این زن جون آرامش خانه مردهای پولدار تهرانی را بهم زد + گفتگو با ثریا و عکس

به گزارش رکنا، چندی قبل مرد جوانی در تماس با ماموران پلیس تهران از ماجرای سرقت طلاهای همسرش از سوی یک زن جوان که به عنوان نظافتچی وارد ساختمان شده بود، خبر داد.
بدین ترتیب تیمی از ماموران 125 یوسف آباد برای تحقیقات پلیسی وارد عمل شدند که در گام نخست مشخص شد زن جوان از سوی یک شرکت خدماتی به خانه زوج جوان مراجعه کرده با استفاده از غفلت اعضای خانواده دست به سرقت طلاهای داخل خانه زده است.
ماموران به سراغ شرکت خدماتی رفتند که مشخص شد زن جوان از طریق تبلیغات اینترنتی با این شرکت خدماتی آشنا و با ارائه کپی مدارک مشغول به کارشده است و در نخستین محل برای نظافت دست به سرقت زده است.
تجسس‌های پلیسی ادامه داشت تا این که ماموران در جریان چند سرقت مشابه دیگر قرار گرفتند و تیم پلیسی برای تحقیقات فنی به سراغ طعمه های این زن جوان رفتند.
سناریوهای سرقت
مرد میان سال که از خانه اش سرقت شده است گفت: وقتی به خانه رفتم دیدم یک زن جوان در خانه است و همسرم گفت این زن از یک شرکت خدماتی که از طریق اینترنت با آن آشنا شده برای کار نظافت آمده است.
من به این موضوع شک داشتم اما همسرم گفت که در این کارها دخالت نکنم. پس از آن من از خانه خارج شدم و وقتی به خانه بازگشتم همسرم اظهار کرد که زن جوان بعد از چند ساعت کار نظافت به بهانه این که فرزندش مریض است، از خانه خارج شده و بعد متوجه سرقت طلاها شدیم.
ماموران در ادامه تحقیقات پی بردند اتاقی که سرقت طلاها در آن جا صورت گرفته است مجهز به دوربین مداربسته است و همین کافی بود تا نخستین تصویر از زن جوان در اختیار ماموران قرار گیرد.
مال باخته دیگری نیز در اظهاراتش گفت: وقتی زن جوان برای کار نظافت آمد، من قصد رفتن به محل کارم را داشتم و پسرم در خانه بود، آن زن گفت که تا ساعت 6 در خانه می ماند، اما ساعت 2 ظهر بود که تماس گرفت و گفت حال فرزندش بد شده است و باید به خانه برود و کارها نیز تمام شده است.
وی افزود: تعجب کردم و از او خواستم شماره کارتش را بگوید تا پول را به حسابش بزنم که زن جوان ادعا کرد خودم به خانه بروم و در صورت رضایت و تمیز شدن خانه پول را به حسابش واریز کنم اما وقتی به خانه رفتم متوجه سرقت طلاهایم شدم و هرچه با او تماس گرفتم بی نتیجه ماند. مدیر شرکت خدماتی ابتدا فکر می کرد دروغ می گویم تا این که از ماجرای سرقت های این زن اطمینان یافت.
بازداشت زن مرموز
ماموران با توجه به گسترده بودن این سرقت‌‍‌ها و با در اختیار داشتن تصویر دوربین مداربسته، تحقیقات را برای دستگیری زن جوان آغاز کردند که در این مرحله مشخص شد زن جوان سابقه سرقت به همین شیوه و شگرد را داشته است.
تیم تجسس کلانتری با توجه به نشانی هایی که این زن به شرکت های خدماتی داده بود پی بردند که او 17 نشانی متفاوت در پرونده ها ارائه کرده است.
ردیابی ها ادامه داشت تا این که ماموران با اقدامات فنی و اطلاعاتی موفق شدند مخفیگاه زن جوان را در جنوب تهران شناسایی کنند و در این مرحله با اطلاع از حضور زن جوان در خانه اش در عملیاتی غافلگیرانه موفق به دستگیری ثریا شدند.
گفت وگو با ثریا
ثریا 30 ساله که یک سابقه زندان در پرونده‌اش دارد ادعا می‌کند به خاطر بدهکاری در پرونده قبلی‌اش مجبور به سرقت شده است.
این زن در حالی از سرقت 30 میلیون طلا صحبت می‌کند که در یکی از سرقت‌هایش تنها 150 میلیون تومان طلا دزدیده است.
سابقه داری؟
بله، سال گذشته به خاطر سرقت طلا به همین شیوه نظافتچی دستگیر شدم.
چه مدت زندان بودی؟
یک ماه زندان بودم.
چرا دوباره دزدی کردی؟
از روی ناچاری و اجبار.
اجبار؟
بله، چون باید پول طلای سرقتی را پرداخت می‌کردم، یک نفر 30 میلیون تومان قرض داد تا توانستم رضایت شاکی پرونده را بگیرم و بعد از آن هرچه تلاش کردم که بدهکاری‌ام را پرداخت کنم نتوانستم و راهی جز سرقت پیدا نکردم.
ازدواج کردی؟
بله، دو فرزند دارم و شوهرم بیمار است و نمی‌تواند کاری انجام دهد.
چطور این شیوه و شگرد را یاد گرفتی؟
من خانه ها را نظافت می کردم که وسوسه شدم دزدی کنم.
خانواده‌ات کمک نکردند؟
نه، کسی را ندارم که کمک مان کند.
چرا از راه نظافت در خانه ها، هزینه‌ها و بدهکاری ات را تامین نکردی؟
روزی 6 تا 8 ساعت در خانه ها کار می کردم و 100 هزار تومان پول پرداخت می‌کردند که 35 هزار تومان آن برای شرکت و 20 هزار تومان هزینه رفت و آمدم بود. تنها 40 هزار تومان برای من باقی می‌ماند که با آن نمی توانستم بدهکاری‌ام را پرداخت کنم. حتی بعضی روزها بیشتر از 8 ساعت کار می کردم اما صاحبخانه ها با این که خانه‌هایشان قصر بود هیچ پول اضافی نمی دادند و حتی تخفیف هم می‌گرفتند.
از سرقت طلاها چقدر پول به دست آوردی؟
18 میلیون تومان که آن را پرداخت کردم و یک ماه دیگر فرصت گرفتم تا بقیه پول را بپردازم.
ارزش داشت دزدی کنی؟
10 روز بود که سالم کار می کردم و دست به دزدی نمی زدم.
به دستگیری فکر می‌کردی؟
فکر می‌کردم که دیگر دست به دزدی نزدم.
آزاد شوی دوباره دزدی می‌کنی؟
نه، می‌خواهم سالم و درست زندگی کنم. پرستار خانه می‌شوم که کسی را نبینم.
برای کسانی که شرایط زندگی‌شان مثل خودت سخت است حرفی داری؟
بله، این که هر چقدر هم بدهکار هستند دزدی نکنند و قلک خودشان را جمع کنند. هیچ چیزی ارزش لحظه دستگیری و بی آبرو شدن را ندارد.
همسرت از سرقت ها اطلاع داشت؟
نه، اما دیگر متوجه این سرقت ها شده است.
چطور دستگیر شدی؟
در خانه بودم که ناگهان دیدم پلیس سر رسید، باور نمی کردم پلیس مخفیگاهم را شناسایی کرده باشد.
بنا بر این گزارش، تحقیقات پلیسی برای شناسایی دیگر جرایم و طعمه‌های این زن جوان ادامه دارد.
تحلیل کارشناس / 4 مرحله آسیب شناسی
دکتر ابراهیم اندرخورا، جامعه شناس و استاد دانشگاه | موضوع سرقت به عنوان یک آسیب اجتماعی در همه جوامع قابل بررسی است. معمولا چهار مرحله آسیب شناسی برای چنین اتفاقاتی وجود دارد. تبیین عوامل و متغیرهای تاثیرگذار در این اتفاق، پیشگیری یا شناسایی عوامل پیشگیرانه ، درمان و در نهایت استمرار درمان موثر و مفید است. وقتی جرمی رخ می دهد از زوایای مختلف باید آن را بررسی کرد و تاثیر عواملی چون مسائل اجتماعی ، نقش دستگاه ها و سازمان های متولی خانواده و در نهایت ویژگی های شخصیتی و فردی را مورد ارزیابی قرار داد . رابطه بین اختلالات شخصیت و انحرافات با آسیب های مرتبط با نظام خانواده موضوعی است که در آسیب شناسی اتفاقات باید مورد ارزیابی قرار گیرد . در این پرونده زن به دلیل نامعلومی مرتکب جرم و به واسطه جرم اتفاق افتاده تنبیه شده است اما بازگشت به جامعه آسیب های جدیدی را به همراه داشته است زیرا دوباره مرتکب خلاف شده و سرقت ها را تکرار کرده است. این زن به دلیل بدهی و نداشتن امنیت اجتماعی و مالی و بسیاری از شاخص های دیگر بعد از آزادی از زندان مجدد به بزهکاری روی آورده است، این جاست که متغیرها و عوامل تأثیر گذار بر وجدان عمومی و اجتماعی نقش خود را ایفا می کنند .بنابراین سازمان های مردم نهاد و مجموعه های وابسته به هم باید از افراد آسیب دیده در چارچوب مقررات و قوانین تعریف شده حمایت کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 489949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟