راز گوشت های منجمد انسان در فریزر  پلیس آگاهی تهران / اینجا تشخیص هویت است !+فیلم و عکس
حجم ویدیو: 75.10M | مدت زمان ویدیو: 00:08:12

همیشه نام اداره تشخیص هویت را در خبرها و پرونده های پلیسی خواندیم و شنیدیم اما کمتر کسی می داند که این اداره که در پلیس آگاهی تهران مشغول به کار است چه نقش مهمی در رسیدن به سرنخ های پلیسی در پرونده های تبهکاران به عهده دارند.

به گزارش گروه حوادث رکنا، اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران قدمتی حدوداً 107 ساله دارد و در ابتدا مستشاران سوئدی در این مجموعه فعالیت داشتند.

سرهنگ حمید مکرم رییس اداره تشخیص هویت تهران در خصوص فعالیت این مجموعه پلیسی به رکنا گفت: با توجه به ارتباط تنگاتنگ دایره تشیخص هویت با پروند های جنایی و سرقت برای مدیریت بهتر کارها اداره تشخیص هویت را به 3 قسمت تقسیم کردیم.

رئیس مرکز تشخیص هویت آگاهی تهران بزرگ

اداره 21 تشخیص هویت

وی افزود: اداره 21 تشخیص هویت مختص امورات مربوط به سو پیشینه را انجام می دهد و صدور درخواست سوءپیشینه و احراز هویت در این اداره صورت می‌گیرد.

سرهنگ مکرم ادامه داد: یک فرد برای دریافت گواهی‌نامه عدم سوءپیشینه ابتدا باید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کند که این درخواستها به صورت سیستمی از پلیس 10+ به اداره 21 پلیس آگاهی تهران بزرگ ارسال می‌شود و پس از بررسی ها در نهایت به دادسرای سه جلد کیفری ارسال شده و پس از چاپ، مهر با پست پیشتاز به آدرس درخواست‌کننده ارسال می‌شود.

رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره مدت زمان صدور سوءپیشینه گفت: صدور گواهی‌های سوءپیشینه پس از ارسال از دفاتر پلیس 10+ به اداره 21  تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ، حدود یک روز کاری و کمتر از آن زمان می‌برد مگر موارد خاصی که نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد اما در سیستم دادسرا یک بار توسط قاضی بررسی شده و پس از امضای الکترونیک تحویل پست می‌شود.

به طور مثال برای انتخابات شورایاری تهران، حدود 36 هزار گواهی عدم سوءپیشینه توسط پلیس آگاهی تهران بزرگ صادر و به سه ارگان ارسال شد.

وی افزود: انگشت‌نگاری، اخذ مشخصات و عکس تمام متهانی که وارد زندان می‌شوند از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در اداره 21 پلیس آگاهی تهران بزرگ است، تیم تشخیص هویت مستقر در زندانها، انجام این کار را برعهده دارد.

سوابق هر متهم پس از ورود به آگاهی نیز توسط مأموران اداره 21 آگاهی تهران بزرگ انجام می‌شود و کمک به شناسایی اجساد ناشناس و به طور مثال کارتن‌خوابها از دیگر اقدامات مأموران اداره 21 تهران بزرگ است.

رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه روزانه حدود هزار و 800 تا 2 هزار درخواست سوءپیشینه به اداره پلیس آگاهی تهران بزرگ ارسال می‌شود، می‌گوید: حدود 250 هزار درخواست در نیمه نخست امسال از پلیس 10+ به اداره 21 پلیس آگاهی تهران بزرگ ارسال شده است.

اینجا تشخیص هویت پلیس تهران است

اداره 22 پلیس آگاهی تهران بزرگ

سرهنگ مکرم در خصوص اداره 22  تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران در قسمت تشخیص هویت گفت: صحنه جرم از مهمترین موضوعات تشخیص هویت است زیرا پلیس در این حوزه با افرادی سرو کار دارد که متضرر شدند.

بررسی صحنه‌های قتل، سرقت مسلحانه، آتش‌سوزی، اسیدپاشی و سرقت در این اداره انجام می شود و هم‌اکنون تیم های بررسی صحنه سرقت در 9 پایگاه در شهر تهران به بررسی صحنه سرقت خانه و اماکن می‌پردازند ومستندات جمع‌آوری شده توسط این تیمها به دایره تطبیق پلیس آگاهی تهران بزرگ ارسال می‌شود.

تیم های بررسی صحنه‌های جنایی نیز در خود مرکز تشخیص هویت مستقر هستند و تیم بررسی صحنه جرم از مقام قضایی،‌ اکیپ بررسی صحنه قتل، افسر بررسی صحنه قتل جنایی و پزشک پزشکی قانونی تشکیل شده است.

وی افزود: در برخی مواقع، علاوه بر تیمهای تشخیص هویت، متخصصان دیگری نیز در صحنه حادثه حضور پیدا می‌کنند، به طور مثال در یک حادثه که علت اولیه گازگرفتکی اعلام شده، کارشناس شرکت گاز نیز برای کمک به حل موضوع، ارائه نظرات کارشناسی و رفع خطر گازگرفتگی در صحنه حاضر می‌شوند.

سرهنگ حمید مکرم گفت: در یک پرونده قتل ساعت 10 شب وارد صحنه جرم شده و ساعت 5 صبح از صحنه جرم خارج شدیم؛ زمان خاصی برای بررسی صحنه جرم لحاظ نشده، گاهی اوقات یک صحنه جرم یک ساعته بررسی می‌شود و در برخی مواقع بررسی صحنه جرم شاید تا 10 ساعت زمان ببرد، در برخی از پرونده‌های نیز صحنه جرم پلمب می‌شود و پس از گذشت 24 ساعت، تحقیقات در صحنه جرم صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران ادامه داد: در یک صحنه جرم ابتدا اعلام شد یک کودک از روی موتورسیکلت به پایین سقوط کرده و به کام مرگ فرو رفته است که با حضور در صحنه جرم متوجه شدیم، امکان سقوط از روی موتورسیکلت وجود ندارد که در همان مکان متهم بازداشت شد، به قتل اعتراف کرد و بازسازی صحنه نیز در همان صحنه قتل بررسی شد.

سرهنگ حمید مکرم درباره تعریف عموم جامعه از یک فوت مشکوک و تعریف پلیس در این رابطه، گفت: به هر فوتی که علت آن مشخص نباشد، فوت مشکوک می‌گوییم، در هر پرونده‌ای که بازپرس نیاز ببیند، تیم تشخیص هویت، به محل اعزام می‌شود اما در بسیاری از موارد بازپرس نیازی نمی‌بیند که جسد در صحنه فوت، بررسی شود که جسد در نهایت در پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

به گفته این مقام انتظامی، در نیمه نخست سال جاری حدود چهار هزار و 500 صحنه اعم از صحنه‌های جرم، قتل و فوتهای مشکوک توسط تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ بررسی شده است.

اینجا تشخیص هویت پلیس تهران است

اداره 23 تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران

در این اداره آزمایشگاه‌های مختلفی مانند فیزیک جنایی، بیولوژیک، اسناد، ادله الکترونیکی، شیمی و دایره تطبیق وجود دارد.

بدون استثناء تمام اجساد گلوله خورده توسط تیم بررسی صحنه و کارشناس سلاح بررسی می‌شود همچنین در صحنه‌هایی که فرد با سلاح گرم خودکشی کرده، تحقیقات صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ می‌گوید: تمام سلاحهای مکشوفه در تهران در اداره فیزیک جنایی تشخیص هویت مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می‌شود که آیا از این سلاح استفاده شده یا خیر و اینکه آیا سوابق آن در سیستم بانک سلاح، مرمی و پوکه تشخیص هویت وجود دارد یا خیر، زیرا امکان دارد با توجه به بررسی گلوله، پوکه یا مرمی بفهمیم از آن سلاح در صحنه جنایی دیگر استفاده شده است.

در اداره فیزیک جنایی همچنین هرگونه تغییرات در ابزار مانند کلیدها بررسی می‌شود.

در آزمایشگاه شیمی هرگونه سموم جمع‌آوری شده در صحنه جرم بررسی شده و ترکیبات و نوع خطر آن مشخص می‌شود همچنین استعلامات پلیسهای تخصصی دیگر ارگانها در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد.

در آزمایشگاه بیولوژیک بررسی تمام ترشحات کشف شده از صحنه‌های جنایی و نمونه‌برداری‌های DNA انجام می‌شود.

سرهنگ سعید زندیه؛ جانشین بانک اطلاعات مجرمان پلیس آگاهی تهران بزرگ می‌گوید: یکی از فعالیتهای ویژه تشخیص هویت بررسی صحنه حوادثی مانند سقوط هواپیما و سانحه برای قطار است.

وی خاطرنشان می‌کند: برای احراز هویت کشته‌شدگان حوادثی مانند سقوط هواپیمایی علاوه بر اخذ اثرانگشت و تن‌پیمایی، کار DNA typing را نیز انجام می‌دهیم و DNA موجود را از خانواده‌های قربانیان حوادث تطبیق می‌دهیم.

این مقام انتظامی می‌گوید: طبق بررسی آماری و میدانی، 80 تا 85 درصد شناسایی اجساد در صحنه‌های حوادثی مانند سقوط هواپیما، بر اساس وسایل همراه با کشته‌شدگان است؛ نیروهای ابتدایی در بدو ورود به صحنه حادثه، اجساد و وسایل را جداگانه حمل می‌کنند و این کار شناسایی اجساد را سخت می‌کند؛ در حادثه سقوط هواپیمایی خبرنگاران در تاریخ 15 آذر 84 در تهران، دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری همراه قربانیان کمک شایانی به شناسایی اجساد آنها کرد.

وی می‌افزاید: در این حادثه تلفن‌همراه یکی از کمک خلبانها، به داخل شکم وی فرورفته اما همراه با پیکر متوفی نسوخته بود که با بررسی همان تلفن‌همراه موفق به شناسایی هویت وی شدیم که اگر این کار در پروسه DNA typing قرار می‌گرفت، طولانی می‌شد.

آزمایشگاه اسناد از دیگر آزمایشگاه‌هایی است که در اداره تشخیص هویت قرار دارد و بررسی تمام اسنادی که به آنها ایراد و خدشه وارد شده، بررسی نوع جوهر، امضا و نوشته‌جات در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد.

در قسمت ادله الکترونیک نیز بررسی صوت و تصویر انجام می‌شود، به طور مثال ممکن است متهمی شخص دیگری را تلفنی تهدید کرده باشد و پس از بازداشت ادعا کند صدای فرد تهدید کننده متعلق به وی نیست که تحقیقات در این رابطه در قمست ادله الکترونیک انجام‌پذیر است.

همچنین بررسی صحنه‌های دوربین‌ مداربسته و تطبیق چهره‌ها با مظنونان در قسمت ادله الکترونیک انجام می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 509910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟