«میدل ایست آی» نوشت: ناپدید شدن مشکوک و مرموز سعود القحطانی، مشاور سابق محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و مردی که گفته می‌شود در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی یازده ماه پیش در استانبول دست داشت، فرضیه مسموم کردن و قتل او را قوت بخشیده است.

این پایگاه اینترنتی در گزارشی نوشت: از زمان برکناری القحطانی پس از قتل خاشقجی، وی هنوز در ملاء عام ظاهر نشده یا در شبکه‌های اجتماعی پستی نگذاشته است.

روز ۲۸ اوت «ایاد البغدادی» یکی از فلسطینیان تبعیدی منتقد رژیم سعودی مستقر در اسلو توئیت کرد که اخباری دریافت کرده مبنی بر اینکه سعود القحطانی به دست محمد بن سلمان مسموم شده و به قتل رسیده است. وی با تاکید بر موثق بودن منبع دریافت این خبر نوشت درباره منبع نمی‌تواند چیز بیشتری فاش کند.

چند ماه پیش سرویس اطلاعاتی نروژ در پی دریافت هشداری از سوی سیا مبنی بر در خطر بودن جان ایاد البغدادی و اینکه ممکن است وی از سوی عوامل رژیم سعودی هدف قرار بگیرد، البغدادی را تحت مراقبت و محافظت خود قرار داد.

در هر حال نه خود القحطانی و نه رژیم سعودی به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

محمد بن سلمان برای حذف فیزیکی سعود القحطانی دلایل خوبی دارد زیرا نام وی از نزدیک نه تنها با رسوایی قتل خاشقجی بلکه دیگر اقدامات بی‌شرمانه گره خورده است. القحطانی از زمان قتل خاشقجی از سمت‌های چندگانه خود در دستگاه حاکمیتی سعودی کنار گذاشته شد و در شبکه‌های اجتماعی بر خلاف فعالیت شدید گذشته حضور ندارد. وی جوانی بلندپرواز و بسیار فعال در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر بود. نام القحطانی به عنوان یکی از عوامل اصلی قتل خاشقجی، در چندین گزارش تحقیقاتی مختلف از جمله گزارش سازمان ملل توسط «انیس کالامار» کارشناس حقوق بشر این سازمان در ژوئن سال ۲۰۱۹ ذکر شده است.

نام القحطانی همچنین در ماجرای هتل ریتز کارلتون جایی که بن سلمان ده‌ها شاهزاده و تاجر سرشناس را تحت لوای کارزار مبارزه با فساد در پاییز سال ۲۰۱۷ بازداشت کرد، به چشم می‌خورد. همچنین گفته می‌شود از زمان بازگشت القحطانی به ترکیب دولت توسط ولیعهد عربستان سعودی، وی با شرکت اطلاعات و جاسوسی سایبری اسرائیلی «ان اس او» (NSO) که در زمینه تولید انواع نرم افزار‌های جاسوسی فعالیت می‌کند، تماس‌هایی برقرار کرده است.

افزون بر آن، القحطانی در سال ۲۰۱۷ نیز در رسوایی کشاندن سعد حریری، نخست وزیر لبنان به ریاض و ارعاب و اجبار وی به قرائت متن استعفانامه از قبل تنظیم شده به امید ایجاد بحران سیاسی در لبنان و تضعیف حزب الله، دست داشته است. اظهارنظرهای تند القحطانی در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از منتقدان رژیم را بر آن داشته بود تا به وی لقب «آقای هشتگ» بدهند. وی همچنین موسس تیمی از مهاجمان و ارعاب کنندگان فضای سایبری موسوم به «ارتش مگس‌های الکترونیکی» لقب گرفته بود.

خاشقجی نیز به منظور افشای ظلم و بی عدالتی‌های رژیم سعودی و حمایت از زندانیان سیاسی و ترویج آزادی بیان، می‌خواست با راه اندازی تیمی به نام «ارتش زنبور‌های الکترونیکی» به مصاف این رژیم و القحطانی برود. اگر ثابت شود القحطانی مسموم و کشته شده است، درباره نقش محمد بن سلمان در قتل خاشقجی پرسش‌های بیشتری مطرح می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 501657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟