هشتمین انفجار در سریلانکا و اعلام حکومت نظامی/ تاکنون بیش از ۵۵۰ تن کشته یا زخمی شده‌اند+فیلم و تصاویر
حجم ویدیو: 2.57M | مدت زمان ویدیو: 00:00:25

به گزارش رکنا به نقل از اسکای نیوز، رسانه‌ها اعلام کردند که چندین انفجار پایتخت سریلانکا و شهرهای دیگر این کشور را به صورت همزمان هدف قرار داد.

پلیس سریلانکا صبح امروز (یکشنبه) اعلام کرد که انفجارها سه کلیسای این کشور را در مراسم عید پاک هدف قرار دادند. همچنین سه هتل نیز در این حملات هدف قرار گرفتند.

رویترز هم گزارش داد دو هتل و یکی از کلیساهایی که در این انفجارها هدف قرار گرفته شده‌اند، در کلمبو، پایتخت واقع هستند. انفجارهای دیگر در نقاط دیگر از جمله در یکی از کلیساهای "نگومبو" واقع در شمال سریلانکا رخ داده‌اند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که سقف کلیسای سن‌سباستین در شهر نگومبو ویران شده و خون و خرده شیشه در همه جا دیده می‌شود.

منابع پزشکی اعلام کردند که در این انفجارها تاکنون ۱۶۰ تن کشته شده و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

منابع پیش از اعلام پلیس مبنی بر وقوع انفجار هفتم و هشتم، تصریح کردند که شش انفجار پایتخت و شهرهای دیگر سریلانکا را به صورت همزمان لرزانده است.

از سوی دیگر، نخست وزیر سریلانکا جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی تحولات کشور پس از این انفجارها تشکیل داد.

وی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست تا جلسه اضطراری را پس از وقوع این انفجارها برگزار کند.

نخست وزیر سریلانکا با محکوم کردن این انفجارها، این حملات را اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غیرقطعی هشدار داد. وی تاکید کرد که دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود بر می‌دارد.

در همین حال، رئیس پلیس سریلانکا اعلام کرد که پیش از انفجارهای امروز، نسبت به وقوع حملات انتحاری هشدار داده بود.

به گفته رسانه‌های سریلانکایی، احتمالا تعدادی از توریست‌های خارجی نیز در این حملات کشته شده‌اند. به گفته برخی رسانه‌ها از میان کشته‌ها ۳۵ تن خارجی هستند.

هیچ طرفی تا به این لحظه مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

واکنش‌ها

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی امروز در پایتخت سریلانکا بویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک را که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد. او گفت: جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت‌انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه‌کن شدن نیست.

در پی انفجارهای امروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به "مایتریپالا سیریسنا"، رئیس‌جمهوری سریلانکا تسلیت گفت. وبسایت کرملین به نقل از پوتین نوشت: آقای رئیس‌جمهوری، مراتب تسلیت مرا بابت تبعات فاجعه‌بار یک سری حملات تروریستی که شهرهای کشورتان را درگیر کرده است، بپذیرید. تمایل دارم که تایید کنم روسیه در مباره با تهدید تروریسم بین‌المللی یک شریک معتبر برای سریلانکا بوده و خواهد بود. ما در کشورمان با بستگان و دوستان قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم و آروزی بهبود فوری برای تمامی مجروحان را داریم.

در پی این حمله نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در پیامی توئیتری این حملات را محکوم کرد. او نوشت: هیچ جایگاهی برای چنین وحشیگری‌ای در منطقه ما وجود ندارد. هند با مردم سریلانکا ابراز همبستگی می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هم در اظهاراتی اعلام کرد: حملات اخیر در سریلانکا را قویا محکوم می‌کنم. این حملات علیه تمام بشریت است.

وی ادامه داد: این حملات دوران بربریت، بار دیگر نشان داد که با قاطعیت باید با هرگونه تروریسم مبارزه کنیم.

هم چنین مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در پیامی در توئیتر با اشاره به انفجارهای سریلانکا اعلام کرد: حملات تروریستی انجام شده در کلیساها و هتل‌ها و کشته شدن انسان‌های بیگناه در این حملات را محکوم می‌کنیم.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم در پیامی توییتری نوشت: این اقدامات خشونت‌بار علیه کلیساها و هتل‌هایی در سریلانکا عمیقا ترسناک است و از اعماق قلبم با کسانی که تحت تاثیر این حملات غم‌انگیز قرار گرفتند، ابراز همدردی می‌کنم. ما باید متحد در کنار یکدیگر بایستیم و اطمینان حاصل کنیم که هیچکس در ترس و نگرانی عبادت انجام نمی‌دهد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هم انفجارهای مرگبار سریلانکا را محکوم کرد. او گفت: قویا این حمله تروریستی وحشتناک در سریلانکا در روز عید پاک را که منجر به از دست رفتن جان تعدادی از انسان‌ها و مجروح شدن صدها تن شده است، محکوم می‌کنم. پاکستان همبستگی کامل خود را با سریلانکا در این وقت جانسوز ابراز می‌کند.

وزارت خارجه امارات متحده عربی با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است: امارات متحده در برابر همه اشکال تروریسم، خشونت و افراط‌گرایی که تمام انسان‌ها را، جدا از مذهب و نژاد آنها هدف می‌گیرد، می‌ایستد. امارات با دولت و مردم سریلانکا ابراز همدردی کرده و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا در مبارزه با تروریسم در جهت تضمین امنیت و صلح بین‌المللی همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم این حملات را محکوم کرد. محمد فیصل در پیامی توییتری نوشت: پاکستان این حملات و انفجارها علیه کلیساها و هتل‌های سریلانکا را که تلفات و فقدان بزرگی بر جای گذاشته است، محکوم می‌کند. دولت و مردم پاکستان در این لحظه غم‌انگیز و برای مقابله با تروریسم در کنار مردم و دولت سریلانکا ایستاده‌اند.

رائول گاندی، رئیس حزب کنگره ملی هند هم این حملات را محکوم کرد. او نوشت: با شنیدن اخباری از انفجارهای متعدد در سریلانکا که بیش از ۱۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشته است، عمیقا ناراحت و نگران شدم. قویا این اقدام شیطانی تروریسم را محکوم می‌کنم. به خانواده قربانیان تسلیت عرض می‌کنم. آروزی بهبودی فوری برای زخمی‌ها دارم.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی با محکوم کردن این حملات گفت: یک اتفاق غم‌انگیز در سریلانکا رخ داده است. با خانواده کشته‌شدگان حملات در کلیساها و هتل‌ها و کسانی که هنوز برای زنده ماندن می‌جنگند، ابراز همدردی می‌کنم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

انفجار سریلانکا

انفجار سریلانکا

سریلانکا

سریلانکا

سریلانکا

سریلانکا

سریلانکا

سریلانکا

سریلانکا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470913 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟