راز عجیب سلطان جعل مدرک ایران! / امیر رضا ثابت در صدا و سیما چه می کرد؟ + عکس

به گزارش رکنا، به گفته شرکای سلطان جعل مدرک در سال‌های مختلف و شبکه‌های متفاوت صداوسیما، از برنامه‌هایی با عناوین اقتصادی سوءاستفاده شده و امیررضا ثابت آنتن صداوسیما را به مشتریان خود می‌فروخته و افرادی بدون سنجش اعتبار و صلاحیتشان با پرداخت پول به وی در برنامه اقتصادی حاضر شده و خودشان و برندشان به عنوان تلاش‌گران عرصه اقتصادی یا عناوین دهن پرکن دیگر تبلیغ شده‌اند.

 در دادسرای انقلاب مشهد منتظر باز شدن درب سالن و ورود برای جلسه مواجهه حضوری پرونده موسسه فرهنگی هنری آفتاب بودم، با جمع چند نفره‌ای از شاکیان و مطلعان این پرونده مشغول صحبت بودیم که مرد تقریبا مسنی به جمع ما اضافه شد، فهمیدم که خیاط ماهری است اما آنقدرها ماهر نبوده تا کلاه گشادی را که سلطان جعل مدرک برایش دوخته بود، تشخیص دهد!

به‌جای طلبم، مدرک دکترای خیاطی گرفتم!

بیشتر از 50 سال به چهره‌اش می‌خورد، هر چند از تنوع مدارک داده شده توسط موسسه آفتاب مطلع بودم، ولی برایم جالب بودم بدانم چطور شخصی با این سن و تجربه برای شغلی که نیازی به مدرکش نداشته مجاب شده و دکتری گرفته است؟

پرسیدم شما چرا؟ گفت «دخترم به تو بگویند در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما دعوتت می‌کنیم چون تجربه و مهارت بالایی داری جلوی تعداد زیادی از متخصصان در زمینه‌های مختلف به تو مدرک دکتری می‌دهیم، شک می‌کنی؟».

سری تکان دادم و گفتم شاید حق داشتید که شک نکنید، ولی شما که به این مدرک نیازی نداشتید چرا حاضر شدید مدرک بخرید؟! خیاط توضیح داد: من طلبی داشتم که در ازای آن به من پیشنهاد مدرک دکتری دادند، مقداری هم پول پرداختم و رفتیم تهران تا طی مراسمی مدرک را بگیرم و همین اتفاق هم افتاد، بالاخره گفتم بد نیست توی مغازه مدرک دکتری هم داشته باشم!

در افکارم غرق می‌شوم؛ بالاخره آنقدر عطش مدرک‌گرایی در میان جوانان، سرمایه‌داران، مدیران و حتی برخی مسؤولان دولتی و غیردولتی احساس می‌شود که با کمی توجه شاهد حجم وسیعی از تبلیغاتِ همایش‌هایی با محتوای مدرک فروشی و برندسازی هستیم و چه کسی بهتر از «سلطان جعل مدرک» می‌تواند با زیرکی خود این عطش را ایجاد، برانگیخته‌تر و جیب خود را پرپول‌تر کند؟ پس دیگر نمی‌توانم همه تقصیر را گردن خیاط بیندازم.

همایش مدرک فروشی آنقدر مرسوم است که وقتی در گزارش «فروش مدرک دکترا در یک موسسه تبلیغاتی/ مراسم اعطای مدرک در مرکز همایش‌های صداوسیما، برج خلیفه و کاخ سن پترزبورگ!» از مشتریان سلطان جعل مدرک می‌پرسیدم شک نکردید که با پرداخت هزینه‌های میلیونی می‌توانید مدرک، برند و حتی ایزو(ISO) بخرید؟ جواب مشترکی تکرار می‌شد که آن جواب این بود «این مراسم خیلی مرسوم است و هزینه‌ها برای خدمات مراسم بود!»

مشتریانی که با حضور در فلان هتل، فلان سالن همایش معتبر و حتی فلان کاخ و برج خارج از کشور در عرض چند ساعت ره چند ساله را رفتند و دکترای افتخاری، DBA ،MBA، برندهای مختلف و متنوعی را دریافت کردند و فکر نکردند که امیررضا ثابت با چه صلاحیتی این عناوین و مدارک را به آن‌ها اعطا می‌کند آن هم در شرایطی که برندسازی تنها از وظایف سازمان توسعه و تجارت است و نمی‌شود در ظرف چند ساعت برند معتبری را برای کسب و کار، جایگاه اجتماعی و شغلی خود بخرند!

گول برگزاری مراسم در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما را خوردیم

مواجهه حضوری که آغاز می‌شود، بازپرس پرونده نیز قبل از شنیدن سخنان نماینده صداوسیما می‌گوید: در گزارش نماینده دفتر نظارت مطرح شده و شاکیان مختلف هم نسبت به موضوع اشاره کرده بودند که چون همایش‌ها در مرکزی مثل مرکز همایش‌­های صداوسیما برگزار می‌شد باعث اعتماد عمومی بود که حتما نظارتی نسبت به موضوع بوده.

امیرحسین جوانبخت توضیح خواست و نماینده حقوقی سازمان صداوسیما با اشاره به قراردادها و سازوکار صداوسیما به بندی در قراردادشان با سلطان جعل مدرک اشاره کرد که طبق آن برگزارکننده همایش باید پاسخگوی مخاطبان مراسم باشد و صداوسیما در قبال مبلغی، پول مکان را در اختیار برگزارکنندگان قرار داده است.

او توضیح داد که وقتی عناوین اغواکننده از سوی برگزارکنندگان برای مراسم انتخاب می‌شد، همکاران ما در صداوسیما وظیفه خود را حمایت از همایش با چنین عناوینی می‌دانستند، هر چند ما حق هیچ دخالتی در برنامه‌های برگزار شده نداشتیم.

نمایندگان سازمان صداوسیما در توضیحات خود مرکز همایش‌های بین‌المللی‌شان را یک بنگاه اقتصادی دانستند، بازپرس پرونده نیز در جمع‌بندی اظهارات دو نماینده صداوسیما نکاتی را مطرح کرد و پس از آن‌ها نماینده هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت خراسان رضوی به این مسئله اشاره کرد که در وزارت علوم برای همایش‌ها و حتی برای کلماتی مثل کنگره، کنفرانس و سمینار آیین‌نامه و بخش‎نامه وجود دارد که در سایت نیز موجود است و متاسفانه بی‌توجهی نسبت به این مسئله اتفاق افتاده است.

دکترای «میکی موتو» بگیرید تا در صداوسیما رایگان تبلیغ شوید!

هنگامی که نوبت به صحبت‌های یکی از شاکیان پرونده که از مسؤولان نیز بود رسید او هم در اظهارات خود این نکته را بیان کرد که ما در مکانی مثل سالن همایش‌های صداوسیما مدرک گرفتیم و پس از مراسم بسیاری از روزنامه‌ها خبر برگزاری این مراسم را منتشر کردند! همین باعث تشویق دیگران هم می‌شد که امروز بیش از یک هزار نفر چنین اتفاقی برایشان افتاده است.

شاکی دیگر که صحبت کرد این بار فقط به مکان برگزاری همایش اکتفا نکرد و سخن قابل تاملی بیان کرد، او ماجرای مدرک گرفتنش را اینطور توضیح داد: از طریق بازاریابی تلفنی گفتند که در تهران همایشی است و مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه میکی موتوی ژاپن می‌دهند، اسم همایش موفقیت شیوه‌های مدیریت‌های ژاپنی بود که بیش از 7 میلیون تومان برایش هزینه پرداختم.

وی ادامه داد: خانم بازاریابی که با من تماس گرفت توضیح داد اگر صاحب شرکتی هستید و در این همایش حضور پیدا کنید تبلیغات رایگان صداوسیما هم به شما تعلق می‌گیرد، یعنی جزو آپشن‌های این همایش بود!

این شاکی که فوق لیسانس مدیریت هم داشت در پاسخ به سوال بازپرس پرونده که تفاوت فوق لیسانس و دکترایش از نظر زمانی چقدر بوده؟ گفت که دکتری را از سلطان جعل مدرک با پرداخت پول و شرکت در همایش از صبح تا ظهر دریافت کرده است.

سلطان جعل مدرک آنتن صداوسیما را هم فروخته است

یکی از شرکای سلطان جعل مدرک اما بُعد دیگری از مسئله را شفاف می‌کند و توضیح می‌دهد که قراردادی بین امیررضا ثابت و یکی از برنامه‌های تلویزیونی بوده که در یک گروه واتس اپی کلیپ‌هایی از برنامه که برای مشتریان سلطان جعل مدرک بوده را آرشیوسازی می‌کردند!

هر چند شریک ثابت اسم این برنامه تلویزیونی را مطرح کرد اما کنجکاویم برای این مسئله که اصل ماجرا چه بوده باعث شد پرس‌وجویی از شرکای سلطان جعل مدرک داشته باشم و متوجه شدم در سال‌های مختلف و شبکه‌های متفاوت صداوسیما از برنامه‌هایی با عناوین اقتصادی سوءاستفاده شده و سلطان جعل مدرک آنتن صداوسیما را به مشتریان خود می‌فروخته و افرادی بدون سنجش اعتبار و صلاحیتشان با پرداخت پول به ثابت در برنامه اقتصادی حاضر شده و خودشان و برندشان به عنوان تلاش‌گران عرصه اقتصادی یا عناوین دهن پرکن دیگر تبلیغ شده‌اند.

18 همایش سلطان جعل مدرک در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما!

حتی برخی از کارمندان امیررضا ثابت در این جلسه از موارد افتخارآمیز برای خودشان را برگزاری مراسمات در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما عنوان کردند و هنگامی که بخش اعظم اعتباربخشی به یک مجموعه اسم صداوسیما است شاید این سوال جدی که از طرف نماینده سازمان بازرسی در جلسه مواجهه حضوری مطرح شد همچنان باقی باشد که «سالن صبای صداوسیما اصلاً چنین ماهیتی ندارد، حتی برای یک جُنگ که می‌خواهد برگزار شود همه سین برنامه و اینکه مثلا آقای فلانی چند دقیقه روی صحنه می‌آید حتی قرآن را چه کسی می‌خواند باید ارائه شود حالا چرا در مرکز همایش‌های صداوسیمای تهران هیچ مجوزی از این مجموعه نمی‌خواهند؟ ۱۸ همایش برگزار می‌شود و هزاران خبرنگار و خبرگزاری می‌آیند، برنامه را منعکس و ایجاد نیاز می‌کنند.»

گم شدن پرونده تخلفات در اداره ارشاد اسلامی مشهد

مسئله دیگری که در پرونده سلطان جعل مدرک توجه هر کسی را جلب می‌کند نقش اداره ارشاد اسلامی در ادامه تخلفات موسسه فرهنگی هنری آفتاب است، امیررضا ثابت در اظهارات خود بیان می‌کند سال 1381 آغاز فعالیتش با مجوزی که از اداره ارشاد اسلامی برای تبلیغات می‌گیرد بوده است.

یکی از کارمندان ثابت در اظهارات خود به سال‌های قبل اشاره کرد و مدعی شد آقایی از اداره ارشاد که شاید وزیر بود از موسسه ما بازدید کرد، لوح تقدیر داد و اخبارش در رسانه‌ها منعکس شد پس کار کردن در این مجموعه از افتخارات این خانم جوان محسوب می‌شد و به خودش حق می‌داد که شکی به سلامت شغل خودش و فعالیت مجموعه نداشته باشد.

وقتی چند نفر در این جلسه از آقای «ص» که از اداره ارشاد مرخصی گرفته و در مدت مرخصی کارمند سلطان جعل مدرک شده سخن به میان می‌آورند نمی‌شود به راحتی از کنار این مسئله گذشت که این موارد بر حسب اتفاق بوده است.

سلطان جعل مدرک نیز در پاسخ به بازپرس پرونده در خصوص اینکه مجوز جدیدی به نامش نبوده پس چرا از ارشاد پیگیری مجوز کرده؟ به آقای «س» اشاره می‌کند که در اداره ارشاد اسلامی مشهد کارمند است و امیررضا ثابت برای تسریع دریافت مجوز شرکایش از او پیگیری می‌کرده و آماده بودن مجوز را پیامکی دریافت کرده.

زاویه دیگر ماجرا را وکیل وزارت علوم و نماینده سازمان بازرسی مطرح کردند، گم شدن پرونده تخلفات موسسه فرهنگی هنری آفتاب در اداره ارشاد اسلامی مشهد!

وزارت علوم یکی از شاکیان اصلی این پرونده است که وکیلش در اظهارات خود ضمن تاکید بر گستردگی، پیچیدگی و سازمان یافته بودن جرایم متهمان پرونده؛ امیررضا ثابت را فردی باهوش و متفکر در زمینه ارتکاب به جرایم خود دانست.

او سند ادعای خود را اقدامات نامشروع سلطان جعل مدرک طی سالیان متمادی در لوای تاسیس موسسات به ظاهر قانونی دانست و تاکید کرد متهم در این دوران با افراد ذی نفوذ ارتباطات بسیاری برقرار کرده است.

وکیل وزارت علوم که قبل از شروع رسمی جلسه شاهد برخورد تهدیدآمیز سلطان جعل مدرک با یکی از افراد حاضر در دادگاه بود اینطور شرح داد که خود شاهد بودم و از زبان امیررضا ثابت با قاطعیت تمام شنیدم که گفت من قطعا از زندان بیرون می‌آیم و ظاهرا تمام شرکا امیدوار به قدرت پوشالی او و لایه‌های فساد اداری هستند که می‌توان گم شدن پرونده تخلفات وی در اداره ارشاد اسلامی مشهد را نمونه بارز آن دانست.

وقتی نوبت به نماینده سازمان بازرسی رسید او نیز توضیحات قابل توجهی در خصوص نقش اداره ارشاد اسلامی داشت و اینطور شرح داد که لغو مجوز موسسه آفتاب توسط اینجانب اتفاق افتاده است، به صراحت می‌گویم حتی آن تعلیقی که به خاطر تخلف برای کانون اتفاق افتاد با پیگیری‌هایی بود که من انجام دادم ولی جالب است این را بگویم که دوستان اداره کل ارشاد حتی پس از لغو مجوز موسسه آفتاب این قضیه را به اداره ثبت شرکت‌ها و اداره اماکن اعلام نکرده بودند و باز هم بنده پیگیری کردم که اعلام کنند.

او از حاضران خواست تا این موارد را کنار نشانه‌های پرونده‌ای(پرونده تخلفات موسسه آفتاب در اداره ارشاد مشهد) بگذارند که دو سال پیش مفقود شده و معلوم نیست چند صفحه یا حتی چند نسخه یا چند مجلد بوده و در کنار این قضیه که آقای «س» در اداره ارشاد برای مجوز همایش‌ها که ربطی به کاری که در آن مشغول فعالیت بوده ندارد، با متهم اصلی پرونده در ارتباط بوده است!

ثبت شرکت به نام آبدارچی!

زیرکی سلطان جعل مدرک در به جا نگذاشتن ردپای رسمی اما نکته‌ای بود که نماینده هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت خراسان رضوی نظرات را به آن جلب کرد و توضیح داد از جمله روش‌هایی که متهم اصلی پرونده یعنی امیررضا ثابت استفاده می‌کرده ثبت شرکت‌ها به نام کارمندان کم سن و سال و انجام فعالیت‌های تبلیغاتی به نام آن‌ها بوده.

او به خانمی که در شرکت امیررضا ثابت آبدارچی بوده است اشاره و توضیحات خودش را اینطور تکمیل کرد: از اسم و رسم این افراد یا بستگانی که با واسطه در شرکت کار می‌کردند برای ثبت شرکت‌ها استفاده شده و بعضی از این افراد هم از متهم شکایت کرده‌اند که می‌توانند اظهاراتشان را بیان کنند.

نماینده هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت خراسان رضوی بُعد دیگری از ذکاوت متهم در انجام اقدامات غیرقانونی را هم تشریح کرد و برای حاضران توضیح داد که انجام کلیه مکاتبات و امور مالی به گونه‌ای بوده که هیچ نامی از امیررضا ثابت نباشد و با حساب‌های دیگران، بعضا استفاده از صندوق‌های قرض‌الحسنه و عضو نشدن در سیستم‌های بانکی شتاب به چشم می‌آید که این ملاحظات و برون‌سپاری فعالیت‌هایی همچون حسابداری، بیمه و دیگر مسائل برای این بوده که نامی از متهم اصلی پرونده به جا نماند.

ابعاد و تخلفات صورت گرفته در خصوص این پرونده بسیار گسترده‌تر از این است که در یک گزارش بتوان شرح اظهارات متهمان، شاکیان، مطلعان و نمایندگان سازمان‌ها را بیان کرد و در ادامه گزارشات فارس ابعاد جدید پرونده موسسه فرهنگی هنری آفتاب و سلطان جعل مدرک را بررسی می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 500719 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟