١روز بستری، بیست‌وچهارم آذر، جانش را از دست داد.

پزشکان علت مرگ را ابتلا به آنفلوآنزا اعلام ‌کردند. بررسی‌ها نشان داد او ویروس را از یکی از بیماران هنگام انتقال به بیمارستان گرفته است. فرهاد ‌امیرپورسعید ٤٢‌سال داشت، پدر دو پسر و یک دختر بود و از‌سال ٨٧ به‌عنوان تکنیسین فوریت‌های ‌پزشکی اورژانس ١١٥ کرمان مشغول به کار بود و چند سالی می‌شد که در پایگاه دهرستگار، فعالیت می‌کرد.

امان‌اله ابوالقاسمی، رئیس نظام پرستاری کرمان با اطمینان می‌گوید که این تکنیسین، ویروس آنفلوآنزا را ‌حین خدمت‌رسانی گرفته که درنهایت منجر به مرگش شده است: «ابتلای او به ویروس ‌١‌N‌‌H١‌ از همان ‌لحظه ورودش به بیمارستان محرز شده بود و پزشکی قانونی هم پس از مرگ، تأیید کرد.»

با اینکه بیمارستان ‌و پزشکی قانونی ابتلای فرهاد امیرپورسعید را به آنفلوآنزا تأیید کرده‌اند، اما محمد صابری، رئیس اورژانس ١١٥ ‌کرمان می‌گوید این تکنیسین، دچار بیماری آسم از نوع شدیدش بوده و این بیماری حالش را وخیم ‌کرده و جانش را گرفته است. صابری به «شهروند» می‌گوید که مرگ امیرپورسعید به دلیل عود بیماری آسم ‌بوده است. او مشکلات ریه داشت و ابتلای او به آنفلوآنزا هم تا زمان مشخص شدن آزمایش، قطعی نیست: «‌نمونه‌گیری‌ها انجام شده و باید منتظر نتیجه ماند.» ‌

فرهاد، مبتلا به بیماری زمینه‌ای نبود

شرفیان، برادر همسر فرهاد امیرپورسعید است. او به جای خواهرش که در شرایط روحی بدی است، درباره ‌وضعیت دامادش صحبت می‌کند و می‌گوید که او قبل از فوت، مبتلا به بیماری خاصی نبوده؛ فقط اینکه در ‌طول سال‌های گذشته، به دلیل کوهستانی بودن محل فعالیتش که همان پایگاه دهرستگار است و به علت سرمای ‌شدید منطقه، همیشه سرفه می‌کرد. دلیل اصلی آن هم آب و هوای این منطقه بود: «همسر خواهرم، ‌بیماری خاصی نداشت، اما به دلیل شرایط محل کارش و سرمای شدید، مدتی بود که از اسپری آسم استفاده ‌می‌کرد، اما این طور نبود که مبتلا به بیماری شدیدی باشد.»

به گفته او، پانزدهم آذرماه، فرهاد امیر ‌پورسعید به دلیل ابتلا به سرماخوردگی به بیمارستان بردسیر منتقل می‌شود، آنجا نزدیک به ٤ ساعت ‌بستری می‌شود و در تمام این مدت اصرار داشته که او را بستری نکنند، چرا که فردای آن روز، شیفت ‌خودش بود و نگران بود که کسی جای او سر شیفت حاضر باشد. اما به دلیل وخیم شدن حالش، او را به ‌بیمارستان افضلی‌پور کرمان منتقل می‌کنند و همان جا اعلام می‌شود که مبتلا به ویروس ١‌N‌‌H١‌ است.

‌فرهاد، به محض انتقال به بیمارستان به کما می‌رود و پس از ١١روز، یعنی در بیست‌وچهارم آذر جانش را ‌از دست می‌دهد. یکی از گلایه‌های خانواده امیرپورسعید این است که چرا افرادی که در کادر درمان مشغول ‌به کار هستند، واکسن آنفلوآنزا در اختیارشان قرار نگرفت تا از ابتلای آن‌ها به این بیماری پیشگیری ‌شود: «خانواده مرحوم می‌گویند که اصلا واکسنی در اختیار تکنیسین‌های اورژانس قرار نگرفته بود که آن‌ها ‌استفاده کنند.»

صابری، رئیس اورژانس، اما می‌گوید که واکسن آنفلوآنزا، به صورت رایگان در اختیار نیرو‌های ‌درمان بود و افراد به اختیار خودشان می‌توانستند از این واکسن‌ها استفاده کنند: «به‌هرحال زمانی‌که افراد ‌دچار بیماری زمینه‌ای باشند یا سن‌شان بالا باشد، دچار ضعف ایمنی بدن می‌شوند و تزریق این واکسن ‌می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.» صابری می‌گوید که در سال‌های گذشته موردی از مرگ به ‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزا گزارش نشده، اما قطعا افرادی از کادر درمان، مبتلا به این بیماری شده‌اند. ‌

‌اورژانس، بیماران زیادی با علایم سرماخوردگی و تنفسی جابه‌جا می‌کند

یکی از همکاران فرهاد امیرپورسعید، هم در گفتگو با «شهروند» می‌گوید که فرهاد از‌سال ٨٧، کارش را ‌به عنوان تکنیسین فوریت‌های پزشکی به صورت شرکتی و از‌سال ٩٠ به صورت قراردادی شروع کرده ‌است: «فرهاد را با ترشح ریه، به بیمارستان منتقل کرده بودند که درنهایت جانش را از دست داد.» او ‌می‌گوید در چند ماه گذشته، بیماران زیادی را با علایم مشکلات تنفسی و سرماخوردگی به بیمارستان منتقل ‌کرده‌اند که بعید نیست مبتلا به آنفلوآنزا بوده باشند. ‌برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟