روز یکشنبه دوم تیر ماه جاری، گرگهای باغ وحش ارم تهران با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست معدوم شدند تا در اختیار تاکسیدرمیست‌ها قرار گیرند.

گرگ‌هایی که ظاهراً پس از سال‌ها اسارت در این باغ وحش حالا مرده‌شان برای مسئولان این باغ وحش سودمندتر است.

منابع آگاه، علت کشتار ۶ گرگ باغ وحش ارم تهران را اینگونه تشریح می‌کنند که با توجه به بالا رفتن سن این گرگ‌ها و نزدیک شدن زمان مرگ طبیعی آنها، مسئولان باغ وحش تهران تصمیم گرفته‌اند آنها را به منظور تاکسیدرمی، با استفاده از دوز بالای داروی بیهوشی معدوم کنند.

محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران درباره علت صدور مجوز برای کشتار گرگ‌های باغ وحش ارم می‌گوید: این حیوانات، گرگ نبودند؛ گرگاس (دورگه حاصل جفتگیری گرگ و سگ) بودند و چون به لحاظ ژنتیکی خالص نیستند و ارزش ژنتیکی ندارند باید معدوم شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر این حیوانات گرگاس بوده‌اند چرا سال‌هاست در باغ وحش ارم تحت عنوان گرگ به نمایش گذاشته شده‌اند و چرا حالا معدوم‌سازی‌شان لازم شده می‌گوید: این را باید از مسئولان باغ وحش بپرسید.

این در حالی است که تاکنون دستورالعملی در سطح بین‌المللی یا حتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر لزوم کشتار جانوران دورگه منتشر نشده است؛ چه آنکه حیواناتی دورگه چون تایگون و لایگر که حاصل جفتگیری ببر و شیر هستند در باغ وحش‌های سراسر دنیا از جمله باغ وحش مشهد نگهداری می‌شوند که هرچند تکثیرشان ممنوع است اما تاکنون موردی از کشتارشان با این توجیه که دورگه هستند گزارش نشده است.

اینکه گونه‌های بومی کشور که به دلایلی از طبیعت جدا و به صورت امانی برای نگهداری به باغ‌وحش‌ها سپرده شده‌اند در راستای منافع این مراکز با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست معدوم و به نمونه‌های تاکسیدرمی تبدیل شوند، به نوعی سوء استفاده از سرمایه‌های ملی است.

گفتنی است، ذبح گونه‌هایی چون گوزن اروپایی در باغ وحش ارم با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست مسبوق به سابقه است؛ مسئولان محیط زیست با اشاره به افزایش جمعیت این علفخواران غیربومی در باغ وحش ارم، دلیل موافقت با ذبح این علفخواران غیربومی را استفاده از گوشت آنها برای تغذیه گوشتخوارانی چون شیر در این باغ وحش عنوان کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟