ماجرای قتل حامد کرمی در پرونده موسسه مالی البرز چیست؟ / ثروتی که آبرو نمی شناسد + جزییات

چهارمین جلسه دادگاه پرونده مؤسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» به ریاست قاضی صلواتی امروز - چهارشنبه - در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد.

متهمان پرونده البرز.jpg1
در چهارمین جلسه دادگاه چند موسسه مالی، نماینده دادستان به متهم ردیف اول این پرونده گفت: شما می‌گویید تمام سفرهای شخصی و خریدهایتان با پول‌های شخصی انجام شده است. شما این مبالغ را برای سفرهای خارجی از کجا آوردید؟
در ابتدای دادگاه قاضی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در مورد دفاعیات جلسه قبل امیر حسین آزاد (متهم ردیف اول) توضیح دهد.
محمد آقامیری راد نماینده دادستان اظهار کرد: آقای آزاد در جلسه گذشته دفاعیات خود را بر اساس توهین به بازپرس و بانک مرکزی برنامه ریزی کرده بود که این هم نوعی دفاع است اما برای این افراد جای دفاع وجود دارد.
نماینده دادستان، گفت: شما در دفاعیات خود گفتید از سپرده‌های مردم صیانت کرده‌اید در صورتی که شما از بدو تاسیس موسسه البرز ایرانیان طی این سال‌ها 800 میلیارد تومان سپرده جذب کردید و بعد اسم آن را به آرمان و فردوسی تغییر دادید. از این مقدار 150 میلیارد تومان در حساب‌های مختلف بلوکه شده و 150 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و 200 میلیارد تومان اموال از شما شناسایی شده و 300 میلیارد هم کسری وجود دارد که حیف و میل شده است.
وی، افزود: شما در سن 24 سالگی 2 میلیارد سرمایه داشتید و حال در سن 30سالگی فقط یک ملک در پاسداران به ارزش 50 میلیارد تومان دارید که به نام شما، همسرتان و آقای قریانی و همسرش است. ملک زعفرانیه به نام همسر شما و خودروی لندوور که 5 میلیارد تومان ارزش گذاری شده و بنزی که در پارکینگ خانه همسر شما پیدا شده است.
هزینه‌های سفر با هواپیمای شخصی و سکونت در جزایر را از کجا آوردید؟
نماینده دادستان، گفت: شما عنوان می‌کنید سفرهای خارجی را پول شخصی رفته‌اید. توضیح دهید سفرهایی که با هواپیمای شخصی با همسرتان می‌رفتید و در جزایر سکونت داشتید هزینه‌اش را از کجا آوردید؟
وی خطاب به متهم گفت: شما از آبروی مومن صحبت می‌کنید در صورتی که آبروی مومن خون "حامد کرمی " است که در کرج توسط سپرده گذاران خشمگین به قتل رسید. آبروی مومن مردی است که برای درمان سرطانهمسرش خانه‌اش را فروخت تا در موسسه شما سپرده کند و بتواند هزینه درمان همسرش را بدهد اما خانه‌اش را از دست داد و سرطان همسرش هم درمان نشد.
نماینده دادستان گفت: آبروی مومن خون فردی است که از دست رفت و شما به همسرش گفتید مگر من او را کشتم؟
وی عنوان کرد: شما تمام اقداماتتان را با نامه‌های جعلی آغاز کردید و بعد از اینکه موسسه فردوسی متوجه آن شد از شما شکایت کرد اما به دلیل اعمال نفوذی که داشتید نتوانست کاری کند و بعد شما مجبور شدید تابلوهای خود را به موسسه آرمان تغییر دهید.
پلیس امنیت نتوانست موسسات فردوسی و آرمان را پلمب کند
نماینده دادستان خطاب به این متهم گفت: شما می‌گویید چرا بانک مرکزی فقط به تعاونی ما گیر داده است و به تعاونی‌های دیگر کاری ندارد؟ اولا به پرونده‌های تعاونی‌های دیگر هم رسیدگی می‌شود اما فرق شما با تعاونی‌های دیگر این است که شما کار خود را از نطفه با جعل شروع کردید و پلیس امنیت عنوان کرده است که به دلیل اعمال نفوذ شما در استان‌ها و شهرستان‌ها، نتوانسته موسسات فردوسی و آرمان را در استان‌های ایلام و کرمانشاه پلمب کند.
در 5 سال کار بانکداری حتی یک بار هم کار تولیدی نداشتید
نماینده دادستان افزود: شما می‌گویید ما هیچ ملکی را گران نخریدیم و ارزان نفروختیم در صورتی که فریدون چراغی می‌گوید شمل ملکش را 14 میلیارد خریداری کردید و این فرد 20 روز بعد همان ملک را 5 میلیارد تومان مجدد خرید. شما 4 تا 5 سال است که کار بانکداری می‌کنید اما حتی یک بار هم کار تولیدی نداشتید که خدمت به نظام باشد و تنها کار شما دلالی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: شما برای پرداخت بازپرداخت سپرده گذاران ملکی را که پنج تا 6 میلیارد ارزش داشت با یک میلیارد گران تر می‌خریدید اما با فروشنده شرط می‌کردید که یک میلیارد را نقدی پرداخت کنید و ما بقی را تا 30 درصد تسهیلات بدهید و مالکان به دلیل رکودی که در بازار وجود داشت طمع می‌کردند و ملک خود را می‌فروختند و شما چند روز بعد همان ملک را یک میلیارد ارزانتر می‌فروختید و این چرخه ادامه داشت تا بتوانید سپرده‌های بیشتری جذب کنید.
نماینده دادستان گفت: شما عنوان می‌کنید بانک مرکزی با ما همکاری نکرده است مگر الزامی وجود دارد که بانک مرکزی به شما مجوز بدهد؟ بانک مرکزی به شما اعلام کرده است مجوز ندارید به همین دلیل نمی‌توانید ادامه فعالیت دهید. شما اعلام کرده‌اید بانک مرکزی هیچ نامه‌ای با عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور به ما ارسال نکرده است در صورتی که در بازپرسی خودتان گفته بودید که نامه از بانک مرکزی به دستمان رسید و من آن را به آقای قریانی نشان دادم و ایشان گفتند مهم نیست و به کارتان ادامه دهید و شما عنوان می‌کنید مشکل کار ما این بود که مشاوره حقوقی خوبی نداشتیم.
وی، گفت: ایشان عنوان می‌کند بازپرس کیفرخواست را از ظن خودش نوشته است در صورتی که شما 152 صفحه در بازپرسی نوشته اید و زیر آنها را امضا کرده اید و گفته اید تمام این اظهارات را قبول دارید. شما دارای نفوذ بودید. در 24 سالگی چه توانایی داشتید که آقای قریانی با سابقه بانکی به شما مراجعه کرد تا شریک او شوید جز اینکه پدر و پدر همسرتان دارای نفوذ بودند. پدرتان از استانداران سابق و پدر زن شما استاندار فعلی بندرعباس است.
نماینده دادستان بیان کرد: شما می‌گویید با همتی پدر خانمتان به دفتر پورمحمدی رفتید و در رابطه با آب و هوا صحبت کردید در صورتی که در همان روز تمام نامه‌ها امضا شد.
در اینجا قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: مگر آب و هوا به بانک مرکزی مربوط است؟
نماینده دادستان گفت: عنوان کردید که تا سال 93 هیچ سمتی نداشتید در صورتی که شما قائم مقام آنجا بودید. ایشان می‌گوید هیچ کلاهبرداری صورت نگرفته است در صورتی که در کلاهبرداری بحث فریب مطرح است. در کلاهبرداری فرد باید دارای اعتبار باشد تا بتواند افراد را فریب دهد شما با تابلوهایی که بر سر در شعب نصب کردید مردم را فریب دادید.
وی افزود: در رابطه با جعل امضا هم می‌گویید برای اینکه نامه سریعتر به بانک مرکزی برسد زیر آن را خودم امضا کردم و تنها اشکال کار این بود که جمله "از طرف" را زیر نامه ننوشتم در صورتی که آقای بایی سلامی می‌گوید من چنین اجازه ای ندادم. شما در دفاعیاتتان گفتید سجاد لطفی در تاسیس موسسات و شعبات در ایلام نقشی نداشته است بله درست است ایشان در افتتاح شعبات در کردستان نقش داشته است.
نماینده دادستان بیان کرد: متهم می‌گوید با تمام سپرده گذاران تسویه کرده و شاکی ای ندارد در صورتی که تمام پول‌ها را بانک مرکزی داده و از حساب بیت المال رفته است. در سال 92 با مشکلاتی که برای تعاونی‌ها پیش آمد مردم در خیابان‌ها تجمع می‌کردند و به دلیل ضربه‌ای که به نظام وارد می‌شد سران سه قوه جلساتی تشکیل دادند و با اجازه از مقام معظم رهبری تصمیم بر آن شد که از خزانه دولت وجوهی برداشته شود و به سپرده گذاران پرداخت شود.
وی افزود: این وجوه از بیت المال پرداخت شده. چگونه می‌گویید که من پرداخت کرده‌ام؟ و چرا قرار تأمینی من کم نمی‌شود. جرم شما جنبه عمومی دارد نه خصوصی. بانک مرکزی تمام وجوده را پرداخت کرده و 700 میلیارد تومان به سپرده گذاران تعاونی‌ها پرداخت کرده است.
نماینده دادستان عنوان کرد: در سال 93 زمانی که آقای قریانی با شما قطع همکاری می‌کند شما اموال را بین خودتان تقسیم می‌کنید مگر این اموال برای شما بوده است که آن را بین خودتان تقسیم کردید و بعد آقای قریانی موسسه ولیعصر را تشکیل دهد. چطور می‌گویید از اموال مردم صیانت می‌کنید؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470189 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟