به گزارش رکنا، حامد آس، پس از دستگیری به اردوگاه ابراهیم‌آباد محل اسکان اتباع افغان در شهرستان اراک منتقل و از آنجا به افغانستان فرستاده می‌شود.

پس از انتشار این خبر دادگستری لرستان این مطلب را تکذیب و اعلام کرد حامد آس پرونده‌ای در این شهرستان نداشته و این مطلب کذب است.

برای بررسی این موضوع و روشن شدن زوایای این مساله خبرنگار ایرنا موفق به تماس با دایی حامد آس شد.

تشریح ماجرای سردرآوردن حامد از افغانستان

نبی نمازی ظهر امروز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: حامد متولد سال ۸۰ است که بصورت مادزادی معلولیت شنوایی دارد و دو برادر دیگرش هم معلولیت شنوایی و جسمی، حرکتی دارند.

وی ادامه داد: حامد با وجود اینکه قدرت تکلم نداشته و بیسواد مطلق است، ولی مهارت زیادی در موتور سواری دارد و به صورت حرفه‌ای رانندگی با موتورسیکلت را مسلط است.

وی اضافه کرد: وی ۱۸ آبان ماه امسال با اشاره به خانواده‌اش می‌گوید که می‌خواهد به زیارت امام رضا (ع) برود و از آن‌ها می‌خواهد برایش کلاه ایمنی بخرند، ولی با مخالفت آن‌ها روبرو می‌شود که در نهایت ۲۰ آبان ماه به منزل مادربزرگش در شهر ایلام می‌آید و همان روز از منزل خارج شده و دیگر مراجعه نمی‌کند.

وی یادآور شد: بعد از اینکه خبری از حامد نبود ما با مراجعه به پلیس ۱۱۰ ایلام مشخصات حامد و شماره پلاک موتورش را اعلام کردیم که در نهایت دوم آذرماه امسال مامور آگاهی ایلام با ما تماس گرفتند که موتور حامد در کلانتری ۱۲ شهر خرم‌آباد استان لرستان توقیف شده است.

وی در ادامه گفت: پس از کسب این اطلاع ما به شوق پیدا شدن حامد به لرستان مراجعه کردیم که مسئولان کلانتری ۱۲ شهر خرم‌آباد اعلام کردند حامد چند روز اینجا بازداشت بوده که در نهایت به تشخیص قاضی، اداره اماکن و رئیس کلانتری ۱۲ شهر خرم‌آباد با عنوان اینکه تبعه افغانستان است به اردوگاه ابراهیم‌آباد اراک محل نگهداری افغان‌ها منتقل شده است.

وی افزود: پس از اینکه به شهر اراک و این اردوگاه مراجعه کردیم اعلام کردند حامد به شهر مرزی تایباد نزدیک مرز ایران و افغانستان در مشهد منتقل شده است تا به افغانستان اعزام شود.

وی اظهار داشت: پس از مراجعه در این منطقه نیز به ما اعلام کردند که حامد ۲۸ آبان ماه با نام بابا خان به عنوان تبعه افغان از کشور خارج و به شهر هرات کشور افغانستان منتقل شده است و تصاویری که از حامد گرفته بودند را به ما نشان دادند.

دایی حامد گفت: پدر حامد اکنون به شهرستان لرستان عزیمت و در حال پیگیری شکایت از دادگستری و پلیس لرستان است و عمو و پسر عمومی حامد نیز برای پیدا کردن حامد به شهر کابل در افغانستان سفر کرده‌اند.

وی گفت: حامد تلفن همراه داشته و چند شماره نیز در آن ذخیره بوده، ولی هیچ تماسی با خانواده و بستگانش گرفته نشده است.

علت تکذیب تشکیل پرونده به اسم حامد در دادگستری لرستان

با وجود اظهارات دایی حامد آس، اما دادگستری لرستان روز گذشته اعلام کرد که چنین فردی پرونده‌ای در دادگستری لرستان ندارد.

معاون رییس کل دادگستری لرستان گفت: هیچگونه پرونده‌ای در رابطه با فرد معلول ایلامی که گفته می‎شود به افغانستان فرستاده شده در این استان تشکیل یا بررسی نشده است.

حجت‌الاسلام علی سبزواری در گفتگو با ایرنا افزود: در دستگاه قضایی لرستان و مرکز استان هیچگونه پرونده‌ای تحت عنوان حامد آس یا مشابه اسم وی تشکیل نشده و ثبت نشده است و هیچیک از همکاران قضایی به آن رسیدگی نکرده‌اند.

دایی حامد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حامد قدرت تکلم ندارد و از طرفی بیسواد مطلق است و توانایی بیان اسمش را نداشته و به همین دلیل دادگستری لرستان اعلام کرده پرونده‌ای بنام این معلول در این شهرستان تشکیل نشده است که دور از انتظار نیست.

مکاتبه با حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی برای بازگشت حامد به کشور

مدیرکل بهزیستی ایلام از ورود این اداره کل برای پیدا شدن معلول مفقود شده اهل شهرستان ملکشاهی در کشور افغانستان خبر داد.

زهرا همتی افزود: این مساله از طریق خانواده این معلول در فضای مجازی اعلام و با مراجعه این خانواده صبح دوشنبه هفته جاری این دستگاه برای پیدا کردن این معلول وارد کار شد.

به گفته همتی، در این زمینه بستگان این معلول به این اداره کل مراجعه و مکاتبه و رایزنی لازم با حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور انجام گرفته است تا از طریق مراجع ذیربط اقدام لازم برای بازگشت این معلول به کشور انجام شود.

مقصر کیست؟

ماجرای حامد آس، شوق زیارت امام رضا (ع) و انتقالش با عنوان باباخان به افغانستان اگرچه در هاله‌ای از ابهام و هزاران سوال بی‌جواب قرار گرفته است و مقصر اصلی این ماجرا را نگارنده به عهده خوانندگان می‌گذارد، اما آنچه اهمیت دارد بیقراری و تلاش این خانواده برای پیدا کردن فرزنشان است که توانایی تکلم نداشته و حدود ۲۰ روز است همچنان منتظر خبر پیدا شدنش هستند.

سفر یک پسر کر و لال به تنهایی، صدور رای از روی ظاهر حامد، اینکه چرا از طریق تلفن همراه وی با خانواده‌اش تماس گرفته نشده است و چرا حامد از طریق زبان اشاره مشخصات خود را اعلام نکرده است، نمونه سوال‌های بی‌جواب از این ماجرای عجیب هستند.

هر چه هست پدر حامد از عشایر شهر مهر ملکشاهی اکنون کار و زندگیش را تعطیل کرده و شهر به شهر در جستجوی فرزندش است به امید آنکه او را بار دیگر در آغوش بکشد.

براستی مقصر اصلی این ماجرا کیست؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟