سنگ یادمان یاران میرزا کوچک‌ در جواهرده رامسر به سرقت رفت

هلر شمسی مستندساز رامسری گفت: سنگ یادبود مزار تعدادی از یاران میرزاکوچک خان که در جواهرده بقتل رسیده و در محوطه مسجد آدینه بخاک سپرده شدند مفقود شده است.

وی افزود: سرقت یک سنگ که یک سند تاریخی را بدوش می کشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می طلبد مسئولان در جهت حفظ و نگهداری آن دغدغه کافی داشته باشند.

حجت الاسلام محمدابراهیم حاجی پور رییس اداره اوقاف رامسر در این باره به ایرنا گفت: سنگ یادمان شهدای نهضت جنگل حدود ۳۰ سال پیش به درخواست مرحوم آیت الله ابوالقاسم مسیح شرقیان از علمای شهرستان در این مکان نصب شده بود.

وی با بیان اینکه این سنگ به دلیل قدمت کم آن ارزش تاریخی ندارد، افزود: یادمان ۱۷ شهید نهضت جنگل این منطقه تنها یک سنگ قبر در ابعاد ۷۰ در ۱۸۰ سانتی متر بوده که در آن تاریخ و جزئیات شهادت یاران میرزا کوچک خان درج شده بود.

حاجی پور با اظهار بی اطلاعی از زمان دقیق ناپدید شدن این سنگ قبر و علت آن، گفت: امروز با هیات امنای مسجد آدینه هماهنگی می شود تا هر چه زودتر نسبت به تهیه و نصب این سنگ در آرامستان این مسجد اقدام شود.

مسجد آدینه روستای جواهرده از عمارت‌های قدیمی این روستا است .

روستای جواهرده ر فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر و در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات حدودا ۲ هزار متری البرز واقع است. جمعیت این روستا نزدیک به ۱۰ هزار نفر برآورد می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510876 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟