حجم ویدیو: 48.19M | مدت زمان ویدیو: 00:07:30

MILD9321

به گزارش گروه حوادث رکنا، ساعت 8:30 دقیقه پنج شنبه طرح پلمپ خانه های مجردی در اطراف میدان امام حسین (ع) به اجرا در آمد که ماموران پلیس پیشگیری تهران با هماهنگی دادستان تهران به این خانه‌های مجردی ورود کردند.

در این عملیات 37 خانه در منطقه میدان امام حسین (ع) پلمپ شد که در یکی از این خانه ها 300 مرد و چند پسر بچه در واحدهای کنار هم زندگی می کردند.

وقتی وارد این خانه‌ها می شوید اولین موضوع که برای شما جلب توجه می شود بوی نامطبوع در این خانه‌هاست، کثیفی و تاریکی راه‌پله‌ها نشان از آن دارد که هیچ نظافتی در آنجا نیست و وقتی وارد اتاقک‌های 12 متری داخل خانه ها می شوید با 10 مرد که کنار هم نشسته اند روبرو می شوید.

مردانی از شهر و کشور‌های مختلف در کنار هم در این اتاق ها زندگی می کنند و هر یک برای زندگی در این اتاقک‌ها شبانه 10 تا 30 هزار تومان اجاره می دهند.

بوی نامطبوع در برخی از واحدها آنقدر زیاد است که نفس کشیدن برای خبرنگاران و ماموران به سختی بود و حتی در برخی از اتاق‌ها به خاطر شدت بو نامطبوع قادر به ورود نبودیم.

در برخی از اتاق ها بساط مصرف مواد مخدر پهن بود و این اتاق‌ها پاتوق معتادان شده بود و روی دیوارها هشداری نوشته شده بود که در آن تاکید شده بود مواظب وسایل خود باشید، این هشدار به این معنا بود که دزدان نیز در این خانه های مجردی نیز حضور دارند و پس از اعمال مجرمانه خود با وسایل سرقتی به این اتاقک ها بازمی گردند.

مرد جوانی که همراه فرزندش در یکی از این اتاقک ها زندگی می کند به خبرنگار ما گفت: از شهرستان به تهران آمدیم و در کار پخش تراکت مشغولم و با فرزندم در یکی از این اتاقک ها زندگی می کنیم.

وی افزود: اجاره ارزان در این ساختمان ها باعث می شود که کسانیکه مشکل مالی دارند به راحتی در اینجا زندگی کنند و چون همگی از یک جنس هستند هر نوع خلافی را در این اتاق ها انجام می‌دهند.

مرد جوان ادامه داد: در این ساختمان که شاید 200 نفر زندگی می کنند به غیر از من و فرزندم همگی مواد مخدر مصرف می کنند و برخی از دزدان نیز با وسایل سرقتی در این محل رفت و آمد دارند که شبها موقع خواب در اتاق را از پشت قفل می کنم که همراه پسرم در امان باشیم.

وی گفت: درست است که نباید همراه پسرم در این خانه های زندگی کنم اما هیچ راهی دیگری ندارم چون هیچ جایی برای استراحت نداریم و مجبوریم و قیمت مسافرخانه‌ها آنقدر زیاد است که قادر به پرداخت آن نیستیم.

جالب است که برخی از مردان افغان غیرمجاز که در این اتاقک ها زندگی می کنند در یکی از طبقات را قفل کرده بودند تا فرصت برای فرار داشته باشند و از پشت بام و ساختمان های کناری پا به فرار گذاشتند.

رضایت اهالی محل

مغازه داران و اهالی محل پس از اجرای این طرح از پلیس و دادستانی به خاطر جمع کردن و پلمپ این خانه‌های اجاره قدردانی کردند و خواستار ادامه این طرح و ساماندهی و پاکسازی خیابان های اطراف میدان امام حسین (ع) که پاتوق فروشندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر و دزدان است، شدند.

رییس پلیس پیشگیری تهران

سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: طرح انضباط اجتماعی در محلات محدوده امام حسین (ع) در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به انجام ۳ ماهه کار اطلاعاتی برای شناسایی خانه‌های مجردی افزود: افرادی که در این محدوده‌ها اقدام به فروش موادمخدر و قاچاق کالا می‌کردند شناسایی و اخطار پلمب و تخلیه منازل به آن‌ها داده شد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت تصریح کرد: حدود ۶۳ واحد در ۳۷ خانه پلمب شدند، در یکی از خانه‌ها ۳۰۰ نفر سکونت داشتند. طبق هماهنگی با مرجع قضایی این طرح‌ها در سطح پایتخت اجرا خواهد شد.

وی گفت: مالکان این قبیل خانه‌ها برای اجاره باید از مراکز ذی ربط مجوز دریافت کنند، لذا با هماهنگی با مسئولان مربوطه اتباع خارجی ساکن این خانه‌ها به مراکز مربوطه تحویل داده می‌شوند.

معاون دادستان تهران

بنی حسینی معاون دادستان تهران و سرپرست دادستانی شرق استان تهران در حاشیه طرح پلمب خانه‌های مجردی میدان امام حسین(ع) در جمع خبرنگاران گفت: این ساختمان‌ها در گذشته مسکونی بودند و پس از ایجاد بازار در این محل خانه‌ها از حالت مسکونی خارج شدند و محلی برای سودجویی برخی افراد شدند.

وی افزود: طبق هماهنگی با اداره اماکن و مسئولان ذی ربط مقرر شد تا این‌ افراد زیر نظر نهاد‌های رسمی و پس از اخذ مجوز فعالیت کنند.

بنی حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا اقدام امروز پلیس و دستگاه قضا باعث کارتن خواب شدن افراد و آواره شدنشان در کوچه و خیابان نخواهد شد؟ چرا که برخی از این افراد معتاد نیستند و صرف نداشتن جای خواب به اجبار در این اماکن زندگی می‌کنند، گفت: ۶۰ درصد ساکنان خانه‌های مجردی معتادان و مابقی افرادی هستند که به صورت فصلی برای کار به تهران می‌آیند.

وی ادامه داد: باید سیستم‌های اجرایی کشور بیایند و برای این افراد محل زندگی و جای خواب تعیین کنند و از فعالیت چنین منازلی جلوگیری کنند. در این منازل از نوجوان ۱۶ ساله تا مرد ۶۰ ساله زندگی می‌کنند و در کنارشان نیز معتادان و بعضا بیماران نیز حضور دارند، لذا موضوع امنیت، بهداشت و سلامت جامعه بر عهده دادستانی است.

معاون دادستان تهران اضافه کرد: دولت باید بر این امور که از کار‌های اجرایی و از جمله وظایفش هستند نظارت کند، متاسفانه تا کنون از سوی نهاد‌های دولتی هیچ صحبت و جلساتی در خصوص حل این معضل با دادستانی و دستگاه قضایی صورت نگرفته و از ما برای بررسی موضوع کمکی خواسته نشده که در ادامه وضعیت هم به این شکل در آمده است.

وی افزود: شهرداری، بخش امنیت فرمانداری، نیروی انتظامی، اصناف و تعزیرات باید کار کنند که متاسفانه ۲۰ سال است که هیچ عملکرد مثبت و نظارتی در این خصوص صورت نگرفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 516244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟