7 مرد مخوف تهران را ببیند + عکس چهره باز و گفتگو

به گزارش رکنا، اوایل امسال با توجه به افزایش پرونده های سرقت از گردشگران خارجی به خصوص مسافران کشورهای ترکیه، عراق و سوریه گروه ویژه ای از ماموران پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس شعبه یکم دادسرای ناحیه 34 تهران برای تحقیقات ویژه وارد عمل شدند.

کارآگاهان در بررسی این پرونده‌ها پی بردند دزدان با خودروهای پراید، پژو 405، پژو پارس، پژو 206 و هیوندای سانتافه در نزدیکی فرودگاه مهرآباد، بازار تهران و نقاط مرکزی اقدام به شناسایی سوژه‌های خود کرده اند و به بهانه این که همراهشان دلارهای جعلی دارند یا از اعضای گروهک تروریستی داعش هستند آن ها را سوار بر خودرو کرده و سپس با نشان دادن یک کارت و همراه داشتن بی سیم خود را مامور پلیس معرفی کرده است و شروع به بازرسی بدنی و کیف های طعمه هایشان می کنند و در یک لحظه محتویات داخل کیف، پول و ارز آن ها را به سرقت برده اند.

باند حرفه‌ای

کارآگاهان که خود را در برابر یک باند حرفه ای می دیدند با حضور در یکی از محل‌‌های سرقت که اطراف خیابان ناصر خسرو بود شروع به بررسی تصاویر دوربین مداربسته کردند و توانستند خودروی پژو 405 دزدان را شناسایی کنند.

تیم پلیسی در ادامه با به دست آمدن شماره پلاک خودروی دزدان پی بردند که خودرو متعلق به یکی از سارقان سابقه‌دار به نام سهراب است که مدتی قبل به خاطر کف زنی و سرقت به شیوه مامور قلابی در شهر رامسر دستگیر شده اما پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.

همین کافی بود تا عملیات پلیسی برای دستگیری سهراب و همدستانش آغاز شود که در این شاخه از تحقیقات ماموران با اقدامات فنی و پلیسی موفق به شناسایی شش نفر دیگر از اعضای باند شدند و توانستند روز 13 آبان امسال در چند عملیات همزمان و جداگانه در شمال، شمال غرب و استان البرز هفت سارق مامورنما را دستگیر کنند و خودروهایی که با آن ها سارقان به محل سرقت می رفتند نیز به دست آمد.

طایفه فیوج

کارآگاهان در تحقیق از متهمان پی بردند بیشتر اعضای این باند از طایفه فیوج هستند که دارای سوابق کیفری بوده‌ و از اتباع خارجی، رانندگان ترانزیت در شهرهای تهران، اردبیل، تبریز، آستارا و البرز در نقش مامور قلابی، کف زنی می‌کردند.

گفت وگو با کف زن حرفه ای

محمدعلی 34 ساله که سابقه ای ندارد قصد داشت به کشور مالزی سفر کند تا در آن جا با کف زنی هزینه‌های زندگی خود را تامین کند که قبل از خروج از کشور دستگیر شد و به کف زنی هایش در باند 9 نفره اعتراف کرد.

سابقه داری؟

نه، اولین بار است که دستگیر شدم.

به چه جرمی؟

کف زنی در نقش مامور قلابی.

شیوه و شگرد؟

در خیابان‌ها با عنوان مامور به سراغ مسافران خارجی و بیشتر عرب زبان ها می رفتیم و به بهانه پول های جعلی و حمل مواد مخدر اقدام به بازرسی بدنی آن ها می کردیم با بررسی پول هایشان در چشم برهم زدنی با کف زنی از آن ها سرقت می کردیم.

کارت پلیس همراهتان بود؟

نه، یک بی سیم اسباب بازی همراهمان بود.

چقدر پول به دست آوردی؟

7هفت بار همراه همدستانم رفتم و معمولا پشت فرمان بودم که 11 میلیون تومان به دست آوردم.

شنیدم قصد سفر به مالزی داشتی؟

بله، قصد داشتم به مالزی بروم و حتی بلیت‌ پرواز هم تهیه کرده بودم اما دستگیر شدم، قصد داشتم این کار را در آن جا ادامه بدهم.

چه کاری؟

کف زنی ! من در کشورهای هندوستان، ترکیه و مالزی دست به کف زنی زدم و اولین بار است که در ایران این کار را می کنم.

شیوه و شگردت در خارج از کشور چیست؟

به بهانه دیدن پول‌هایشان یا وقتی در زمان خرید شمارش می کنیم دست به کف زنی می زدم.

اهل طایفه فیوجی؟

بله، کف زنی در طایفه ما رایج است و رسمیت دارد.

زن و بچه داری؟

بله، سه فرزند دارم و پشیمانم.

دستگیر نمی شدی این سرقت ها ادامه داشت؟

شاید، ولی قصد داشتم در سفر به خارج از کشور این کار را انجام بدهم.

ارثیه طایفه فیوج

داوود 34 ساله می گوید از روی بیکاری و بی پولی دست به این کار زدم.

سابقه داری؟

دو بار با مدارک جعلی قصد رفتن به کشور ترکیه را داشتم که دستگیر شدم.

چه طور وارد این باند شدی؟

دامادمان پیشنهاد داد که با خودرو به کمک‌شان بروم.

اهل طایفه فیوجی؟

بله

چرا همه طایفه‌تان کف زنی می کنند؟

کاش اهل طایفه فیوج نبودم، ارث‌شان بین همه فراگیر شده است که ما را به بدبختی کشانده ولی بعد از این دیگر این ارثیه ادامه دار نخواهد شد.

شغل؟

مکانیک بودم.

چرا دزدی؟

گول حرف های دامادمان را خوردم و بی پولی و مستاجری به من فشار آورده بود.

حرف آخر؟

پشیمانم.

مرد هتل دار

حسین 45 ساله که اهل طایفه فیوج است در حالی که افسر پرونده او را به عنوان رئیس باند معرفی کرده است ادعا می کند به تنهایی دست به کف زنی در نقش مامور قلابی زده و به تازگی به ایران آمده است.

سابقه داری؟

نه.

شنیدم رئیس باند هستی؟

نه، من به تنهایی این کار را کردم و کاری به بقیه افراد باند نداشتم.

شیوه و شگرد؟

در نقش مامور به سراغ خارجی ها می رفتم و کف زنی می کردم.

کارت شناسایی پلیس داشتی؟

نه، یک کاغذ الکی نشان می دادم و باور می کردند.

چرا دزدی؟

من دزد نیستم، 26 سال خارج از کشور بودم و به تازگی به ایران آمدم.

خارج از کشور هم کف زنی می کردی؟

نه، در آن جا هتل دارم.

پس چرا بعد از بازگشت به ایران دزدی کردی؟

من از ایرانی دزدی نکردم، اهل طایفه فیوج هستم و وسوسه شدم این کار را انجام دهم.

حرف آخر؟

از همه عذرخواهی می کنم. مرا ببخشید.

پدر 55 ساله

اکبر 55 ساله که تاکنون خلاف نکرده است ادعا می کند برای تفریح با این باند همراه شده و فکر نمی کرده که کارش به پلیس کشیده شود.

سابقه داری؟

نه، 55 سال است که بدون خلاف زندگی کردم و لقمه حلال سر سفره زن و بچه هایم بردم.

پس چرا دزدی؟

من اگر می خواستم خلاف کنم بعد از این همه سال دست به خلاف نمی زدم و در همان دوران جوانی این کار را می کردم، باور کنید برای تفریح با دوستانم همراه شدم که حالا پشیمانم.

چقدر پول به دست آوردی؟

پنج میلیون تومان.

ارزشش را داشت؟

میلیاردی هم به دست می آوردم ارزش نداشت.

می دانی سرقت از مسافران و گردشگران خارجی باعث بدنامی کشور می شود؟

بله، به خاطر همین از دولت ایران و مردم کشورم عذرخواهی می کنم.

بنا بر این گزارش، با توجه به دستگیری همه اعضای این باند و اعتراف صریح به سرقت، ارزش ریالی سرقت شده تاکنون تقریباً 15 میلیارد ریال برآورد شده است و متهمان با صدور قرار قانونی از سوی بازپرس شعبه یکم دادسرای ناحیه 34 تهران برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر شکات در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند که بازپرس پرونده با تقاضای چاپ عکس متهمان خواست تا کسانی که در دام این ماموران قلابی گرفتار شده اند به اداره 5 پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

تحلیل کارشناس / برخورد فرهنگی

سید مرتضی ایمانی - جرم شناس

متاسفانه سال های زیادی است که بارها درباره طایفه فیوج و جرایم آن ها می شنویم و عجیب این که درباره این تبهکاران تنها اقدامات قضایی و پلیسی صورت می گیرد و هیچ نهاد فرهنگی پا پیش نگذاشته است تا فرزندان این طایفه را با کارهای فرهنگی روشن کند تا در آینده مانند گذشتگانشان راه را به خطا نروند.

برعکس خیلی از تبهکاران در ایران و حتی کشورهای خارجی، اهالی طایفه فیوج بسیار ویژه آموزش می بینند خیلی از آن ها به راحتی به زبان های خارجی آن هم چندین زبان مسلط هستند به گونه ای که می توانند با همین تسلط طعمه هایشان را فریب دهند.

همین موضوع نشان از استعداد اعضای این طایفه دارد که اگر مسئولان به جای سامان دهی این استعدادها منتظر بمانند تا آن ها جرمی مرتکب شوند تا برخورد قضایی داشته باشند شاهد رشد جرم زای این طایفه خواهیم بود.

شاهد بوده ایم که از همین طایفه شخصیت هایی با انتخاب مسیر درست به درجات بالایی رسیده اند که البته تعداد آن ها خیلی معدود است اما باید بدانیم که یک طایفه با شرایط خاص وجود دارد که از زندان هراسی ندارند و هیچ اقدام قانونی سد راه آن ها نیست و برای کنترل چنین تبهکاران طایفه ای خاص تنها راه حل این است که مسئولان با دیدی فرهنگی و با شناسایی ریش سفیدان طایفه، آن ها را وارد مسیری درست کنند تا در آینده شاهد شکوفایی استعدادهایشان در مسیرهای درست علمی و اقتصادی کشور باشیم.

باید به آژانس های مسافرتی نیز توصیه شود تا گردشگران خارجی را توجیه و با شگردهای باند فیوج آشنا کنند و به آن ها بگویند در هر شکلی فقط به پلیس با لباس فرم اعتماد کنند و هیچ نهاد نظامی دیگری قرار نیست با آن ها برخوردی داشته باشد باید آن ها را آگاه کرد که از شمارش پول هایشان توسط افراد غریبه جلوگیری کنند چرا که کف زنان، حرفه ای هستند حتی می توان با کمک پلیس کلیپ هایی در این خصوص تهیه کرد و در اختیار تورهای گردشگری قرار داد تا در این مسیر نیز از وقوع چنین جرایمی جلوگیری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 516868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟