کشتار وحشیانه شیعیان در عربستان+ عکس

شیعیان در شرق عربستان سعودی طی سال‌های اخیر به شدت مورد هدف اقدامات جنایتکارانه مقامات آل سعود قرار گرفته‌اند. شیعیان در عربستان همواره در راستای دست یافتن به حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند که این اعتراضات از سوی نیرو‌های امنیتی عربستان سرکوب می‌شود.

با وجود فقدان آمار رسمی در مورد جمعیت شیعیان در عربستان، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند. با وجود گستردگی طیف قربانیان سرکوب آل سعود، باید توجه داشت که شیعیان با نقض شدیدتر و فراگیرتر حقوق بشر در این کشور مواجه هستند.

عمده شیعیان عربستان در استان «الشرقیه» و به ویژه در شهر‌های «قطیف»، «احساء» و «دمام» ساکن هستند. اقلیتی از شیعیان نیز در شهر‌های «مدینه»، «العوامیه» و ... حضور دارند.

محرومیت عمدی مناطق شیعه نشین عربستان، ناشی از سیاست‌های فرقه گرایانه و تبعیض آمیز عربستان است که با روی کار آمدن «محمد بن سلمان» وارد فاز جدیدی شد.

گستردگی اعدام‌ها در عربستان با وجود انتقادات بیشمار، ناظران حقوق بشری را به این نتیجه رسانده است که حاکمیت فعلی در این کشور نه تنها توجه بلکه اساسا علاقه‌ای به رعایت حقوق بشر در این کشور ندارد.

طی سال‌های اخیر و با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان، سرکوب‌ها در این کشور افزایش شدیدی داشته و شیعیان عمده هدف این سرکوب‌ها بوده‌اند. سرکوب‌ها به اشکال مختلف قتل عام، تخریب منازل، تغییرات عمدی دموگرافیک، تهدید حق حیات، نادیده گرفتن حقوق شهروندی، بازداشت، سرکوب و اعدام به بهانه مبارزه با تروریسم و ... تشدید شده است.

شدت و سرعت این خشونت‌های فرقه‌ای و سیاست‌های تبعیضی چنان بوده که گروه‌های مختلف حقوق بشری و بین‌المللی را نیز به واکنش واداشته است.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر در دادگاه باصطلاح «ضد تروریسم» عربستان سعودی محاکمه شده‌اند. اتهاماتی مبهم و گسترده علیه این افراد از سوی مقامات عربستان سعودی وارد شده است، اما بهانه اصلی اتهامات مخالفت با دولت عربستان سعودی است.

ماه آوریل و تنها در یک مورد عربستان سعودی ۳۷ نفر را اعدام کرد که بیشتر این افراد از شیعیان بوده‌اند و اسناد و شواهد منتشر شده حاکی از آن است که این افراد تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته و از آن‌ها اعتراف گرفته شده است.

سازمان حقوق بشری «ریپرایو» در گزارشی به اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی پرداخته و ضمن بیان این مطلب که ۳ نفر از افراد اعدام شده زیر سن قانونی بوده‌اند نوشت که با استفاده از شکنجه از این افراد اعتراف‌گیری شده است.

این بزرگترین اعدام دسته‌جمعی در عربستان سعودی طی سال‌های اخبر و از سال ۲۰۱۶ که طی آن ۴۷ نفر اعدام شدند به حساب می‌آیند.

طی روز‌های اخیر نیز شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که احتمالا «مرتجی القریریص»، نوجوان ۱۸ ساله عربستانی با حکم اعدام مواجه خواهد شد.

«مایا فوآ»، مدیر گروه بین‌المللی حقوق بشر موسسه «رپرایو» می‎گوید: "گذشته از صدور حکم اعدام برای یک نوجوان موارد جدی تری از نقض قوانین بین المللی در عربستان وجود دارد؛ رژیم عربستان صدور این حکم را به جهان اعلام می‌کند.

ماه آوریل نام ۳ نوجوان دیگر در لیست افراد اعدام شده قرار داشت که این افرااد در هنگام بازداشت زیر سن قانونی قرار داشته‌اند.

بر اساس گزارش ناظر حقوق بشر عربستان، سال ۲۰۱۸ نیز عربستان سعودی ۱۳۹ نفر را در این کشور اعدام کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که عربستان سعودی از آغاز سال جاری ۱۱۰ نفر را اعدام کرده است.

«لین مألوف»، مدیر بخش خاورمیانه‌ای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: نباید تردیدی وجود داشته باشد که مقامات عربستان حاضر هستند به هر میزانی از سرکوب علیه مخالفان خود استفاده کنند که این امر شامل استفاده از حکم اعدام برای افرادی است که در زمان بازداشت تنها نوجوانانی بوده‌اند.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان‌ها و گروه‌های بین المللی حقوق بشری بوده است. اما باید توجه داشت که خشونت فرقه‌ای و سیاست‌های تبعیض آمیز نظام‌مند به ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که علیرغم در پی داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین المللی دور مانده و مورد غفلت واقع شده است.

پوشش رسانه‌ای این اتفاقات به ندرت انجام می‌شود و عمده خبر‌ها از طریق گزارش‌های غیرقابل تایید در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 482445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟