به گزارش رکنا، یک ملوان ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی آزاد شد. این ملوان‌ سال 94 همراه با تعداد دیگری از اتباع کشورمان در یک لنج ماهیگیری به اسارت دزدان دریایی درآمدند. خبر آزادی این ملوان را که پس از چهار‌سال به کشور بازمی‌گردد، ابتدا برخی خبرگزاری‌های خارجی به نقل از یک نهاد بشردوستانه اعلام کردند.

پس از آن هم سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید آزادی این ملوان ایرانی به نام «محمد شریف پناهنده» از انتقال او به اتیوپی و پس از آن ایران خبر داد. ظاهرا بیماری این ملوان و اوضاع جسمانی وخیم او باعث شده سرکرده‌های دزدان دریایی سومالی با آزادی او موافقت کنند. با این وجود، این ملوان طی چند روز آینده و پس از انجام معاینات اولیه پزشکی و از طریق سفارت ایران در اتیوپی به ایران بازمی‌‌گردد.

آن‌طور که سازمان بشردوستانه اچ‌اس‌پی (حمایت از رهایی گروگان‌ها) اعلام کرده، همچنان سه گروگان ایرانی دیگر در اختیار دزدان دریایی سومالی هستند که در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شوند و ظاهرا دزدان دریایی برای آزادی این سه گروگان درخواست پول قابل توجهی دارند.

همچنین ‌سال گذشته هم چهار ماهیگیر ایرانی همین لنج از بند دزدان دریایی سومالی رهایی یافتند. آن‌طور که مسئولان اداره شیلات سیستان‌وبلوچستان پیش از این اعلام کرده بودند، همه خدمه این لنج ماهیگیری از ساکنان مناطق اطراف چابهار و بندر کنارک هستند.

 انجمن بشردوستانه اچ‌اس‌پی که در بخش حمایت از گروگان‌ها و آزادی آنها تلاش می‌کند، خبر آزادی این ملوان ایرانی را اعلام کرد. محمد اواسط‌ سال 1394 به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده بود.

او همراه با تعدادی از ماهیگیران ایرانی با لنج صیادی در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شد. این لنج ماهیگیری قبل از آن حادثه از بنادر سیستان‌وبلوچستان به طرف اقیانوس هند حرکت کرد.

تعداد دقیق افراد به گروگان گرفته شده این لنج هیچگاه به درستی اعلام نشد، اما طی سال‌های گذشته اخبار زیادی درخصوص گروگانگیری دزدان دریایی سومالی از لنج‌های ماهیگیری ایرانی منتشر شده است.

هرچند تاکنون تعداد زیادی از این ماهیگیران ایرانی که بیشترشان هم از ساکنان شهرهای ساحلی استان سیستان‌وبلوچستان هستند، با تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک آزاد شدند، اما چهار ایرانی بیش از چهارسال در اسارت دزدان دریایی بودند که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان بشر دوستانه (حمایت از رهایی گروگان‌ها) محمدشریف پناهنده از دست آنها رهایی یافته است.

آن‌طور که این سازمان اعلام کرده آزادی این گروگان ایرانی به دلایل بشردوستانه بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ظهر دیروز با اعلام خبر آزادی این ملوان ایرانی گفت: «محمد شریف پناهنده پس از رهایی از بند دزدان دریایی و مراقبت‌های اولیه پزشکی در شهر گالکایو در غرب سومالی به شهر گروئه در ایالت پونتلند منتقل شد و عصر روز یکشنبه وارد اتیوپی می‌شود و پس از انجام معاینات پزشکی عازم ایران خواهد شد.»

سیدعباس موسوی ضمن قدردانی از همکاری سازمان مردم‌نهاد «پشتیبانی رهایی گروگان‌ها» مستقر در نایروبی، دفتر سازمان ملل در سومالی، دولت محلی ایالت پونتلند سومالی و نیز دولت اتیوپی با وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا و قدردانی از تلاش آنها برای آزادی این ملوان ایرانی ابراز امیدواری کرد که با ادامه پیگیری‌های وزارت امور خارجه، سه ملوان دیگر باقی مانده در اسارت دزدان دریایی نیز به‌زودی آزاد شوند و به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

سه خانواده دیگر چشم به راه اند

درهمین حال همسر یکی از صیادان گرفتار در بند دزدان دریایی به شهروندآنلاین گفت: «تقریبا از قبل عید قربان صحبت آزادی آقای پناهنده بود. یک روز قبل از عید قربان هم با آنها صحبت کردیم.

اصلا وضع خوبی ندارند. شرایط نگهداری آنها اصلا مناسب نیست. اما خب به ما گفتند که وضع آقای پناهنده اصلا مناسب نیست. بیماری شدیدی دارند و نیاز به درمان است. تا جایی که ما خبر داریم، سازمان ملل و یک سازمان بین‌المللی مقدمات آزادی را فراهم کردند.»

او ادامه داد: «ما واقعا چشم به راهیم. امیدمان به خداست، افراد با نفوذ منطقه هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. وزارت خارجه فقط به ما می‌گوید در تلاش است تا آنها را آزاد کند. اما چهار‌سال گذشت و همسران ما هنوز اسیر دزدان دریایی هستند.

ما از دولت و وزارت خارجه می‌خواهیم که هرطورشده، عزیزانمان را به ما بازگرداند. تنها کمکی که می‌شود به ما کرد، همین است. ما را تحت پوشش کمیته امداد قرار داده‌اند، اما اگر همسرم اسیر نبود، ما نیازی به اینها نداشتیم. ما فقط آزادی آنها را می‌خواهیم. از این‌که یک‌نفر آزاد شده، خیلی خوشحالیم، اما واقعا سه خانواده دیگر هم چشم به راهند.»

این زن همچنین مدعی است که از طریق همین سازمان بشردوستانه مبلغی به دزدان دریایی پرداخت شده تا آقای پناهنده آزاد شود: «مسأله اصلی پول است، دزدان دریایی سومالی باج می‌خواهند، من نمی‌دانم که باید پول داد یا نه، اما هرکاری لازم است، برای آزادی این سه‌نفر انجام شود.»

منبع: شهروندآنلاین

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 505391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟