نماینده دادستان گفت: مطالب ارائه شده صرفاً در خصوص بخش‌های انگشت شماری از تسهیلات این متهمان است، اقدامات و فساد آنها آنقدر گسترده است که ما طی هماهنگی با بانک، موارد کلان را مورد لحاظ قرار دادیم و رقم، چندین برابر آن چیزی است که امروز به آن می‌پردازیم. طبق آمار تخصصی بانک سرمایه، ۹۴ درصد تسهیلات پرداخت شده آن مشکوک الوصول است که این یعنی یک فاجعه بزرگ و ۹۴ درصد تسهیلات هنوز بازنگشته است.در حال حاضر برای وصول مطالبات مشکل بسیار داریم.

وی افزود: این شرکت‌ها شگرد‌های مختلفی داشتند. مثلاً در شرکت‌هایی مثل آقای هدایتی و آقای شاملویی گزارش کارشناسی وجود دارد و در برخی شرکت‌ها گزارش کارشناسی وجود ندارد و ضمانت نامه‌های کلان داده شده است. نماینده دادستان بعد از توضیحات برخی مطلعان حاضر در دادگاه گفت: این پرونده از سال ۹۴ کلید زده شده و آقایان جلسه‌ای می‌گذارند و اخیراً طی دستوری به خانمی که در حوزه فناوری در آن جا مشغول بوده اعلام می‌کنند به‌صورت سیستمی اسناد حذف شود که البته در این باره پرونده در حال بررسی است و آنچه گفته شد بر اساس اسناد مکشوفه بوده است. وی افزود: دوستان اشاره کردند برخی جلسات در ویلا‌های خارج از کشور انجام می‌شد.

بنده مدارک ویلای لوکسی را در خارج از کشور به شما ارائه می‌دهم که مکرراً مدیران و مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به آن سفر می‌کردند. باید بگویند چه کسانی در این جلسات حضور داشتند؛ اشخاصی مثل امیررضا فرزام راد متهم فساد بانکی یا مفسدین بانکی متواری شده که در ایران نبودند و جلسات را در آن محل تشکیل می‌دادند و مصوبات را قطعی می‌کردند و در برگشت به کشور عملیات اجرایی صورت می‌گرفت.

در ادامه، سلمانی مدیر وقت حوزه بانک سرمایه هم به‌عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و خطاب به قاضی گفت: من از سال ۸۷ وارد بانک سرمایه شدم و در زمان این پرونده‌ها مدیر حوزه بودم از زمانی که آقای بخشایش و آقای قندالی آمدند وضعیت بانک تغییر کرد و فضا برای این افراد باز شد و از روزی که این آقایان آمدند فشار وارد می‌کردند.سلمانی اضافه کرد: در پرونده فولادسازان دماوند نوشتیم این از شرکت‌های مشمول آیین نامه تسهیلات است و ما نمی‌توانیم به آنها تسهیلات بدهیم با وجود این آقایان تصویب کردند.

در ادامه بخشایش متهم پرونده در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود درباره سفر به دوبی و برگزاری جلسات خارج از کشور گفت: من در طول مدیریت حدود دو سه بار به دوبی سفر کردم چرا که من کارمند سرمایه‌گذاری بانک پارسیان بودم و به خاطر مسئولیتی که داشتم به آن جا می‌رفتم و تردد من به دوبی بحث کار اجرایی بوده است.

با حضور آقای قندالی در مهرماه سال ۹۲ در صندوق ذخیره فرهنگیان همه چیز تغییر کرد چرا که از همان ابتدا اعمال نفوذ کردند و ما را تحت فشار گذاشتند که با بهره ۴ درصد به فلان شرکت وام دهید. متهم در ادامه دفاعیات خود و در خصوص ماجرای ویلای دوبی گفت: من عید در دوبی بودم که آقای احسان دلاویز زنگ زد و گفت که جلسه‌ای دارد و از من خواست که به آنجا بروم، آقایی در آنجا بود که خود را بهروز معرفی می‌کرد و می‌گفت که می‌خواهد بانک کفالت را بخرد و از من توصیه خواست، من نیز چند توصیه به او کردم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

بخشایش بیان کرد: من معصوم نیستم اشتباه من این بود زمانی که این اتفاقات رخ داد از بانک سرمایه باید می‌رفتم البته من استعفای خود را نیز ارائه کرده بودم. در ادامه وکیل متهم بخشایش برای ارائه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: ماحصل دو سال مدیریت موکل من در بانک سرمایه رشد قیمت سهام در بورس بوده و با کیفرخواست صادره هیچ گونه سنخیتی ندارد.

همچنین مطابق آمار گزارش های مالی سالانه نه تنها در طول مدیریت موکل من، ضرری متوجه بانک نبوده بلکه بانک و سهامداران منتفع شده است.وی افزود: با عنایت به خدمات موکل من و سابقه درخشان و عدم وجود سابقه کیفری صدور حکم برائت موکلم را از دادگاه خواستارم. ادامه دادگاه به امروز موکول شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 455218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟