ناگفته هایی از پرونده نجفی که باورش سخت است ! / چه کسی پلان آخر را کلید می زند !؟

به گزارش رکنا، حکم نهایی برأی متهم جنجالی ترین پرونده جنایی سال. «محمدعلی نجفی به حکم دادگاه کیفری تهران در ماجرأی قتل میترا استاد، به جرم قتل عمد به قصاص محکوم شد.» این خبری بود که ظهر دیروز روی خط برخی خبرگزاری هایی چون تسنیم و خبرآنلاین قرار گرفت اگرچه ساعتی بعد حذف شد. خبری که هرچند در انتظار تایید از سوی مقامات قضائی بود، اما شنیده ها، اخبار درگوشی، صحبت های وکلای مدافع و خانواده میترا استاد، همگی از احتمال بالای واقعی بودن آن حکایت داشت. صدور این حکم هم چندان دور انتظار نیست.

شواهد و مدارک و مهم‌تر از همه اقرار تنها متهم این پرونده یعنی محمدعلی نجفی، پیش از این کار را برأی گمانه زنی آسان کرده بود. بسیاری از کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری هم صدور حکم قصاص برأی این چهره سیاسی شناخته شده را پیش بینی کرده بودند. حتی دفاع وکلای مدافع نجفی و طرح موضوعات جدید در خصوص جزئیات حادثه و آنچه که بین آقای شهردار سابق با همسرش در روز حادثه گذشته بود هم بعید است تاثیری در صدور حکم داشته باشد؛ تا این احتمال مطرح باشد که برأی نخستین بار در تاریخ معاصر ایران یک شخصیت صاحب منصب و شناخته شده که پست های حساس و کلیدی در طی چند دهه فعالیت سیاسی برعهده داشته، به جرم قتل عمد به قصاص محکوم شود.

هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبر رسمی از سوی مسئولان قوه قضائیه درخصوص حکم نهایی دادگاه منتشر نشده و حتی هر دو طرف پرونده هم از حکم صادر شده اظهار بی اطلاعی می‌کنند، اما ممکن است در ساعات پایانی دیشب و پیش از زیر چاپ رفتن روزنامه خبر تایید شده منتشر شده باشد. اگرچه حتی این هم باشد، نباید کار نجفی و این پرونده جنجالی و حواشی آن را پایان یافته قلمداد کرد.

خبر قصاص و بی اطلاعی وکلای نجفی

حوالی ظهر دیروز بود که خبرگزاری تسنیم خبر صدور حکم قصاص برأی محمدعلی نجفی را منتشر کرد. تسنیم در چند جمله کوتاه نوشت:« شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی، محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در پرونده قتل میترا استاد همسر دومش را به قصاص محکوم کرد.» این خبر به نقل از هیچ یک از مسئولان قضائی نبود و البته خبرگزاری تسنیم هم در متن خبر هیچ اشاره ای به منبع آن نکرد.

با این وجود همین چند خط کافی بود تا موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد. بعد از دقایقی هم سایر رسانه‌ها به نقل از تسنیم این خبر را بازنشر کردند. البته از صبح دیروز شایعات و اخبار تایید نشده در خصوص صدور حکم این پرونده از سوی قاضی کشکولی وجود داشت و حتی صحبت از انشای رأی قاضی هم به میان آمد. با این وجود همه منتظر بودند تا سخنگوی رسمی قوه قضائیه رأی نهایی این پرونده را اعلام کند.

اما ظاهرا حساسیت ها و توجه افکار عمومی به سرنوشت این پرونده پرحاشیه باعث شد تا حکم قصاص نجفی پس از ٧ روز و به صورت غیررسمی منتشر شود و همه منتظر نشست مطبوعاتی امروز سخنگوی قوه قضائیه‌اند. حکمی که وکلای مدافع نجفی از صدور آن تا آخرین ساعات کاری روز یکشنبه بی‌خبر بودند. لاله عقبایی تنها وکیل زن حاضر در این پرونده ضمن ابراز بی اطلاعی از صدور حکم قصاص به «شهروند» گفت:«هنوز هیچ ابلاغی به دست ما نرسیده. اما قطعا اگر حکم به ضرر موکل باشد، ما اعتراض می‌کنیم.» حمیدرضا گودرزی هم در گفت و گوی کوتاهی با«شهروند» گفت:«ما از صدور این حکم بی خبریم و همه اطلاعات ما هم از طریق رسانه‌هاست.»

گودرزی با اشاره به اینکه تا قبل از ابلاغ رسمی حکم امکان هیچ اظهارنظری وجود ندارد ادامه داد:«به هر حال باید صبر کرد تا حکم رسمی ابلاغ شود، اما در هر صورت اگر نتیجه دادگاه به ضرر آقای نجفی باشد، ما برحسب وظیفه و دفاع از حقوق موکل به حکم اعتراض می‌کنیم.» گودرزی همچنین شایعات مطرح شده درباره توافق با خانواده استاد را ساخته و پرداخته رسانه ها دانست و درأین باره توضیح داد:«تلاش‌های بی‌وقفه برأی جلب رضایت وجود دارد، اما حصول نتیجه یعنی رضایت اولیای دم و این مهم تا این لحظه هنوز محقق نشده است.»

استادها همچنان قصاص می‌خواهند

حکم قصاص نجفی یعنی داغ‌تر شدن ماجرأی جلب رضایت اولیای دم. قانون می‌گوید پدر، مادر و پسر میترا، ولی دم هستند و قصاص یا بخشش به تصمیم این سه نفر بستگی دارد. اما از همان روزهای نخست این حادثه این مسعود برادر میترا بود که همواره از طرف خانواده‌اش درخواست قصاص را مطرح می‌کرد. او در هر سه جلسه دادگاه هم حاضر شد. از همان روز اول خودش را به عنوان نماینده اولیای دم این پرونده نشان داد و به رسانه ها اعلام کرد که من نماینده خانواده هستم و تصمیم نهایی درخصوص این پرونده برعهده من است. همه این ها یعنی مسعود حکم شاه کلید این پرونده را دارد. اما او هم مثل طرف مقابل پرونده از صدور هرگونه رأی اظهار بی اطلاعی می‌کرد و معتقد بود که گمانه زنی های صورت گرفته درخصوص قطعی بودن حکم قصاص هم چندان پایه و اساس درستی ندارد:«من هنوز به صدور حکم مطمئن نیستم، فقط خبر را در رسانه‌ها دیدم و بعد از آن تلفنم مدام زنگ خورد و خبرنگاران و رسانه ها من را حسابی سوال پیچ کردند.» مسعود در پاسخ به این پرسش «شهروند» که آیا او و خانواده اش قصد گذشت و بخشش نجفی را دارند، گفت:«حرف من همان چیزی است که از روز اول گفتم. فقط قصاص. من از طرف پدر، مادر و خواهرزاده‌ام صحبت می‌کنم و درخواست ما مجازات نجفی است. البته باید صبر کرد تا حکم به طور رسمی به ما ابلاغ شود.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟