افشاگری نماینده دادستان از بلندپروازی یک متهم برای رسیدن به میز شورای شهر

رسول قهرمانی در بیستمین جلسه محاکمه پرونده مدیران بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی و پس از پایان دفاعیات مجید زاهدی یکی از متهمین این پرونده اظهار کرد: براساس تحقیقات و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم زاهدی پاشنه آشیل محمد امامی است و زاهدی در ابتدای این پرونده خیال می‌کرد ضیایی او را لو داده است زیرا ضیایی اولین بازداشتی این پرونده بود.

نماینده دادستان در پرونده بانک سرمایه با بیان اینکه می‌دانستیم زاهدی حرفهای زیادی برای گفتند دارد افزود: زاهدی قبل از آمدن به بانک سرمایه عضو و رئیس هیئت مدیره شرکت پارساتجارت قشم بود و عضو دیگر و مدیرعامل این شرکت حمیدرضا شیرخان بوده است. شیرخان بسیاری از قراردادهایی که امامی در صندوق ذخیره داشت امضا می‌کرده و از بستگان داماد امامی است.

وی ادامه داد: متوجه شدیم که شیرخان و زاهدی قبل از آمدن به بانک سرمایه در یک شرکت حضور داشتند و از طرف دیگر متوجه شدیم زاهدی قبل از آمدن به بانک سرمایه به عنوان نماینده شرکتهای امامی به بانک سرمایه می‌آمده تا درباره بدهی‌ها چانه‌زنی کند.

قهرمانی گفت: بعد از این درخشنده مدیرعامل اسبق بانک سرمایه توسط تیم صندوق ذخیره فرهنگیان با محوریت غندالی و امامی برکنار می‌شود، غندالی به مدت 4 ماه به صورت غیرقانونی سرپرست بانک سرمایه می‌شود و نهایتا نیز بانک مرکزی با اخطار و دستورالعمل غندالی را از بانک سرمایه بیرون می‌کند.

نماینده دادستان افزود: در این مدت غندالی اقداماتی انجام می‌دهد که یکی از محوری‌تـرین اقدامات در آن زمان آوردن زاهدی به عنوان قائم مقام مدیرعامل در امور اعتبارات است و بعد از آن مهره‌های غندالی و امامی در بانک سرمایه مستقر می‌شوند.

وی به مزاح گفت: بعد از انتصاب بیرانوند به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه با او شرط ثمن عقد می‌کنند که زاهدی، کلهر، پویانمهر، نانچیان و تاروقی در بانک حضور داشته باشند. بنابراین زاهدی مهره محوری امانی در بانک سرمایه شده است و حتی محوریت وی بیشتر از نانچیان و سایرین بوده است زیرا تعاملات گسترده‌ای در دفتر امامی داشته و حتی امامی هزینه تحصیل وی برای مقطع دکترا را فراهم می‌کند.

قهرمانی ادامه داد: براساس اظهارات زاهدی قرار بوده او را وارد شورای شهر اصفهان کنند و به او گفته بودند با توجه به اینکه آینده سیاسی کشور در اختیار آقایان (ش) خواهد بود دست او را می‌گیرند و پس از آن در شورای شهر اصفهان به مراحل بالاتر می‌کشند.

وی تاکید کرد: طبق تحقیقات مفصلی که انجام دادیم 4 حلقه را در بانک سرمایه شناسایی کردیم که هیچ کدام از حلقه‌های بالاتر از حلقه قبلی اطلاع نداشت یعنی حلقه 4 از 3، و حلقه 3 از حلقه 2 و اقداماتش بی‌اطلاع بودند. زاهدی در حلقه دو قرار داشته از اقدامات حلقه یک و جلسات فرزان‌راد و امامی بی‌خبر بوده است. البته زاهدی در همان حلقه 2 کارهای بسیار خطرناک و بزرگی انجام داده که در جلسه بعد توضیح می‌دهم.

براساس این گزارش پیش از اظهارات نماینده دادستان نیز زاهدی در بیان دفاعیات خود گفت: زمانی که مدیر دفتر غندالی بودم، سمت اعتباری نداشتم تا پیشنهاداتی را به اشخاص بدهم و ارتباطات مالی من با آقای قادری مربوط به قبل ازحضورم در بانک سرمایه و سال 93 است و حدود 700 میلیون تومان از قادری طلب دارم و چکهایی را در این راستا از وی دریافت کردم که وصول نشده است و اسناد آن را در حال حاضر در دسترس ندارم.

وی ادامه داد:‌ در بانک صادرات 30 سال به عنوان رئیس شعبه، معاون شعبه و رئیس حوزه خدمت کردم و بعد از بازنشستگی به 3 بانک پاسارگاد، شهر و سرمایه درخواست همکاری دادم.

در این هنگام قاضی مسعودی مقام از وی پرسید: آیا درخواست را مستقیما به غندالی دادید.

متهم توضیح داد:‌ در بدو ورود توسط آقای غندالی مصاحبه شدم و به عنوان مسئول دفتر مدیرعامل فعالیت خود را آغاز کردم.

این متهم افزود:‌ با آمدن آقای بیرانوند به بانک سرمایه به عنوان معاون اعتباری فعالیت خود را آغاز کردم و در این زمان بانک سرمایه نمی‌توانست تسهیلاتی را پرداخت کند و معاونت اعتباری بیشتر برای وصول مطالبات قبلی بود.

وی با اشاره به اختلاف نظر خود با بیرانوند افزود: همواره با بیرانوند چالشهایی را داشتم و متاسفانه هیچ وقت این چالشها حل نشد و آقای بیرانوند در جلسات قبلی اظهاراتی را برخلاف واقع علیه من عنوان کرد و می‌خواستم در همان جلسه مستنداتی را ارائه دهم که نشد.

این متهم گفت: در بانک سرمایه رکن اصلی مدیرعامل و هیئت مدیره است و بیرانوند هم به عنوان مدیرعامل و هم عضو موظف هیئت مدیره دارای مسئولیت بود و برخلاف آنچه او را انسانی را ساده می‌پندارند معتقدم اینچنین نیست.

زاهدی با اشاره به سوابق مدیریت بیرواند در بانک سرمایه اضافه کرد: آیا می‌توان چنین شخصی را با این همه سمت مدیریتی انسان ساده‌ای دانست. ضمن اینکه کمیته اعتباری بانک سرمایه 5 عضو از طرف مدیرعامل داشت و همان سال حضور بیرانوند در بانک سرمایه افرادی به بانک آمدند و در کمیته اعتباری قرار گرفتند و ازجمله این افراد حسن نیک‌خواه، علیرضا کلهر، براتی و سیدحمید فاروغی بود.

وی اضافه کرد:‌ یکی از افرادی که بیرانوند به بانک سرمایه آورد حسن نیکخواه بود که به عنوان عضو کمیته اعتباری و نماینده مدیرعامل همه موارد را پیگیری می‌کرد. ضمن اینکه بیرانوند 9 معاونت را به بانک تحمیل کرد در حالی که در بزرگترین بانک کشور با بیش از 3500 شعبه اینگونه نیست و این فرد بدون بررسی دو رکن اساسی بانک یعنی اداره حقوقی و اداره اعتبارات را از ساختمان اصلی خارج کرد.

وی خطاب به بیروانود گفت: شما برخلاف آنچه می‌گویید نه تحت فشار بودید و نه علاقه‌ای به افرادی که قبل از شما در بانک بودند داشتید. بنده برای شفافیت پرونده‌های امور اعتبارات عنوان کردم که در هر جلسه رئیس شعبه و کارشناس مربوطه در کمیته اعتبارات حضور داشته باشند تا به موارد مطروحه پاسخ دهند اما نماینده شما آقای نیکخواه با تندی و خشونت روسای شعبه را از جلسه بیرون کردید.

این متهم پرونده بانک سرمایه افزود: شما خودتان با غندالی جلساتی را برگزار می‌کردید که هیئت مدیره بانک از آن جلسات بی‌خبر بودند و به عنوان مدیرعامل در جریان تمام موارد قرار داشتید و با یکی از مشتریان بانک آقای حاجی‌میری که تولیدکننده موتورسیکلت بود برای جذب و پراخت اعتبارت از بانک صادرات به بانک سرمایه اقدام می‌کردید.

وی به اظهارات یکی از مطلعین با نام صانعی‌مقدم مبنی بر اینکه زاهدی نماینده ویژه مدیرعامل صندوق ذخیره بوده است اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم جای آقای صانعی مقدم در دادگاه خالی است آقای صانعی مقدم در زمان مدیریتی بخشایش عضو اصلی کمیته اعتبارات بود و به طور قطع این فرد در کمیته اعتبارات مواردی را امضا کرده و در مقطعی نیز بازرس بانک بوده است.

زاهدی با طرح این پرسش که آیا سمت من از مدیرعامل بانک و صندوق ذخیره بالاتر است که برای همه آقایان تعیین تکلیف کنم خطاب به صانعی‌مقدم گفت: آقای صانعی مقدم که به عنوان بازرس بانک فعالیت داشت چرا در سال 93 که وارد بانک سرمایه شدم هیچ گزارشی به مراجع قضایی ارائه نکرد؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 490607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟