محمد جواد ابوعطا - همه او را «آقا معلم» صدا می زدند. علتش 30سال علم آموزی به کودکان ایران زمین بود. البته هنوز هم خود را یک معلم می دانست، این را در یک جمله به فردی دیگر گفته بود که: « فقط مرگ می تواند یک معلم را از طالبان علم جدا کند.» رفتارش هم مؤید همین جمله بود و سعی داشت تا در مشکلاتی که برای دیگران رخ می دهد، راه درست را نشان بدهد و با پادرمیانی ریشه اختلافات را بخشکاند و اجازه ندهد کار بیخ پیدا کند. اما نمی دانست همین مشکل گشایی بی ضابطه می تواند پای او را به دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای مشهد باز کند.

مرد میان سال از مدت ها قبل در یک گروه تلگرانی عضو شده بود. هر چند خودخواسته نبود و بدون اجازه عضوش کرده بودند، اما نمی خواست دل دعوت کننده را بشکند، ازاین رو به فعالیتش در این گروه تلگرامی ادامه می داد. از پیام ها و مطالبی که می گذاشت مشخص بود که به فکر اصلاح دیگران است و دست دوستی به سمت همه دراز می کرد تا جایی که به عنوان یک ناجی در گروه شناخته می شد و مرجع تمام دعواهای میان افراد گروه بود. ارتباطش با دیگران آن قدر خوب بود که عده ای برای حل مشکلات شخصی شان به سراغش می آمدند.این روند ادامه داشت تا اینکه یکی از اعضای ناشناس، پیامی در گروه گذاشت و تقاضای کمک از دیگر اعضا کرد. تعدادی از افراد به همراه «آقا معلم» برای کمک به این عضو بی قرار شدند و به یاری اش شتافتند. اما این کمک ها مؤثر واقع نشد و کسی نتوانست مشکل این عضو ناشناس را حل کند ولی در ادامه برای افرادی که به کمک این فرد ناشناس شتافته بودند، پیامکی هایی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب هایشان ارسال شد و آن ها را شوکه کرد. برای آقا معلم نیز چندین پیامک برداشت از حساب به مبلغ 3میلیون و 500هزار تومان رسید.

اعلام شکایت از عضو ناشناس

او برای شکایت از فردی که حسابش را خالی کرده بود به دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای مشهد رفت و پس از تشکیل پرونده به پلیس فتای خراسان رضوی معرفی شد.

این معلم بازنشسته با حضور در پلیس فتا از عامل برداشت غیرمجاز از حسابش شکایت کرد. او در تحقیقات ابتدایی پرونده در برگه ثبت اظهارات، آنچه به برداشت غیرمجاز از حسابش منجر شده بود را این گونه تشریح کرد: « در یک گروه تلگرامی عضو هستم که یکی از اعضای ناشناس گروه پیامی را منتشر کرد و مدعی شد که دانش آموز است و قصد دارد از یک سایت تعدادی سؤال به مبلغ 1000تومان بخرد. اما کارت بانکی اش خالی است و رمز دوم هم ندارد. از این رو از سایر اعضا خواست تا با مراجعه به لینکی که اعلام کرده بود این خرید را برایش انجام دهند. من هم که خودم معلم ریاضی بودم به نوعی می خواستم این دانش آموز را کمک کنم، روی لینک اعلام شده کلیک کردم و به یک صفحه پرداخت هدایت شدم. هنگامی که اطلاعات حسابم را وارد کردم، این صفحه خطا داد و خرید انجام نشد. موضوع را به همان دانش آموز اعلام کردم و همه چیز تمام شد. اما ساعتی بعد با چندین پیامک برداشت غیرمجاز از حسابم رو به‌رو و تقریبا متوجه تله فیشینگ شدم. برای اینکه بیشتر ضرر نکنم به بانک رفتم که اتفاقا بین راه تصادف هم کردم.»البته تنها این فرد در دام پهن شده گرفتار نشده بود و تعدادی دیگر از اعضای گروه نیز مبالغی را از دست داده بودند تا جایی که با اضافه شدن تعداد شاکیان، به دستور سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، مأموران دایره عملیات ویژه پلیس فتا مأموریت ویژه ای را برای شناسایی عاملان این کلاهبرداری آغاز کردند.

یک خطای پرتکرار

در ادامه رئیس پلیس فتای استان اعلام کرد تا کنون افراد زیاد دیگری نیز با عناوین مشابه برای خرید های اینترنتی از قبیل مقاله ، پایان نامه ، سؤالات کنکور، شارژ ارزان قیمت و یا فعال شدن نرم افزارهای پیشنهادی، فریب خورده و بر روی این لینک ها به ویژه در شبکه اجتماعی تلگرام کلیک کرده و با وارد شدن به درگاه جعلی اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار فرد یا افراد کلاهبردار قرار داده اند.

طبق گفته جهانشیری، با انجام اقدامات کارشناسی بر روی این کلاهبرداری ها مشخص شد که در بیشتر این پرونده ها، شاکیان اصلا از وجود درگاه های جعلی بانکی (فیشینگ) اطلاعی نداشته اند. این مقام انتظامی در هشداری به کاربران اینترنت به ویژه شبکه های مجازی توصیه کرد پیش از هرگونه واریز وجهی به لینک ارسالی مراقب فیشر ها باشند او درباره شناسایی درگاه های پرداخت اصلی بیان کرد: رؤیت https در نوار آدرس بالای صفحه سمت چپ به عنوان اولین اقدام امنیتی درخور توجه می باشد که s انتهایی مبین امنیت و رمز نگاری اطلاعات بین کاربر و سرور می باشد. همچنین وجود دامنه ir در نوار آدرس، نشانگر وجود سرور در داخل ایران است.در انتها توصیه می کنیم پس از چک کردن تمام مراحل اعلام شده در ابتدا یکی از اطلاعات کارت، نظیر رمز دوم ، تاریخ اعتبار سنجی و یا تاریخ انقضارا به صورت تعمدی اشتباه وارد نمایند، در صورتی که خطا درست تشخیص داده شد مشخصا این درگاه اصلی است زیرا از اطلاعات کارت فقط بانک عامل آگاهی دارد و در صورتی که نتواند اشتباه را تشخیص دهد مطمئنا این درگاه پرداخت جعلی است و از وارد کردن اطلاعات واقعی کارت بانکی خود خودداری کنید..

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 487985 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟