شرایط واگذاری سهام مجانی پدیده / دادستان مرکزی خراسان رضوی اعلام کرد

به گزارش اختصاصی گروه قضایی رکنا، پرونده «پدیده» که به دلیل حساسیت های خاص آن به موضوعی ملی تبدیل شد و قطعات پازل های آن از هر سو در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا مردم، سهامداران و طلبکاران، از ضرر و زیان های هنگفت رهایی یابند اما در نهایت دستگاه قضایی در حالی وارد روند رسیدگی شد و متهمان این پرونده در شعبه ویژه جرایم اقتصادی پای میز محاکمه نشستند که هنوز نگرانی هایی از چگونگی احقاق حقوق عامه و دستیابی سهامداران به حقوق قانونی خودشان وجود دارد و سوالات زیادی در اذهان مردم بی پاسخ مانده است. به همین دلیل نمونه ای از سوالات را روی میز دادستان مرکز خراسان رضوی گذاشتیم تا «قاضی غلامعلی صادقی» بی پرده و شفاف ناگفته های این پرونده ملی را برای عموم مردم بازگو کند.

در جریان رسیدگی علنی دادگاه مهلتی را برای بازگرداندن اموال به متهمان داد آیا نتیجه ای داشت؟

خیر! عملا اتفاقی نیفتاد!! در جلسات رسیدگی که 11 جلسه طول کشید 22 متهم این پرونده پای میز عدالت نشستند و به سوالات تخصصی قاضی منصوری (رئیس) و مستشاران باتجربه دادگاه پاسخ دادند و از خود دفاع کردند در همین اثنا بود که ما از دادگاه خواستیم مهلتی 20 روز به متهمان بدهد تا آن ها اموالی را که گزارش نکرده اند یا شاید با شگردهای خاص به افراد غیر انتقال داده اند را به مردم و سهامداران بازگرداندند که باز هم در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد و آن ها از این فرصت طلایی استفاده نکردند.

بالاخره تکلیف مردم و سهامداران چه می شود؟

دیگر چاره ای باقی نمانده بود جز آن که بار دیگر ستاد تدبیر راه حل هایی اجرایی برای برون رفت از این معمای پیچیده ارائه کند که پس از چندین روز فعالیت و استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی، کارشناسان اقتصادی و ... در نهایت پیشنهاداتی در قالب چهار بند به تصویب رسید که این پیشنهادات برای بهره برداری در اختیار قضات دادگاه ویژه جرایم اقتصادی قرار گرفت که برای تصمیم گیری نهایی مورد استفاده قرار گیرد.

4 پیشنهاد ستاد تدبیر به دادگاه ویژه جرایم اقتصادی چه بود؟

پیشنهاد شد که همه 80 درصد سهم خانوادگی مدیرعامل اسبق (پهلوان) و ویژه خواران به عنوان سرمایه شرکت در اختیار شرکت پدیده قرار گیرد تا همه طلبکاران از آن بهره مند شوند.

بعد از مشخص شدن موضوع 80 درصد سهمی که دیگران فقط از 20 درصد آن بهره مند بودند باید تکلیف دیگر افراد هم مشخص می شد.

چرا که افراد ذی نفع در پدیده به گروه طلبکاران، سهامداران و گروه دولتی تقسیم می شوند. طلبکاران کسانی هستند که پول هایی را از شرکت طلب دارند مانند بانک ها و موسسات مالی، پیمانکاران، مصالح فروشان و یا افرادی که حکمی را از دستگاه قضایی علیه پدیده گرفته اند.

سهامداران نیز افرادی هستند که اقدام به خرید سهام از شرکت کرده اند و سهامدار محسوب می شوند و گروه دیگر بخش عمومی و دولتی ها را شامل می شود مانند مالیات، عوارض، پروانه و ... که آن ها نیز به دنبال احقاق حق و حقوق خودشان هستند. بنابراین باید به هر کدام از این موارد به صورت جداگانه رسیدگی شود.

پیشنهاد دیگر این بود که بانک صادرات، موسسه ملل و بانک قوامین مبالغی که طلبکار هستند را سهام بخرند و به نوعی سهامداران اصلی پدیده شوند و این گونه شرایط جدیدی در احقاق حق مردم و سهامداران و دیگر عوامل مرتبط با این شرکت آغاز می شود که روند مثبتی خواهد بود.

پیشنهاد دیگری هم این بود که همه طلبکاران نیز سهامدار شوند که البته در پدیده دو نوع سهام وجود دارد یکی سهام ابنیه و ساختمان هاست و دیگری سهام شرکت توسعه و گردشگری پدیده است که اگر طلبکاران سهامدار شوند در آینده شرکت می توانند نقش موثر و چشمگیری در فعالیت و گسترش شرکت داشته باشند.

اما پیشنهاد دیگر درباره تعهدنامه داران بود یعنی افرادی که به طور شخصی در سال 93 از مدیرعامل سابق (پهلوان) تعهدنامه دارند و مدیرعامل مذکور متعهد شده است که 30 درصد سود تا تاریخ مشخص را بپردازد. حال این افراد مدعی هستند که باید پهلوان به تعهدات خود عمل کند!

اگرچه ظاهرا تعهدنامه ها طبق مصوبه هیئت مدیره وقت پدیده صادر شده است اما براساس بررسی های معمولی، ضوابط و مقررات این مصوبه هیئت مدیره رعایت نشده است و فقط نظر شخصی مدیرعامل وقت (پهلوان) منشأ اصلی تصمیم هیئت مدیره بوده است بنابراین آن ها باید به طور جداگانه پیگیر حقوقی مطالبات خود از فرد مذکور (پهلوان) باشند ولی باز هم طبق پیشنهاد ستاد تدبیر «تعهدنامه داران» باید طبق مطالبه زمان تبدیل سهام به اوراق تعهدنامه، طلب خود را به سهام تبدیل کنند و سهامدار شرکت محسوب شوند. علاوه بر آن یک سهم از سهم شرکت توسعه و گردشگری پدیده نیز به عنوان سهام جبرانی و به طور مجانی در اختیار آنان قرار می گیرد.

ضرر و زیان سهامداران چگونه جبران می شود؟

سهام پدیده 2 نوع است یعنی طلبکاران از 80 درصد سهم شرکت ابنیه و ساختمان ها سهم می گیرند اما سهامداران از شرکت توسعه و گردشگری پدیده سهم می گیرند.

این 2 نوع سهام چه فرقی باهم دارند؟

از نظر سرمایه و پشتوانه و همچنین رخدادهای آینده شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها در ارزش ریالی فرق می کنند . قیمت سهم ابنیه و ساختمان با توجه به کارشناس های صورت گرفته حدود 3 هزار و 70 تومان است قیمت سهام توسعه و گردشگری در حدود 8 هزار و 700 یا 800 ارزیابی شده است.

آیا تعهدنامه داران هم می توانند از سهام توسعه و گردشگری استفاده کنند؟

بله! اگر متقاضی خرید سهام باشند نسبت به هر سهمی که دارند یک سهم از سهم شرکت توسعه و گردشگری نیز به عنوان سهام جبرانی به آنان تعلق می گیرد.

یعنی دیگر نمی توانند از تعهد 30 درصد سودی که پهلوان داده استفاده کنند؟ چرا!

همان طور که عرض شد آن ها به صورت جداگانه می توانند نسبت به تعهدی که دریافت کرده اند به پیگیری حقوقی بپردازند.

آقای دادستان، طبق قانون، اولویت پرداخت با طلبکاران است، اگر پول طلبکاران مانند بانک ها پرداخت شود دیگر چیزی برای سهامداران باقی نمی ماند؟

بله! دقیقا به همین دلیل قانونی، ستاد تدبیر راهکارهایی را اندیشیده است که در صورت موافقت دادگاه، طلبکاران نیز براساس آخرین قیمت کارشناس رسمی، از محل سهام ابنیه و ساختمان، سهام دریافت کنند که در آینده نقش مهمی در توسعه شرکت خواهند داشت و در این صورت همه سهامداران در یک صف قرار می گیرند و حقوق طلبکاران نیز پرداخت می شود همه تلاش ما این است که نگذاریم به افراد ضعیف ظلم شود.

آیا بانک مرکزی هم موافقت می کند؟

درصورتی که رای دادگاه بر تبدیل طلبکاران به سهامدار صادر شود همه مسئولان موظفند آن را اجرا کنند که مجوز بانک مرکزی را نیز شامل می شود و مشکلی برای بانک صادرات و یا دیگر موسسات و بانک ها بوجود نمی آید.

بالاخره در پدیده همین منابع وجود دارد و سرمایه گذاری خاص دیگری صورت نگرفته است بنابراین باید موضوع کاملا مدیریت شود که در این رابطه آقای رزم حسینی (استاندار خراسان رضوی) با جدیت پای کار هستند که قابل تقدیر است.

وضعیت بخش دولتی و عمومی در این میان چه می شود؟

تلاش می کنیم آن ها نیز سهامدار شدند و با سهم 3 هزار و 70 تومان ابنیه و ساختمان به حق خود برسند.

آیا از سهام جبرانی و یا سهام دیگر چیزی در شرکت باقی می ماند؟

بله! طبق تصمیمات مذکور، 21 درصد از سهم توسعه و گردشگری و 14 درصد از سهم ابنیه و ساختمان باقی می ماند که برای «امور احتمالی» از آن استفاده خواهد شد مانند کسانی که بعد مدارکی بیاورند که از پدیده طلبکار هستند و یا پرداخت های دیگری که پدیده باید حق و حقوق قانونی دستگاه ها و یا افراد مختلف حقیقی و حقوقی بپردازد.

آیا پرونده ای برای مسئولان متخلف و سهل انگار در ماجرای پدیده تشکیل شده است؟

بله! همه مسئولان و مدیرانی که در آن زمان کوتاهی و سهل انگاری در انجام وظیفه داشته اند، مورد تعقیب قرار گرفته اند و دستورات ویژه ای نیز برای مستندسازی و تکمیل تحقیقات صادر شده است بنابراین هرکسی در هر سمتی در استان و یا خارج از استان در قالب مشارکت، معاونت و یا هر عنوان اتهامی دیگر تحت تعقیب هستند.

آیا از مدیران ارشد کسانی تحت تعقیب هستند؟

بله از مدیران و مسئولان استانداری گرفته تا مدیران کل سازمان ها و حتی دلالانی که در این ماجرا ورود کردند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

گفتگو: سید خلیل سجادپور

کدخبر: 483945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟