52 جفت چشم در کرج و تهران چگونه کور شدند !  / مقصران مجازات می شوند!

به گزارش رکنا ، «نابینایی ۵٢ نفر به دلیل تزریق یک دارو»، خبر هولناک و تکان دهنده‌ای بود که دل هر شهروندی را به درد می‌آورد، این موضوع به حدی ناراحت کننده است که فکر کردن به آن هم اوقات هر فردی را تلخ می‌کند، فکرش را بکنید، برای درمان یک بیماری ساده چشمی به کلینیک جراحی مراجعه کنید و در نهایت به جای درمان عارضه، بینایی خود را از دست دهید و دنیا برایتان تیره و تار شود، اینها واقعیت تلخی از حال و روز شماری از هموطنان بود که چند سال پیش برای درمان به ٢ کلینیک مراجعه کردند و این اتفاق برای آنها رخ داد.

این پرونده چند وقتی است به جنجال در رسانه ها تبدیل شده است، چراکه نابینایی این تعداد افراد خود خبری هولناک و ناراحت کننده است.

این روزها پس از انتشار مجدد یک خبر درباره نابینای ۵٢ جفت چشم در سال ٩٣، این پرونده پزشکی جنجالی دوباره در رسانه ها و فضای مجازی به جریان افتاده و موضوع جزئیاتی جدید از این پرونده بیان شده است.

ماجرا به پرونده‌ای مربوط به سال ٩٣ برمی‌گردد که به گفته منابع غیررسمی در آن زمان ۵٢ نفر به دلیل تزریق داروی اوستین در ٢ کلینیک جراحی محدود چشم در کرج و تهران نابینا شدند. اوستین دارویی است که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد ثانویه آن درمان بیماری‌های چشمی است.

به گفته منابع آگاه ، نابینایی و آسیب چشم به دلیل قاچاق بودن دارو و نگهداری آن در انباری در شهر تهران و شرایط دمایی نامناسب بود و به دلیل رسوب ماده درون آن، دارو فاسد و پس از تزریق، موجب آسیب به چشم ۵٢ نفر از بیماران شد که از این تعداد چهار نفر بینایی خود را از دست دادند و مسئول فنی کلینیک جراحی محدود در کرج ابتدا بازداشت و با قرار وثیقه سنگین آزاد اما پس از مدتی این فرد متخلف تنها ۵٠٠ هزار تومان جریمه و آزاد می‌شود.

برخلاف برخی ادعاها، این دارو در ایران به قیمتی ارزان تر از نمونه مشابه اصلی در ترکیه و حدود یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان به کلینیک‌های جراحی محدود فروخته شده است.

چشم

برای اطلاع از جزییات پرونده نابینایی ۵٢ نفر با دارو اوستین به سراغ رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس پزشکی قانونی رفتیم تا درباره قاچاق بودن داروی اوستین، ارتباط آن با سامانه تی تک و شمار پرونده ها در پزشکی قانونی مطلع شویم که در ادامه مشروح برخی از جزییات پرونده دارویی نابینایی با داروی اوستین را می‌خوانید.

آمار نابینا شدن بیماران با داروی اوستین

عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره پرونده داروی اوستین ‌و نابینایی شماری پس از تزریق این دارو در پزشک قانونی و تعداد شکایات صورت گرفته اظهار کرد: پرونده‌های مربوط به داروی اوستین به سال ٩٣ برمی‌گردد و ١٠ پرونده در پزشکی قانونی ثبت شده است.

او درباره تعداد پرونده‌های مرتبط با داروی اوستین در پزشکی قانونی کرج و تهران اظهار کرد: ١٠ پرونده در پزشکی قانونی مربوط به اوستین تشکیل شده است که ٢ پرونده مربوط به استان البرز است و این ٢ نفر نابینای کامل شدند.

رئیس پزشکی قانونی با اشاره به شمار نابینایان با تزریق داروی اوستین در تهران بیان کرد: ٨ پرونده شکایت مربوط به عوارض داروی اوستین در تهران ثبت شده است، از این تعداد یک نفر نابینایی کامل و یک نفر دچار ضعف شدید بینایی در حد نابینایی شده و این فرد تنها قادر به تشخیص نور است؛ همچنین ۵ نفر دچار افت بینایی شدند.

چشم2

اوستین های مصرفی قاچاق بودند

در ادامه محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره پرونده اوستین و ارتباط آن با سامانه تی تک اظهار کرد: داروهای اوستین در سال ٩٣ در چند مرکز جراحی چشم مصرف شدند.

او ادامه داد: اوستین‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته بود قاچاق بودند و تعداد زیادی چشم آسیب دیدند و باید توجه داشت که در زمانی که این دارو به صورت قاچاق وارد کشور شده بود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: مراجع قضایی به پرونده رسیدگی می‌کنند و اطلاعات لازم به مراجع قضایی اعلام شد و درباره شکایات و آمار باید سازمان پزشکی قانونی اظهارنظر کند.

امید است که با نظارت‌های دقیق و برخورد سخت و چکشی با متخلفان، دیگر شاهد این قبیل تخلف‌ها در مراکز درمانی و تیره و تار شدن زندگی مردم نباشیم، همچنین مراجع قضایی با اعلام سرانجام متخلفان از بروز تخلف جلوگیری کنند چراکه دارو و درمان با جان مردم سر و کار دارد و جبران آسیب دردناک و گاهی نشدنی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 499539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟