وکیل نجفی: هم اعتراض می‌کنیم و هم مذاکره

ظهر دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه، در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد محمدعلی نجفی به جرم قتل همسر دومش میترا استاد به قصاص محکوم شده و دادگاه او را به خاطر حمل سلاح غیرمجاز نیز به دو سال حبس محکوم کرده ‌است.

براساس اطلاعاتی که خبرنگار ما به دست آورده، نجفی از اتهام ایراد صدمه عمدی بر بدن مقتول که همان زخم ایجاد‌شده در دست مقتول به دلیل اصابت گلوله ‌است، تبرئه‌ شده ‌است. دادگاه به این نتیجه رسیده‌ گلوله‌ای که باعث مرگ میترا استاد شده، همان گلوله‌ای ‌است که به دست او برخورد کرده‌ است؛ بنابراین گلوله کشنده باعث این جراحت شده و نه گلوله‌ای دیگر؛ بنابراین او را از ایراد صدمه بدنی تبرئه کرده‌ است.

محمدعلی نجفی در سه جلسه در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی و دو قاضی محمدی و ترابی که قضات مستشار بودند، محاکمه شد. او در تمام مراحلی که پشت تریبون قرار گرفت، اعلام کرد گلوله را شلیک نکرده؛ بلکه گلوله بی‌اختیار شلیک شده است. همچنین کارشناس اسلحه که در جلسه دادگاه نیز حضور داشت، برخورد غیرمستقیم گلوله به قفسه سینه مقتول را تأیید کرد.

هرچند در چند روز گذشته اخبار تأیید‌نشده‌ای درباره جلب رضایت خانواده استاد از محمدعلی نجفی منتشر شد؛ اما مسعود، برادر میترا استاد، این اخبار را رد کرد. در‌این‌حال گودرزی، وکیل‌مدافع نجفی، به خبرنگار ما گفت که درباره جلب گذشت خوش‌بین است.

حمیدرضا گودرزی، وکیل‌مدافع محمدعلی نجفی، گفت: در دفاعیات مطرح‌شده و لوایحی که به دادگاه محترم ارائه دادیم، رفع نواقص قانونی و ماهیتی پرونده را خواستار شدیم. رفع نواقص در سرنوشت موکل من و روشن‌شدن نقاط تاریک پرونده نقش قطعی و حتمی دارد. ریاست محترم دادگاه در دو جلسه رسیدگی قسمتی از نواقص را برطرف کرد؛ اما نقص‌هایی که با ماهیت حکم و تصمیم اساسی پرونده گره خورده‌ بود، رفع نشد و همچنان باقی ماند. تقاضای رفع نقص‌ها در راستای دفاعیات ما بود که اتهام انتسابی به موکل را شبه‌عمد می‌دانیم و دلایل را در سه جلسه دادرسی تشریح کردیم. اگر آن نواقص رفع می‌شد، به اثبات می‌رسید که موضوع قتل شبه‌عمد است.

او درباره اینکه آیا یکی از نواقص همان مسئله دفرمه‌شدن گلوله ‌است، گفت: این موضوع اتفاقا نقص مهمی بود که دادگاه آن را رفع کرد و از کارشناس اسلحه خواست که درباره وضع فیزیکی گلوله اظهار‌نظر کند و کارشناس محترم نیز دفرمه‌بودن گلوله را تأیید کرد. دو نقصی که از آن صحبت می‌کنیم و برطرف نشده‌ است، شامل ارجاع مراتب به کمیسیون پزشکی قانونی و هیئت پنج‌نفره کارشناسان اسلحه بود که می‌توانست ابهامات را برطرف کند که در‌حال‌حاضر این ابهامات بدون پاسخ مانده ‌است. دادنامه بدون رفع این نواقص صادر شده و ما به این رأی در مهلت قانونی اعتراض خواهیم کرد تا فرجام‌خواهی ما در دیوان عالی کشور بررسی شود.

گودرزی گفت: رأی هنوز به ما ابلاغ نشده؛ اما مسلما امروز ابلاغ می‌شود و در‌این‌باره اعتراضی نداریم. نکته دیگری که داریم، اظهارات بی‌شائبه و صادقانه موکل من است که گفته‌ است عمدی در کار نبود و قتل شبه‌عمد واقع شد‌. ما در دادگاه تلاش کردیم، این مسئله را ثابت کنیم و در این مرحله در دیوان عالی کشور این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وکیل‌مدافع نجفی ادامه داد: در کنار تلاشی که برای اثبات شبه‌عمد‌بودن قتل مرحومه میترا استاد انجام شده ‌است، دفاع برای اثبات حقانیت گفته‌های موکل صورت گرفت و کارشناس اسلحه هم این اظهارات را نزدیک به واقع دانست و این از قرائنی است که قتل شبه‌عمدی را ثابت می‌کند. البته همگام با دفاعیاتی که داشتیم، اعتقادمان بر این است که اگر دیوان عالی کشور این موضوع را با صبر رسیدگی کند، به سؤالاتی که حتی افکار عمومی دارد نیز پاسخ لازم داده می‌شود و این کار به عدالت هم نزدیک‌تر است.

او افزود: ما در راستای این موضوع مذاکره با اولیای‌دم را هم دنبال می‌کنیم. قبلا امکان مذاکره نبود؛ اما حالا وجود دارد؛ هرچند هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ‌است؛ اما من همه تلاشم را می‌کنم و به نتیجه آن امیدوار هستیم.

گودرزی در پاسخ به این سؤال که اگر در مذاکرات به نتیجه رسیدید و قصاص ساقط شد، آیا همچنان به حکم اعتراض خواهید کرد، گفت: قتل عمد دو جنبه عمومی و خصوصی دارد. اگر رضایت اولیای‌‌دم جلب شود، جنبه خصوصی جرم از بین می‌رود؛ اما جنبه عمومی به قوت خود باقی است؛ بنابراین موضوع اعتراض ما به رأی و درخواست رسیدگی در دیوان عالی کشور امری قطعی است. تلاش ما برای رضایت فقط برای این است که مسئله قصاص حل شود و موکل من از این امر رهایی یابد و خانواده مرحومه هم راضی شوند که رضایت خداوند هم در رضایت آن خانواده است.

او درباره محکومیت نجفی در موضوع حمل سلاح غیر‌مجاز هم گفت: تبصره 2 ماده 16 قانون قاچاق اسلحه و مهمات گفته ‌است اگر کسی سلاح خود را به مراجع ذی‌صلاح تسلیم کند، مشمول دو درجه تخفیف در مجازات خواهد شد. موکل من خودش سلاح را تسلیم کرده ‌است و مشمول دو درجه تخفیف بوده که دادگاه آن را اعمال نکرده‌ است و این مسئله را هم در دیوان عالی کشور پیگیری می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 493311 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟