ساعت 8 و 30 دقیقه صبح یکشنبه 13 مرداد، خودروی سرپرست باجه بانک صادرات منجیل‌آباد رباط کریم مقابل بانک ایستاد و سه مرد که یکی از آنها لباس پلیس به تن داشت از آن پیاده شدند. این افراد با ادعای اینکه برای بررسی گزارش یک تخلف باید حساب‌ها را بررسی کنند پشت سیستم رایانه‌ای نشسته و شروع به کار کردند. آنها که از طریق تلفن با فردی بیرون شعبه در ارتباط بودند مبلغ 126 میلیارد تومان را از حساب مشتریان به سه حساب مقصد خود انتقال داده و به تصور اینکه کار تمام شده است این بار سراغ گاوصندوق رفته و با کلیدی که در دست داشتند، حدود 40 میلیون تومان پول نقد را برداشته و متواری شدند.

این در حالی بود که یکی از کارمندان بانک به آنها مشکوک شده و بلافاصله به بررسی ماجرا پرداخت و وقتی متوجه عملیات انتقال 126 میلیارد تومان شد اقدام به مسدود کردن مسیر انتقال وجه کرد و سپس با پلیس تماس گرفت. با حضور مأموران در محل مشخص شد سارقان با نقشه‌ای حساب شده وارد سیستم بانک شده و قصد جابه‌جایی 126 میلیارد تومان را داشتند اما تنها اشتباهشان ناآگاهی از مرحله آخر انتقال وجه بود که کار سرقت را ناتمام گذاشته بود.

افشای یک گروگانگیری

از آنجا که به گفته شاهدان، سارقان با خودروی سرپرست باجه به محوطه بانک وارد شده بودند و توسط فرد آگاهی از بیرون هدایت می‌شدند، فرضیه همدستی سرپرست باجه در این سرقت تقویت شد. اما با تحقیقات بیشتر مشخص شد سارقان این مرد را گروگان گرفته و در بیابان‌های اطراف رباط کریم رها کرده‌اند که بلافاصله وی را پیدا کرده و مورد بازجویی قرار دادند اما مشخص شد او نقشی در این سرقت نداشته است.

نقشه‌ای که در زندان طراحی شد

کارآگاهان در ادامه تحقیقات ردپای یکی از کارمندان اخراجی و قدیمی بانک را در این سرقت پیدا کردند. با دستگیری این مرد میانسال مشخص شد او مدتی قبل از زندان آزاد شده است. بازجویی‌های تخصصی از این فرد ادامه داشت تا اینکه او به جرم خود اعتراف کرد. وی به مأموران گفت: «مدتی که در زندان بودم با 7 سارق حرفه‌ای آشنا شدم و همان‌جا نقشه این سرقت را کشیدیم و بعد از آزادی آن را اجرا کردیم. با توجه به اینکه من پیش‌تر کارمند بانک بودم، به نرم‌افزارها آشنایی داشتم و همدستانم را تلفنی هدایت می‌کردم.» با دستگیری مهره اصلی این سرقت همدستان او که بین 33 تا 70 سال سن داشتند شناسایی شدند.

سرهنگ مهدی سرپناه، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران گفت: «دو نفر از متهمان 13 و 38 فقره سابقه سرقت دارند. با اعترافات متهمان، پلیس همدستان آنها را که همگی از مجرمان سابقه‌دار هستند چند روز قبل در مخفیگاه‌هایشان در شهریار، فردیس، رباط کریم، اندیشه و... دستگیر کرد. تحقیقات برای بازگرداندن 40 میلیون تومان سرقتی آغاز شده و بررسی‌ها در این باره ادامه دارد.»‌ برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

زهره صفاری

کدخبر: 496601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟