حمله به ۷۰۰ اتاقک معروف به «خانه قمر خانم» در 3 منطقه مخوف تهران!

رکنا : محمدعلی اسدی (دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران) در گفت‌وگویی درباره کوچ معتادان از مناطق شوش، مولوی و هرندی به دیگر مناطق شهر تهران گفت: وقتی معتادان متجاهر در مرکز غربالگری بررسی می‌شوند، چنانچه زخم باز داشته یا معتادان در حال باشند یا زیر ۱۷ سال سن داشته باشند جداسازی می‌شوند. همچنین معتادانی که تجاهرشان مشخص باشد به مراکز ماده ۱۶ منتقل می‌شوند. بنابراین در این فرآیند براساس قانون نمی‌توانیم، عده‌ای از معتادان را که در پروسه ترک هستند، نگه‌داری کنیم.

وی ادامه داد: در محله شوش، مولوی و هرندی وقتی طرحی اجرا می‌شود، ممکن است معتادان از نقطه‌ای به نقطه دیگر کوچ کنند، اما در هر نقطه از تهران معتاد متجاهر مشمول مصادیق پروتکل را پیدا کنیم به مرکز غربالگری برده و پس از غربالگری این معتادان به مراکز ماده ۱۶ منتقل می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره معتادان در حال ترک گفت: برخی افراد معتاد بر اساس قانون به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده تا خدمات کاهش آسیب را دریافت کنند و براساس قانون از آنجا که معتاد بیمار است تا زمانی که در فرآیند درمان باشد، نمی‌توانیم در طرح‌های جمع‌آوری آنها را دستگیر کنیم و ما با افرادی برخورد می‌کنیم که در پروسه درمان نباشند.

اسدی با اشاره به مراکز کاهش آسیب در برخی نقاط تهران مانند شوش،‌ مولوی و هرندی تصریح کرد: از گذشته با توجه به حضور و تجمع معتادان در مناطق شوش، مولوی و هرندی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مراکز کاهش آسیب را در این مناطق ایجاد کرده‌اند و از آنجا که این معتادان در فرایند ترک قرار دارند و این فرآیند ترک نیز یک روز یا دو روز نیست و یک فرآیند طولانی است بنابراین نمی‌توانیم این افراد را جمع‌آوری کنیم و اگر چنانچه در طی طرح‌های جمع‌آوری معتادان که توسط پلیس انجام می‌شود، این افراد نیز بازداشت شوند، طبق قانون آزاد می‌شوند.

وی تاکید کرد: البته افرادی که معتاد بوده و گواهی ماده ۱۵ و کارت درمان را نیز به همراه دارند، چنانچه تجاهر به اعتیاد داشته باشند، بازهم دستگیر می‌شوند، چراکه به صورت علنی مواد مخدر مصرف می‌کنند و این کارت به عنوان پوششی برای آنها است. این افراد را به مدت ۶ ماه یا به صلاح‌دید قاضی تا یکسال در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره نگهداری معتادانی که دارای بیماری‌های خاص، زخم‌باز، کبر سن و ... هستند، گفت: در طرح اخیر جمع‌آوری معتادان متجاهر که در منطقه شوش، مولوی و هرندی اجرا شد، حدود ۱۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر شناسایی شدند که منع پذیرش هستند، این معتادان مبتلا به بیماری‌های خاص مانند ایدز، هپاتیت و زخم بازند یا اینکه دارای کبر سن هستند و باید به بهزیستی تحویل داده شوند. همچنین عده‌ای از این معتادان متجاهر از شهرستان به تهران آمده‌اند و بن‌السبیل بوده و کمیته امداد باید به این افراد کمک کند. برای تعیین‌تکلیف این افراد جلسات متعددی با دستگاه‌های مربوطه برگزار کرده‌ایم. همچنین وزارت بهداشت باید برای درمان این افراد اقدام کرده تا آنها در ابتدا درمان شوند و سپس در پروسه ترک اعتیاد قرار بگیرند.

اسدی همچنین خاطرنشان کرد: در منطقه شوش، مولوی و هرندی حدود ۱۲۰ خانوار بی‌بضاعت نیز شناسایی شدند که البته معتاد هم نیستند، این خانوارها به کمیته امداد معرفی شدند تا تحت پوشش قرار بگیرند.آنها آنقدر دارای مشکلات و آسیب هستند که اصلا تاکنون به کمیته امداد مراجعه نکرده اند. فکر می‌کنم تاکنون برای ۳۰ خانوار در کمیته امداد تشکیل پرونده شده است. اکثر این خانوارها با مشکلا احراز هویت مواجه هستند و در ابتدا باید مشکل هویت‌شان برطرف شده و سپس اقدامات ثانویه برای آنها صورت بگیرد.

وی افزود: برخی از این افراد ممکن است از اتباع دیگر کشورها مانند افغانستان و پاکستان باشند که در این صورت اگر کارت اقامت نداشته باشند، توسط اداره اتباع از کشور ترد می‌شوند، اما همانطور که گفتم باید در ابتدا مشکل هویت این خانوارها مشخص شود و سپس دیگر اقدامات در خصوص آنها انجام شود. همچنین پیرمردهایی که بیش از ۶۵ سال سن دارند یا دارای معلولیت جسمی هستند نیز در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

او در خصوص معتادان متجاهر شهرستانی که در تهران حضور دارند، گفت: این افراد چند دسته هستند برخی از آنها از شهرستان‌های اطراف به تهران می‌آیند که به صورت سیال صبح به تهران آمده و شب باز می‌گردند، اما یک عده از این معتادان از شهرستان‌های کوچک به تهران آمده‌اند. ما در برخورد با این افراد باید نکاتی را نیز مد نظر داشته باشیم از جمله اینکه از آنجاکه محل جرم این افراد تهران است، بنابراین براساس قانون باید در همین تهران به جرم آنها رسیدگی شود. البته با اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر، معتادان برای اینکه از وضعیت دستگیری‌ها مصون بمانند خود را در نقاط حاشیه‌ای شهر پنهان کرده‌اند و در منظر شهر نیستند و در حقیقت به نوعی متجاهر بودن خود را پنهان کرده‌اند و ما در حال حاضر معتادانی را داریم که مواد مصرف می‌کنند، اما دیگر متجاهر نیستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به آمار معتادان متجاهر تصریح کرد: براساس برآوردها در استان تهران در حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر شناسایی شده‌ بودند و در ماه‌‌های اخیر در حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران ایجاد شده است. در حال حاضر نیز از ۱۳ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در این مراکز نگهداری می‌شود. در خصوص زیرساخت‌های فرهنگی نیز در محله شوش، مولوی و هرندی مساجد و بسیج را فعال کرده‌ایم تا اقدامات فرهنگی در این مناطق بیشتر شود.

اسدی بیان کرد: ما با افرادی برخورد داریم که معتادان متجاهر ته خطی است که علاوه بر اینکه دچار مشکلات جسمی هستند، دارای مشکلات روحی و روانی فراوانی نیز هستند از همین‌رو اقدامات روانکاوی و روانشناسی نیز برای این افراد در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند سریعتر به سلامت دست پیدا کنند. اعتیاد یک سبک زندگی است. ۵ الی ۶ سال طول می‌کشد تا اعتیاد به سبک زندگی افراد تبدیل شود، بنابراین نمی‌توانیم در طول یک دوره کوتاه مدت بتوانیم این افراد را از سبک زندگی‌شان دور کنیم و باید در حدود ۴ الی ۵ سال برای این افراد زمان بگذاریم تا آرام آرام سبک زندگی این افراد را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم در محله شوش، مولوی و هرندی در ابتدا اقدامات مقابله‌ای را انجام دهیم و سپس اقدامات فرهنگی را شروع کنیم، تاکید کرد: در این مناطق در ابتدا باید امنیت تامین می‌شد و سپس اقدامات دیگر انجام شود. در حال حاضر ۹۰ خانه پلمپ شده و ۷۰۰ اتاقک که به اصطلاح به خانه قمر خانم معروف بودند، بسته شده‌اند. آب، برق، گاز و امکانات شهری این منازل قطع شده است. در حال شناسایی وضعیت خانه‌های پلمپ شده هستیم و این فرآیند طولانی است.

او افزود: البته برای اولین بار است که وضعیت ۹۰ خانه در این محلات در حال بررسی است و تاکنون جلساتی نیز در این خصوص انجام شده است و امیدواریم با سیر مراحل قضایی و با دستور قضات برخی از این خانه‌ها در قالب خرده‌فروشی و محل مصرف مصادره شود، برخی از این خانه‌ها به دلیل اینکه ناایمن‌هستند، برای عابران پیاده تخریب شوند. همچنین برخی از آنها به دلیل موقوفی بودند تعیین‌تکلیف شوند و آن دسته از خانه‌ها که بلاصاحب هستند، توسط سازمان املاک تملیکی تعیین‌تکلیف شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟